21.11.2015 00:10 | MobilMania

Skúsili sme jazdu cez Liftago. V čom sa služba líši od konkurentov?

Zdroj: Martin Paluš

V Bratislave spustila testovaciu prevádzku česká spoločnosť Liftago. Máme za sebou skúšobnú jazdu a pohovorili sme si so spoluzakladateľom.

Klasické telefonáty na taxikársky dispečing pomaly odchádzajú do zabudnutia. Dnes na Slovensku, a najmä v našom hlavnom meste, fungujú služby ako Hopin či kontroverzný Uber , ktoré celý proces objednávania odvozu preniesli na displeje smartfónov. Najnovšie sa slovenský trh rozhodla zobrať útokom spoločnosť Liftago.

Od konkurencie sa však principiálne odlišuje – skôr ako službou, je nováčik platformou a trhoviskom pre taxikárov. Nemá teda jednotne určené ceny a nestanovuje žiadne mantinely. Každý vodič si môže určiť tie svoje. A tak napríklad bojovať o zákazky.

Čítajte aj Skúsili sme jazdu cez Liftago. V čom sa služba líši od konkurentov?

Staré známe postupy 

Používateľské začiatky sú jednoduché. Po registrácii prostredníctvom telefónneho čísla a overovacieho kódu, či prihlásenia pomocou účtu na Facebooku nás privíta základné rozhranie v podobe mapy.

Dizajn aplikácie sa zásadnejšie neodlišuje od konkurencie. Hlavné rozdiely ležia pod povrchom

fotogaléria
Volksvagen Touran či Tesla Model S? Zdroj: Liftago

Dvomi dotykmi si tak môže objednať vozidlo podľa aktuálnej polohy, alebo zadať miesto nástupu prostredníctvom manuálneho vpísania adresy. Ešte pred samotnou jazdou sú k dispozícii informácie o predpokladanej cene, minimálnom poplatku či kilometrovej sadzbe jednotlivých vodičov.

Aplikácia pritom podporuje platby v hotovosti a kreditnými či debetnými kartami. Stačí tak „spojiť“ platobnú kartu priamo s aplikáciou a vyúčtovaná suma za jazdu sa následne stiahne z účtu majiteľa.

Principiálne rozdiely

V momente, keď zákazník zadá požadovanú trasu, zobrazia sa mu na displeji smartfónu ponuky od dostupných vodičov, ktorí sú ochotní ísť.  Používateľ môže následne zobrať do úvahy faktory ako hodnotenia šoféra, typ auta ale najmä samotnú cenu.

Ak nebudú zobrazené možnosti vyhovujúce, jedným dotykom je možné objednávku zrušiť. Liftago tak medzi vodičmi vytvára prirodzenú konkurenciu a verí, že zásadnejšie regulácie nie sú potrebné. Dáva tak priestor princípom voľného trhu  priamo na displeji smartfónu.

fotogaléria
Šoféri majú k dispozícii špeciálnu verziu Zdroj: Martin Paluš
fotogaléria
Aplikácia po zadaní objednávky osloví vodičov Zdroj: Liftago

Momentálne má česká spoločnosť v Bratislave približne 50 vodičov. Pripomíname však, že služba je zatiaľ v testovacej prevádzke, čo môže znamenať problémy s dostupnosťou jednotlivých taxíkov.

Prirodzená konkurencia

S voľným obchodovaním so zákazkami súvisí aj efektivita. Služba umožní prijímať objednávky aj vodičom, ktorí sú práve obsadení. Taxikár tak môže počas jazdy plánovať vopred a zredukovať svoje náklady tým, že vyzdvihne čakajúceho používateľa v blízkosti finálneho cieľa prebiehajúcej jazdy – samozrejme až po tom, ako bude pôvodná objednávka úspešne ukončená. Týmto spôsobom Liftago zvyšuje vyťaženosť vodičov a v konečnom dôsledku aj ich zárobky.

„Nebudujeme biznis na úkor vodičov a netlačíme ich k nízkym cenám – časom sa k nim dostanú sami, vďaka tomu, že znižujeme ich náklady,“ hovorí na margo efektivity jazdenia cez Liftago spoluzakladateľ spoločnosti, Ondřej Krátký.

Obchod s jazdami

Českí prevádzkovatelia spájajú prepravnú službu a obchodnú platformu do jedného funkčného celku. Namiesto regulácie ponúkajú vodičom alternatívu k existujúcim produktom. Jazdenie taxíkmi cez Liftago tak pripomína virtuálne trhovisko, kde je rozhodnutie o kúpe „artikla“ v podobe odvozu plne v rukách zákazníka, vzhľadom na jeho preferencie či finančné možnosti.