4.5.2015 07:00 | MobilMania

Kupujete smartfón cez internet? Na tieto triky si dajte pozor

Zdroj: dreamstime

Nízke ceny v internetových obchodoch sú veľkým lákadlom. Aké triky používajú predajcovia na menej skúsených kupujúcich?

Nákup cez internet zažil za posledné roky poriadny boom. A týka sa to aj techniky. Zvykli sme si, že sa pri nákupe smartfónu či inej elektroniky nemusíme prehrabávať letákmi zo schránok či pobehovať od jedného vchodu elektrodomu k druhému. Pre zistenie najvýhodnejšej ceny stačí pár sekúnd za počítačom.

Známe porovnávače cien pritom často odhalia šialené rozdiely medzi ponukou veľkých reťazcov a menších predajcov. Zľavové portály zase sľubujú zníženie cien o desiatky percent.

Znie to ako neodolateľná ponuka. Preto v nej treba hľadať háčik.

Tajný recept? Šedý dovoz

Je chvályhodné, že známe (aj slovenské) cenové vyhľadávače sa snažia všemožne chrániť zákazníka. V situácii, kedy v ich ponuke vidíme zariadenia s konečnou cenou výrazne nižšou ako je odporúčaná maloobchodná cena výrobcu, treba zbystriť. S veľkou pravdepodobnosťou totiž ide o takzvaný šedý dovoz.

fotogaléria
Cenové rozdiely v porovnávačoch cien sú Zdroj: Heureka.sk
fotogaléria
Ak začneme bližšie skúmať popisy produktov, Zdroj: Heureka.sk

Týmto pojmom označujeme zariadenia, ktoré nepochádzajú z oficiálnej slovenskej distribúcie. V drvivej väčšine prípadov ide aspoň o zariadenia, pochádzajúce z krajín EÚ (Poľsko, Česko či Maďarsko), čím je garantované dodržiavanie podobných noriem, ako na našom trhu. Horším prípadom je dovoz z krajín mimo únie.

Ak sa kupujúci rozhodne podstúpiť toto riziko, v prvom rade by mal vyhľadať referencie na konkrétny e-shop. Aj v tomto pomôžu cenové vyhľadávače. Populárne obchody majú desiatky až stovky recenzií od kupujúcich.

Druhým kontrolným bodom sú obchodné podmienky. Konkrétne nás zaujíma reklamácia. Ak obchod uvádza čokoľvek v rozpore so zákonom, teda záručnú lehotu kratšiu ako dva roky alebo lehotu na vybavenie reklamácie dlhšiu ako 30 dní, ruky preč. Práve toto totiž môže byť kameňom úrazu pri kúpe zariadení zo šedého dovozu.

Takýto smartfón totiž v slovenskom autorizovanom servise zväčša nechcú technici ani vidieť. Je potrebné sa obrátiť na e-shop, z ktorého mobil pochádza. Ten následne zariadi záručnú opravu.

Kvôli pochybnému pôvodu môže byť pre predajcu problém zmestiť sa do spomenutých tridsiatich dní. Zákon ale hovorí jasne, preto sa domáhajte svojho práva.

Európsky pôvod neznamená slovenský

Na prvý pohľad dobrou správou je, že väčšina e-shopov, ak nie všetky, ponúka smartfóny z distribúcie pre EÚ. No aj keď sme súčasťou EÚ, neznamená to, že sú totožné s tými, určenými pre slovenský trh.

„V našom obchode ponúkame zákazníkom tovar, výhradne určený pre EÚ. Ak nám to cenová ponuka dovoľuje, zameriavame sa hlavne na slovenskú distribúciu, prípadne na distribúciu, kde vieme zabezpečiť bezproblémový záručný servis,“ uvádza Alexander Drábik z internetového obchodu Mobileworld.

fotogaléria
S takouto koncovkou si u nás ani neškrtnete Zdroj: archív

Zároveň však priznáva, že aj takéto výrobky majú svoje nevýhody. „Tieto telefóny sa môžu odlišovať parametrami, prípadne príslušenstvom. Napríklad v prípade tovaru z Veľkej Británie majú nabíjačky inú koncovku.“

fotogaléria
Ponúkanie aktualizácií vo viacerých vlnách Zdroj: archív

To nemusí byť jediný nedostatok. Prekážať môže tiež provizórny manuál, ktorý je dosť často iba narýchlo vytlačeným zdrapom papiera. Dvojsečnou zbraňou sú aktualizácie, v prípade zariadení s Androidom zvyknú totiž chodiť vo viacerých vlnách v závislosti od distribúcie. Často ide o niekoľkotýždňové až niekoľkomesačné rozdiely.

Sťažnosti na takéto odlišnosti si všimli aj mobilní operátori. „Pri zariadeniach, zakúpených zo šedého dovozu, registrujeme podobné prípady. Zákazník však kúpou takéhoto zariadenia berie riziko na seba,“ tvrdí hovorkyňa Orange Alexandra Piskunová. Z toho je zrejmé, že zákazníci si buď pri kúpe riziko neuvedomujú alebo na túto skutočnosť neboli adekvátne upozornení.

S masívnejším rozvojom LTE navyše môžu u operátorov vyplávať na povrch aj rozdiely v podpore frekvencií. Zatiaľ čo jeden smartfón bez problémov funguje v rýchlych sieťach, rovnaký model zo zahraničnej distribúcie bude odkázaný na 3G.

Ak predajca uvádza, že ide o slovenskú distribúciu a stále ponúka podozrivo lákavú cenu, môže za tým byť ešte jeden háčik. Niektoré obchody totiž majú na skladoch aj rozbalené, vystavené či dokonca repasované modely . Nestretli sme sa s tým, že by na túto skutočnosť nebolo vopred upozornené. Dobre však vieme, že v nákupnom ošiali nejedna poznámka pod čiarou očiam ujde.

fotogaléria
Problémom pri zahraničných distribúciách môže byť Zdroj: redakcia

Keď zľava nie je zľavou

Trochu zákernejšími sa zdajú byť praktiky zľavových portálov . Kým pre hotely či reštaurácie je to neškodná možnosť prilákať zákazníkov, pri predaji hmatateľného tovaru je situácia iná. Percentá, ktoré svietia pri produktoch s pochybným pôvodom, častokrát vznikajú len z bohatej fantázie. A týka sa to aj smartfónov.

Dnes sa už menej bránime čínskym telefónom, problém však vzniká, keď je zákazník cielene uvedený do omylu. Na portáli Zamenej.sk sme pred časom takto natrafili na „skvelý dotykový smartfón S5“. V ponuke bol viac než päť mesiacov .

fotogaléria
Podoba ponúkaného „skvelého dotykového smartfónu Zdroj: redakcia

Nielenže pojem „es päťka“ dobre pozná aj neskúsený používateľ, daný produkt je dizajnovo takmer totožný so špičkovým modelom od Samsungu. Pravdaže, rádovo drahším. Kúpiť slávny telefón za pár šupov je ponuka roka. Ako inak, časovo obmedzená, pričom vôbec nevadí, že toto „časové obmedzenie“ sa každých pár dní obnovuje počas niekoľkých mesiacov.

S vidinou skvelej kúpy si preto zákazník možno ani nestihne prečítať, že ide o úplne iný mobil čínskeho pôvodu s podstatne lacnejším hardvérom . Napokon, gigahertze a gigabajty mu ani veľa nepovedia. No skrátené označenie „S5“ asi nebude čistá náhoda.

fotogaléria
Čínska kópia sa zastavila aspoň pred sfalšovaním Zdroj: redakcia

Zľavoweb: Nemôžete očakávať S5 za 87 eur

Na otázku, či takéto konanie sám prevádzkovateľ portálu považuje za neetické, sme dostali zamietavú odpoveď. „Technickú časť popisu k mobilnému telefónu, vrátane označenia, sme dostali od dodávateľa – tak, ako je to na portáloch nášho typu štandardom,“ hovorí konateľ Zamenej.sk Jozef Vikarský.

Podľa neho pritom zákazníci vedia, že nejde o drahší výrobok od Samsungu. „Klient má možnosť dostať sa k mobilu, ktorý, samozrejme, nespĺňa všetky parametre najkvalitnejších značkových produktov, ale je za prijateľnú cenu. Veríme, že to chápe a akceptuje aj zákazník. Za 87 eur nik neočakáva Samsung Galaxy S5.“

Priznáva ale, že prípad, kedy si niekto myslel, že si kúpil Samsung, nastal. Tu ale prichádza na rad zákon. Do 14 dní od zakúpenia je predajca povinný prijať akýkoľvek tovar na vrátenie, k čomu aj došlo. „Takže zákazník je v bezpečí, má dostatok času si mobil pozrieť, odskúšať a rozhodnúť sa, či je s ním za danú cenu spokojný, alebo nie,“ popisuje výhodu J. Vikarský.

„Klient má možnosť dostať sa k mobilu, ktorý, samozrejme, nespĺňa všetky parametre najkvalitnejších značkových produktov, ale je za prijateľnú cenu.“
Jozef Vikarský, konateľ Zamenej.sk

Podozrivo vyznieva aj pôvodná cena pred zľavou vo výške 214 eur. Každý, kto aspoň zhruba ovláda ceny v ázijských obchodoch, vie, že takáto suma je absolútne nereálna.

Nejde pritom o ponuku iného obchodu, výrobky sú uskladnené priamo u prevádzkovateľa portálu. Konateľ portálu to s prehnanou cenou vidí inak. „Čo sa týka ceny, tú sme rovnako dostali zadanú od dodávateľa. Preverili sme si tiež cenové hladiny na iných portáloch, vrátane českého trhu.“

My sme dnes, rovnako ako pár týždňov dozadu, našli Alps C3000 iba v jednom českom e-shope. Čuduj sa svete, takisto išlo o zľavový portál, kde mobil figuruje za cenu 1 990 Kč, teda približne 72 a pol eura.

Právnik: Môže ísť o nekalú praktiku

O vyjadrenie k celej problematike sme požiadali právnika zo spoločnosti TaylorWessing Jána Lazura. „V prípadoch, keď je určitý výrobok propagovaný tak, že môže u spotrebiteľov vyvolať dojem, že ide napríklad o výrobok Samsung Galaxy S5, môže ísť zo strany predajcu o nekalú obchodnú praktiku,“ uvádza.

Zároveň dodáva, že v konkrétnom prípade sa podoba prezentácie telefónu do veľkej miery ponáša práve na drahší Samsung, i keď pojmy „Galaxy“ ani „Samsung“ portál nepoužíva. „Vo vzťahu k výrobcovi a autorizovaným predajcom mobilných telefónov Samsung Galaxy S5 môže ísť aj o tzv. nekalosúťažné konanie, za čo by si mohli tieto autorizované subjekty uplatňovať náhradu škody. O prípadných nekalosúťažných nárokoch by rozhodovali súdy.“

Zaujímavý je fakt, že po celých 5 mesiacov, čo bol sporný smartfón v ponuke zľavového portálu Zamenej.sk, sa časový odpočet „limitovanej“ ponuky každých pár dní obnovoval.

Aj takýto postup je podľa J. Vikarského zo Zamenej v poriadku. „Predlžovanie ponúk je úplne bežným nástrojom zľavových portálov. Ak by sme mali považovať takéto konanie za zavádzanie kupujúceho, potom je zavádzaním každá zľava, s ktorou sa denne stretávame na internete či v kamenných obchodoch.“

fotogaléria
Skoro 60-percentná zľava na legendárnu S5-ku? To Zdroj: redakcia
fotogaléria
. Zdroj: redakcia

Podľa právnika spadá skúmanie podobných nekalých praktík pod právomoci SOI. Tá však podobné kontroly v dnešnej dobe nevykonáva kvôli zmene legislatívy.

Aj keď teda ponuky zľavových portálov vyzerajú lákavo, nenechajte sa oklamať . Podniká sa za účelom zisku. Ak podnikateľ ponúka služby, zľavy vo výške desiatok percent si môže dovoliť kvôli prilákaniu klientely. V prípade elektroniky sú však v drvivej väčšine prípadov nereálne alebo prinajmenšom zľahka zavádzajúce. Ak sa vám po kúpe niečo nezdá, využite zákonnú lehotu 14 dní na vrátenie.

Mimochodom, označenie spomenutého výrobku ako „S5“ bolo nahradené menej zvučným „Alps C3000“ krátko po tom, ako sa o problém začala zaujímať naša redakcia. O ďalších pár dní sa predaj zariadenia skončil.

Odvrátená strana Číny: „fejky“

Čínske produkty vzbudzujú vďaka značkám ako Xiaomi alebo Meizu čoraz viac dôvery. Stále však existuje aj odvrátená strana bohatej ponuky z Ázie, a tou sú vyslovene falošné výrobky , ľudovo „fejky“. Kupujú si ich dve skupiny ľudí: tí, ktorí ich úmyselne vyhľadávajú iba kvôli dizajnu a tí, ktorí sa ich nákupom chcú podvodom obohatiť.

Dobrou správou je, že máloktorý obchodník by si dovolil takéto zariadenie ponúkať v e-shope a vydávať ho pritom za originál. Horšiu správu máme ale pre návštevníkov inzertných portálov. Kópie sú niekedy tak verné, že pri kúpe zariadenia z druhej ruky nemá menej skúsený používateľ šancu za pár sekúnd zistiť rozdiely.

Telefón teda kúpi v domnienke, že získal rádovo drahší kus za výhodných podmienok. Problémy nastávajú neskôr. Lacné súčiastky nemusia zvládať ani základné funkčné požiadavky, v extrémnych prípadoch môže ísť o nefunkčné makety. Určite sa preto vyhnite dodaniu na dobierku.

fotogaléria
Nefunkčné makety či dokonalé kópie nie je problém Zdroj: redakcia

Pri kúpe cez inzerciu si treba dohodnúť osobné stretnutie a mobil pred kúpou poriadne vyskúšať. Ideálne s osobou, ktorá má aspoň aký-taký prehľad v problematike. Pre úplnú istotu slúžia takzvané „IMEI lookup“ stránky, napríklad Imeidata.net a Imei.info , ktoré podľa sériového čísla zaradenia odhalia skutočného výrobcu. Podstatné je v tomto prípade použiť IMEI číslo, uvedené v ponuke nastavení. Nálepky na zariadení či krabici totiž znesú veľa.

fotogaléria
Vyhľadávače IMEI odhalia skutočný model telefónu, Zdroj: archív

Podľa slov Lukáša Hladíka, marketingového manažéra Azet.sk prevádzkujúceho Bazár.sk , sa zákazníci nezvyknú sťažovať prevádzkovateľovi portálu. Ten však ani nezodpovedá za obsah inzerátov do takej miery, aby bol za konanie predávajúceho zodpovedný.

V týchto prípade predajcovia na inzertnom portáli priznávajú, že ide o kópiu. Niekto iný to však môže využiť ako príležitosť na obohatenie. Zdroj: Bazár.sk

Ak sa kupujúci napriek všetkému dostane do takejto nepríjemnej situácie, najvhodnejším miestom, kam sa obrátiť, je polícia . Dolapenie páchateľa je zvyčajne ťažké. V závislosti od závažnosti jeho konania ale môže byť skutok dokonca klasifikovaný ako trestný čin.

„V každom prípade je potrebné osobitne skúmať, či sa skutok stal a či má znaky trestného činu,“ tvrdí hovorca Prezídia Policajného zboru Michal Slivka.

Šetrite s rozumom

Z uvedených prípadov by sa mohlo zdať, že najistejším miestom na kúpu zariadenia je buď niektorý z veľkých reťazcov alebo oficiálny distribútor danej značky. A je to pravda. Ich cenová prirážka ale niekedy predstavuje aj desiatky eur, preto je dobré nad hľadaním výhodnejšej ceny stráviť nejaký čas.

Aj šetriť však treba s rozumom. Preto si na kúpu radšej vyhraďte o hodinku viac a poriadne si preštudujte, čo vám vlastne predávajúci ponúka. Aj pri najmenšej známke pochybností je vždy lepšie dať ruky preč a priplatiť si pár eur navyše v inom e-shope.

Na článku spolupracoval Filip Hanker