22.11.2014 13:20 | MobilMania
Doplnené

Taxiaplikácia Uber pod paľbou. Za sledovanie používateľov

Zdroj: Uber

Po vlne odporu voči službe Uber sa spoločnosť začala hájiť. Chystá bezpečnostný audit.

Služba Uber , ktorá je populárna najmä na americkom trhu, slúži na zdieľanie jázd medzi používateľmi. Tento prístup, ktorý odsúva klasické taxislužby na vedľajšiu koľaj, sa stretol s odporom v mnohých krajinách a vyústil aj do súdnych zákazov , napríklad v Nemecku, kde bol ale neskôr zrušený .

Totalitné vyhrážky

Kontroverzia okolo Uberu však nekončí len pri pochopiteľnom odpore taxikárov. V posledných dňoch rozvírili hladinu správy o vyhrážkach jedného z manažérov spoločnosti voči novinárom, ktorí sa o službe vyjadrujú negatívne. Člen top vedenia spoločnosti Emil Michael údajne povedal , že môže najať ľudí, ktorí nájdu rôzne kompromitujúce informácie o nepohodlných novinároch.

Čítajte aj Taxiaplikácia Uber pod paľbou. Za sledovanie používateľov

Tieto vyjadrenia spustili vlnu protestov a dokonca bojkotov služby medzi žurnalistami, celebritami aj širšou verejnosťou. CEO spoločnosti Travis Kalanick sa prostredníctvom Twitteru verejne ospravedlnil za vyjadrenia jedného z funkcionárov, ďalšie dôsledky však nevyvodil.

Výroky funkcionára boli cielené hlavne na novinárku Sarah Lacy z portálu PandoDaily. Tá vo svojom článku obvinila Uber zo sexizmu a aplikáciu prestala používatať po tom, ako vyšlo na javo , že Uber vo Francúzsku spolupracuje s eskortnými službami. „Neviem, koľko ďalších signálov potrebujeme, aby sme si uvedomili, že nás spoločnosť [Uber] jednoducho nerešpektuje a naša bezpečnosť nie je pre nich prioritou.“ napísala .

fotogaléria
. Zdroj: archív

Vidíme všetko

Pod paľbu sa Uber dostal aj za problematiku ochrany súkromia. Reportérku zo serveru Buzzfeed Johanu Bhuiyan údajne sledoval generálny manažér služby v New Yorku.

fotogaléria
Uber si necháva pätinu z ceny cestovného. Zvyšok Zdroj: Uber

Využil vraj nástroj, ktorý dostal pomenovanie God View. Šéf Uberu pre New York Josh Mohrer na ňu údajne čakal pred centrálou spoločnosti, pričom jej oznámil, že sledoval jej trasu a pohyb po meste.

To, že Uber disponuje možnosťami sledovania svojich používateľov, potvrdili aj dvaja bývalí zamestnanci.

Existenciu tohto nástroja nepopiera ani samotná spoločnosť. Kritiku však odbili len vágnym vyjadrením, o tom, že podobné dáta o používateľoch môžu byť použité len pri oprávnených dôvodoch, ktoré majú vplyv na beh spoločnosti. A že za zneužitie hrozia zamestnancom postihy.

Prístup k dátam o používateľoch a ich využívanie je povolené len z legitímnych dôvodov. Toto pravidlo platí pre všetkých zamestnancov. Pravidelne monitorujeme a vykonávame audity týchto prístupov.“ z oficiálneho vyjadrenia Uberu

Uber sa z tejto situácie pochopiteľne snaží nájsť východisko. Rešením má byť práve hĺbkový právny audit zameraný na ochranu súkromia. Najali naň prestížnu právnickú firmu Hogan Lovells, ktorá sa špecializuje na otázky kyberbezpečnosti, informuje portál televíznej stanice NBC.

Spoločnosť poskytla aj oficiálne stanovisko, v ktorom zdôrazňuje, že histórie ciest jednotlivých používateľov spadajú medzi dôležité informácie, ku ktorým treba pristupovať citlivo a s rešpektom. Rovnako Uber zdôraznil, že ochrana pred zneužívaním podobných dát je prioritou.

Ako je to u nás?

V slovenských podmienkach funguje na podobnom princípe služba Hopin. Tá však neumožňuje zdieľanie áut medzi jej používateľmi, ale vylepšuje biznis model bežných taxislužieb pomocou lokalizačných služieb a mobilnej aplikácie.

Vývojárov stojacich za Hopinom sme kontaktovali a článok budeme aktualizovať o ich vyjadrenia k zbieraniu dát o používateľoch a ich ochrane.

Doplnené dnes o 13:20: Bez vedomia zákazníkov nezbierame z telefónu osobné údaje a nikdy ich ani nezneužívame, reaguje na škandál Uberu podobne zameraná, slovenská taxiaplikácia Hopin. „Pokiaľ nám ich klient poskytne, tak s nimi nijakým spôsobom neobchodujeme ani ich nezneužívame,“ uviedol pre MobilManiu jeden z tvorcov projektu Martin Baran.