12.7.2015 00:00 | MobilMania
Komentár

Ceny smartfónov stúpajú viac než kedykoľvek predtým

Zdroj: Ľubomír Vnuk

Tradiční výrobcovia dvihli ceny v čase, keď ich najviac začína tlačiť silná čínska konkurencia. Apple sa ako jediný smeje.

Tradiční výrobcovia smartfónov zdražujú svoje produkty v čase, keď ich čím ďalej tým viac tlačí k stene čínska konkurencia. A ani slabnúce euro či prechod k prémiovejším materiálom nie sú univerzálnym argumentom.

Mocné Lenovo , agresívne Xiaomi , podpultový OnePlus , nenápadné TCL či kanibalizačný Honor si kradnú z koláča také veľké porcie, ktoré boli ešte pred pár rokmi úplne nepredstaviteľné. A ich apetít neutícha. Naopak.

Cesty opačnými smermi

Samsung Galaxy S6 ikona nazivo Zdroj: Peter Steigauf

Samozrejme, jedna zo základných ekonomických poučiek hovorí, že cena nie je dlhodobo udržateľná konkurenčná výhoda. Avšak takáto obrovská priepasť, aká aktuálne vzniká najmä pri top modeloch, je krásnou nahrávkou na smeč nováčikom.

O nových producentov smartfónov sa už aktívne začínajú zaujímať aj ľudia, ktorí boli roky verní jednej značke. Svedčia o tom predaje – napríklad len samotné Lenovo dodalo na náš trh za prvý štvrťrok 2015 vyše 33 tisíc smartfónov. To je výborné číslo pokiaľ zoberieme do úvahy, že dvaja najväčší operátori zariadenia tejto značky vôbec nemajú v akciovej ponuke.

Na mikro úrovni hovorí o rastúcej popularite nových výrobcov aj čítanosť testov práve týchto značiek u nás, na MobilMania.sk.

A nie je na tom nič nepochopiteľné. Argumenty hovoriace v prospech tradičných výrobcov sa scvrkávajú, parametrami a často i softvérom sa Číňania približujú. A medzigeneračný rast cien celý trend iba podčiarkuje. Však sami posúďte podľa tabuľky nižšie.

Starší model Cena* Novinka Cena* Zmena ceny
Samsung Galaxy S5 679 eur Samsung Galaxy S6 699 eur +20 eur
LG G3 530 eur LG G4 585 eur +55 eur
Sony Xperia Z3 679 eur Sony Xperia Z3+ 769 eur +90 eur
HTC One (M8) 649 eur HTC One M9 729 eur +80 eur
Huawei P7 370 eur Huawei P8 479 eur +109 eur

* V tabuľke je uverejnená orientačná MOC odporúčaná a oficiálne udávaná výrobcom zariadenia pri príchode na trhu. Ceny, napríklad v ponuke internetových obchodov, už v čase spustenia predaja mohli byť nižšie. Ceny v tabuľke tiež nezohľadňujú krátkodobé akcie, ktoré mohol výrobca či predajcovia v čase spustenia predaja ponúkať a týkajú sa najlacnejšieho dostupného modelu

Nech nad tým rozmýšľam z akéhokoľvek uhla, tradiční výrobcovia tento rok robia veľkú chybu. S vidinou krátkodobého rastu tržieb v podstate dobrovoľne odovzdávajú celý európsky trh do rúk čínskych producentov.

Samozrejme, slovenského trhu sa to zatiaľ až tak dramaticky nedotýka. Tu ešte stále pevne držia opraty mobilní operátori a tí si do biznisu nováčikov púšťajú iba veľmi opatrne. Pre rozumy ale netreba chodiť ďaleko. V susedných Čechách, kde je dominantný voľný trh, robia krásne čísla predajov aj také značky, ktoré sme pred rokom či dvomi ešte ani nepoznali (a možno ešte ani neexistovali).

Supy už krúžia

Tento trend je nezadržateľný a už teraz sa môžeme tešiť na veľké zemetrasenie, ktoré smartfónový trh zažije. Tak isto ako po chrbte umierajúcej Nokie vyliezol na mobilný piedestál Samsung, teraz už čakajú na čerstvé mrciny čínski draci. Otázky už teraz iba sú, koľko to bude trvať a kto ako prvý z tohto behu odpadne.

Veľa sa hovorí o HTC . Bývalý veľký novátor a technologický líder, s ktorým sa problémy ťahajú už tretí rok. A ani predaje nového modelu One M9 nedávajú príležitosť na strieľanie šampanského. Opakovane sa už špekulovalo o predaji tejto značky, zatiaľ to ale predstavitelia firmy rázne popierajú .

Kuloárne reči sa stále točia aj okolo mobilnej divízie Sony . Japonskí manažéri síce stále tvrdia, že podobný osud ako notebookovú divíziu Vaio (ktorú japonský gigant predal spolu so známou značkou) ju nečaká, kus logiky by v tom ale predsalen byť mohol.

Veľa dôvodov na úsmev nemá ani Samsung . Zlaté časy SIII a S4 sú už preč, predajom sa napriek masívnemu marketingu nedarí až tak úžasne , ako si kórejskí manažéri vysnívali. A vysmiati nie sú ani ďalší Kórejci v LG. Ich top model G4 prišiel trošku neskôr a hneď sa to odráža na slabších predajoch .

Ako to vyzerá, jediný vyrehotaný z tejto partie je Apple , ktorý si vytvoril kategóriu sám pre seba a na nástrahy trhu je oveľa lepšie pripravený. Naopak, nič viac než veľké ambície zatiaľ neukázal Microsoft , ktorý sa s príchodom Windows 10 pokúsi o ďalší z množstva reparátov – nielen softvérový, ale najnovšie aj veľký hardvérový vďaka kúpeným troskám fínskej Nokie.

Či sa mu to podarí alebo nie, zatiaľ vlastne ani nie je dôležité, nakoľko celé toto prostredie nahráva iba jednej skupine: dravým Číňanom.