6.7.2015 06:30 | MobilMania

Dovolenka a operátori: Vyhnite sa pokutám a ušetrite

Zdroj: dreamstime

Zisťovali sme, ako nezmeškať splatnosť faktúry alebo či vám operátor zmení na požiadanie fakturačné obdobie.

Počas letných mesiacov sa vám môže stať, že kvôli dovolenke či pobytom mimo domova zabudnete –alebo priamo nemôžete – zaplatiť faktúru za mobilné služby. Za to vám zo strany operátora hrozí sankcia. Prinášame aj ďalšie užitočné tipy, ktoré by ste si mali prečítať pred odchodom na dovolenku.

1. Dá sa zaplatiť za faktúru vopred?

fotogaléria
Ilustračná snímka Zdroj: dreamstime

V prípade, že sa chystáte preč na dlhšie obdobie a obávate sa toho, že by ste nemuseli stihnúť zaplatiť faktúru , operátorom môžete poslať peniaze aj dopredu . Musíte mu ich poslať na účet a nesmiete zabudnúť uviesť identifikačné údaje. Ten ich bude následne evidovať ako preplatok určený na zaplatenie faktúry. 

Aktivovať si môžete aj elektronickú faktúru , ktorá vám príde do e-mailovej schránky. Zaplatiť tak môžete aj v zahraničí a budete ju mať na rozdiel od papierovej skôr.

Ak máte nastavenú papierovú faktúru, údaje z nej zistíte aj cez infolinku . Uvedú vám presnú sumu, splatnosť aj údaje na jej zaplatenie. To sa zíde v zahraničí alebo v čase, keď je faktúra vystavená, no poštou ešte nedorazila.

Orange -  Operátor umožňuje zaplatiť peniaze na účet dopredu. Poskytovateľ bude túto sumu evidovať ako preplatok, z ktorého sa automaticky uhradia najbližšie faktúry. K odpojeniu služieb prichádza až po tridsiatich dňoch.

O2 – Za služby môžete zaplatiť aj vopred. Zákazník musí uhradiť aspoň 33,19 eura, k sume je nutné uviesť variabilný symbol a referenčné zákaznícke číslo, aby mohla byť správne zaevidovaná. Platbu bude evidovať ako preplatok a uhradí sa ním nasledujúca faktúra.

Telekom – Peniaze sa dajú poslať vopred a spoločnosť ich bude evidovať ako preplatok. Musíte uviesť rovnaký variabilný symbol ako v minulej faktúre. Najmä v prípadoch, ak pošlete vysokú sumu, informujte vopred zákaznícku linku operátora, že chcete takouto formou platiť faktúru. V opačnom prípade vám môže poskytovateľ peniaze vrátiť.

Ak bude faktúra napokon vyššia, než ste operátorom poslali, môže vám prísť upomienka.

Platby si strážte aj pri ďalších službách, ktoré máte doma. Upomienku dostanete aj za televízne, či internetové služby, ak ich včas neuhradíte.

2. Koľko zaplatíte za upomienku a odpojenie?

Orange – Spoločnosť vás informuje o nezaplatenej faktúre cez SMS pred splatnosťou a 4 dni po nej. Približne po 8 – 9 dňoch vystaví 5-eurový „poplatok súvisiaci s vymáhaním faktúry“. Ak ju neuhradíte ani po tomto termíne, prichádza na rad odpojenie, ktoré je spoplatnené sumou 12,50 eura. Poskytovateľ nechce uviesť, kedy presne k nemu prichádza. Znovupripojenie po zaplatení je bez poplatku.

Zákazníci, ktorí riadne hradili faktúry za posledných šesť mesiacov, spoplatnenú upomienku nedostanú.

O2 – 4 dni po neuhradenej faktúre vystavuje poskytovať upomienku, ktorá stojí 6 eur. Ak neuhradíte faktúru do 15 dní po splatnosti, prichádza k obmedzeniu služieb – to je spoplatnené desiatimi eurami. Po 28 – 29 dňoch prichádza k úplnému odpojeniu, za ktoré si spoločnosť pýta 29 eur. Po zaplatení vás zapojí bez poplatku. 

Ak platíte faktúry načas a iba raz nestihnete zaplatiť faktúru, za čo vám vystaví operátor upomienku, zavolajte na zákaznícku linku operátora. Ten preverí vašu platobnú disciplínu a poplatok vám možno vráti.

Telekom – Operátor vám naúčtuje prvú upomienku až v ďalšej faktúra, ak uvidí, že predchádzajúca ešte nebola uhradená. Spoplatnená je sumou 4,99 eura. Telekom vás odpojí až 5 dní pred splatnosťou druhej nezaplatenej faktúry. Poplatok za úkon je 19,99 eura.

Aj tento poskytovateľ uvádza, že ak zákazník platí pravidelne a len zabudol alebo nemohol zaplatiť faktúru, stačí zavolať na zákaznícku linku a poplatok za upomienku vráti.

Čítajte aj Dovolenka a operátori: Vyhnite sa pokutám a ušetrite

3. Dá sa požiadať o zmenu fakturačného obdobia?

Ak si chcete zabezpečiť, aby vám niektoré balíčky služieb platili v správnom čase a nemuseli ste ich platiť zbytočne, môžete si skúsiť nechať zmeniť fakturačné obdobie.

3 dôvody, kedy sa to môže hodiť:

  • Balíčky služieb pre Slovensko, ktoré v cudzine nevyužijete – aby ste si ich mohli deaktivovať v správnom čase
  • Roamingové balíčky, ktoré sa spoplatňujú podľa fakturačného obdobia (v Orangei) alebo ktoré sú síce zadarmo, ale dajú sa zrušiť až po celom období (O2 a bezplatný EU Pas – účtovanie lepších cien odchádzajúcich volaní výmenou za spojovací poplatok)
  • Ľahšie zaplatenie faktúry – ak príde ešte pred dovolenkou alebo už po nej

Zmena fakturačného obdobia trvá v O2 a Telekome do 2 dní. Orange tvrdí, že je požiadavka o zmenu posúdená do 24 hodín, vo výnimočných prípadoch do 2 dní.

Orange – O zmenu zúčtovacieho obdobia môžete požiadať na zákazníckej linke, je iba na operátorovi, či zmenu schváli. Roamingové balíky aktivuje operátor hneď. Operátorka zákazníckej linky uviedla, že ak požiadate o zmenu kvôli dovolenke a roamingovým balíkom, Orange vám ju zamietne.

O2 – Dá sa požiadať o zmenu zúčtovacieho obdobia, operátori call centra ale uvádzajú, že mnohokrát nie je tejto požiadavke vyhovené. Oficiálne navyše operátor tvrdí, že zmena sa urobiť nedá.

Telekom – O zmenu zúčtovacieho obdobia môže požiadať každý klient. Operátor vám umožní zmeniť fakturačné obdobie na jednu z nasledujúcich možností: od 8. do 7., od 14. do 15. alebo od 21. do 22. dňa v mesiaci. Zmena sa dá podľa linky operátora realizovať na pobočke.

4. Dá sa pozastaviť paušál?

fotogaléria
Ilustračná snímka Zdroj: dreamstime

Zákazníci, ktorí vedia, že budú dlhšie mimo Slovenska a nebudú môcť využívať paušál s voľnými minútami a SMS do slovenských sietí, môžu požiadať o pozastavenie paušálu, či zmenu na iný program.

Orange – Poskytovateľ ponúka bezplatnú službu „Prestávka“, s ktorou si môžete pozastaviť paušál. Ak zákazníci vedia, že nebudú môcť využívať službu, môžu ju pozastaviť na jeden až šesť mesiacov. Následne sa o pozastavené obdobie predlží viazanosť.

O2 – Ak máte paušál, môžete prejsť na program O2 Fér na faktúru, ktorý nemá mesačný poplatok. V prípade paušálu s akciovým mobilom ale budete platiť mesačnú splátku na telefón (ktorú ste doposiaľ mali v poplatku za paušál).

Telekom – O pozastavenie paušálu sa dá požiadať na pobočke. Klient ho potom nebude využívať tri alebo šesť mesiacov. Služba pozastavenia paušálu je spoplatnená jednorazovým poplatkom 19,92 eura. O  obdobie sa predlží viazanosť na paušálnu službu.

Čítajte aj Dovolenka a operátori: Vyhnite sa pokutám a ušetrite