3.7.2015 11:13 | MobilMania

E-shop opäť ponúkal telefóny za nezmyselné ceny. Vraj pre napadnutie systému

Zdroj: dreamstime

Samsung Galaxy S5 za polovicu? Aj na takúto na oko výhodnú ponuku lákal zákazníkov e-shop Sunnysoft. Údajne nie vlastnou chybou.

Internetové obchody sú známe výhodnými cenami. Nie všetok tovar sa však za uvádzané sumy dá naozaj kúpiť. Nie je to tak dávno, čo bol začiatkom roka medializovaný prípad českého predajcu Alza, ktorý v rámci povianočného výpredaja ponúkal skutočne neodolateľnú ponuku – iPhone 6 za 29 eur.

Najnovší obdobný prípad však tentoraz pochádza zo Slovenska. Internetový predajca Sunnysoft síce neponúkal telefóny takmer zadarmo, no konkurenčný Samsung Galaxy S5 predával za 199 eur, teda asi polovicu jeho bežnej trhovej hodnoty.

Sme v tom nevinne

Zatiaľ čo v prípade Alzy išlo údajne o chybu v internom systéme, Sunnysoft tvrdí, že jeho problémy spôsobil neznámy páchateľ. Ten pri danej položke údajne pozmenil údaje o cene.

Podľa predajcu v súčasnosti prebieha vnútrofiremné prešetrovanie incidentu a celú situáciu bude chcieť posunúť orgánom činným v trestnom konaní.

Čítajte aj E-shop opäť ponúkal telefóny za nezmyselné ceny. Vraj pre napadnutie systému

„Naša spoločnosť si vždy plní všetky svoje záväzky a povinnosti vyplývajúce zo zákonov SR, a preto sa neobávame ani súdneho sporu, ani pokuty,“ reagoval na prípadné komplikácie konateľ spoločnosti Ivan Kunčák.

Na vine môže byť aj zákazník

Kým u spomenutého prípadu Alzy sa dalo polemizovať nad  tým, či zákazník mohol o potenciálnej chybe vedieť, čím by sa tiež dopustil neférového správania, ktoré možno napadnúť, v prípade Sunnysoftu to také jasné nebolo.

„Zákazník v čase objednania pravdepodobne nemohol vedieť, že objednáva tovar, na ktorom bola neoprávneným prístupom do našich systémov pozmenená cena bez nášho súhlasu alebo vedomia. Samozrejme, ihneď, ako sme zistili, čo sa stalo (v pondelok 29. 6. 2015) sme zákazníkov informovali o situácii spolu s ospravedlnením a objednávky sme boli nútení stornovať,“ objasňuje situáciu Kunčák.

fotogaléria
Cena modelu Galaxy S5 výrazne podliezala trhovú Zdroj: redakcia

Je však otázne, či z právneho hľadiska môžeme pokladať odôvodnenie predajcu ako dostatočné, hoci aj on sa v tomto prípade javí ako poškodený. Petra Blehová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie totiž upozorňuje: „Dovoľujem si poukázať na princíp objektívnej zodpovednosti prevádzkovateľa internetového obchodu a nevyhnutnosť znášať riziká danej oblasti podnikania, pokiaľ tým je porušená legislatíva chrániaca spotrebiteľa, napríklad technické poruchy, chyby v systéme a podobne.“

Prípadov je viac

Situácia, v ktorej sa ocitol Sunnysoft, nie je ojedinelá. Podobných prešľapov sa čas od času dopustia aj iní obchodníci. Vynára to otázky o tom, kto je v takomto prípade v práve.

„V súlade s uvedeným znením Obchodných podmienok, ktoré boli uzavretím objednávky odsúhlasené, je Vaša objednávka týmto považovaná za zrušenú,“ vysvetľoval nedávno v e-mailovej komunikácii iný slovenský obchod – Okay.

Čítajte aj E-shop opäť ponúkal telefóny za nezmyselné ceny. Vraj pre napadnutie systému

V jeho prípade bol zlacnený Huawei G7 o 80 eur. Predajca sa odvolal na vlastné obchodné podmienky, v ktorých sa píše, že predávajúci môže z technických alebo objektívnych príčin od zmluvy, ktorá vzniká potvrdením objednávky, odstúpiť.

Takéto podmienky sú však písané príliš všeobecné a môžeme sa domnievať, že predávajúca strana ich môže použiť doslova ako „univerzálnu výhovorku“ v prípadoch, kedy sa aj vlastným pričinením dostala do nevýhodnej situácie.

fotogaléria
Ponuka bola z obchodu po krátkom čase stiahnutá Zdroj: redakcia

Výsledok je na zákazníkovi

Dôležitým faktorom je spôsob, akým predajca k pochybeniu pristúpi. Zákazník má totiž možnosť protestovať a súdnou cestou jeho konanie napadnúť, ako tomu bolo v spomínanom prípade českej Alzy.

Čítajte aj E-shop opäť ponúkal telefóny za nezmyselné ceny. Vraj pre napadnutie systému

Obchodníci sa preto často snažia zákazníka aspoň symbolicky odškodniť. V prípade Okay išlo o sedemeurovú poukážku na nákup.

„Žiaľ telefóny za cenu, ktorú umiestnil na našu stránku neznámy páchateľ, nedokážeme ani pri vynaložení všetkého úsilia dodať. Nie je to možné, za čo sa samozrejme zákazníkom ospravedlňujeme. Verte, že takmer každý dotknutý zákazník po vysvetlení a ospravedlnení situáciu pochopil a prijal, za čo im, samozrejme, patrí naša vďaka,“ uzatvára prípad Sunnysoft.