25.11.2015 10:30 | MobilMania
Rozhovor

Šéf taxislužby Hopin: Liftago nám zobralo šoférov, exkluzivitu nechceme vymáhať

Zdroj: Ján Trangel

Vstup Uberu nebol na škodu, exkluzivitu sme podpisovali, lebo sme šoférov rok dotovali.

Minulý týždeň vstúpila na slovenský trh aplikácia Liftago , ktorá sa zameriava na sprostredkovanie odvozu prostredníctvom taxíkov.

Po kontroverznom Uberi je to už druhá podobná služba v krátkej dobe, ktorá je dostupná v Bratislave. Najsilnejší tuzemský hráč Hopin ešte minulý týždeň reagoval rozoslaním listu všetkým svojim vodičom, v ktorom ich upozornil na exkluzivitu zakotvenú v zmluvách a na sankcie po jej porušení. Tým vzbudil vlnu nevôle medzi používateľmi aj vodičmi.

O kontroverznej exkluzivite, konkurentoch aj možnostiach motivácie vodičov sme sa rozprávali so šéfom Hopinu, Martinom Baranom.

Hopin pôsobí na mnohých trhoch, ktorý je pre vás najdôležitejší?

Samozrejme Bratislava. Tu sme začali a tu pôsobíme najdlhšie.

Keby ste to mali kvantifikovať, koľko objednávok denne mávate v Bratislave a v iných mestách?

V Bratislave sa to hýbe v tisíckach, v iných slovenských mestách sú to desiatky. Dobre sa teraz rozbieha Praha.

fotogaléria
Počet objednávok taxi cez službu Hopin Zdroj: Ján Trangel

Ako ste na vašom biznise pocítili príchod Uberu do Bratislavy?

Stále nám počty objednávok stúpajú. Ale verím, že keby Uber neprišiel, počty objednávok by stúpali rýchlejšie. Určite je tu cítiť vplyv konkurencie, ale nie je to do takej miery, že by sme už nerástli.

Nemyslíte si, že by príchod Uberu mohol byť pre vás aj prospešný? Napríklad v edukácii ľudí v oblasti využívania smartfónových aplikácií pri objednávaní taxíkov a podobne...

Áno, určite to nebolo na škodu. Ten boom okolo vstupu Uberu na trh bol dosť veľký. Oni síce sami nerobili veľký marketing alebo PR, ale trh na to automaticky reagoval.

Tá reakcia väčšinou prichádza kvôli obchodnému modelu, ktorý zvolili. Čo na to hovoríte? Myslím najmä využívanie nelicencovaných vodičov a pohybovanie sa v legislatívnej šedej zóne.

My na to nemôžeme nič povedať, na to by malo zareagovať mesto.

Čítajte aj Šéf taxislužby Hopin: Liftago nám zobralo šoférov, exkluzivitu nechceme vymáhať

Ale aký je váš názor ako podnikateľa na takéto konanie?

My sa snažíme ísť vždy transparentne, a preto nám to nie je po vôli. Samozrejme sa nám to nepáči. Nech je tu konkurencia, to nám nevadí, ale nech dodržiava rovnaké pravidlá, ktoré sú určené.

Pociťujete ako konkurenciu aj Liftago?

Určite áno. Je to aplikácia založená na podobnom princípe ako tá naša.

Je pre vás Liftago väčšia konkurencia než Uber?

Takto by som to nepovedal. Aj Uber je naša konkurencia, ale tá nedodržuje pravidlá a má určité výhody. Kým my môžeme osloviť dvetisíc, alebo dvetisícsto taxikárov (celkový počet licencovaných taxikárov v Bratislave, pozn. red.), oni môžu osloviť oveľa, oveľa viac vodičov. Nepoznám presne ich podmienky, ale v podstate každého, kto má auto a vodičák.

fotogaléria
Vodiči Hopinu sa zúčastnili aj nedávneho protestu Zdroj: Ján Trangel

Minulý týždeň prebehla médiami vaša výzva pre vodičov, kde ste ich upozorňovali na zmluvné podmienky a podpísanú exkluzivitu. Prečo je pre vás vlastne exkluzivita dôležitá?

Keď sme vstupovali na trh, exkluzivitu sme podpisovali len kvôli tomu, že sme službu dotovali a od taxikárov sme nepýtali žiadne peniaze. A to robili v tom momente okolo 800-tisíc objednávok.

Ako konkrétne ste ich dotovali?

Zapožičiavali sme im tablety, ktoré sme museli nakúpiť. Platili sme im dátové paušály a rok za to nemuseli zaplatiť ani cent. Všetko bolo v našej réžii. Z tohto dôvodu sme v podmienkach spolupráce stavili na exkluzivitu. A hlavne sme tu vtedy boli jediní.

Ale teraz už jediní nie ste, myslíte si, že exkluzivita má opodstatnenie?

Určite je lepšie, ak má človek exkluzivitu. Nikoho nechceme držať, každý jeden má možnosť povedať, že nechce spolupracovať s tou firmou. Nech sa páči.

Nezvažujete vytvoriť dve úrovne spolupráce pre vodičov – že by boli exkluzívni aj freelanceri, pričom exkluzívni by mali nejaké výhody?

Určite sa nad tým budeme musieť zamyslieť. Je to jedna z možností. Táto doba – je to týždeň, čo vstúpilo Liftago na trh – nás motivuje zamyslieť sa nad tým, ako prenastaviť podmienky tak, aby boli zaujímavé tak pre nás, ako aj pre šoférov.

Komunikovali ste v nejakej podobe s konkurenciou pred vstupom na trh?

Nekomunikovali sme s nimi vôbec nijako. Vieme iba, že sa vozili s našimi šoférmi a snažili sa ich pretiahnuť k sebe.

Koľko šoférov sa im podarilo takto od vás získať?

Zatiaľ vieme o troch. Môže ich byť oveľa viacej, ale nie je jednoduché sa dostať k informáciám o tom, ktorí to sú.

Prišli vám už hlásenia od vašich vodičov, že by niekto porušoval exkluzívne zmluvné podmienky?

Áno.

A máte ich v pláne nejako riešiť, uplatňovať exkluzivitu?

Skôr tú exkluzivitu nechceme vykonávať v štýle „porušil si zmluvné podmienky a rovno vyhadzov“.

Takto podobne to ale vyznelo v správe, ktorú ste rozosielali...

Tá forma komunikácie nebola najšťastnejšia. Nemáme žiadneho PR manažéra. Tak isto, ako sme si naprogramovali celú aplikáciu sami, robíme si sami aj komunikáciu. Vodičov sa skôr snažíme pýtať: „Viete, že máte takúto zmluvu podpísanú?“ Zatiaľ chceme skôr edukovať, nie uplatňovať reštrikcie.

V prípade šoférov, ktorí nemajú dobré hodnotenia a je na nich viac sťažností, a zároveň porušujú zmluvu prichádza do úvahy aj rozviazanie kontraktu.

To by ste sa ale mohli rozlúčiť aj bez exkluzivity, nie? Predpokladám, že vaše zmluvy povoľujú ukončenie spolupráce s nekvalitnými vodičmi...

Áno, ale porušenie zmluvy je predsa o dôvod naviac, prečo uvažovať o skončení kontraktu.

Chcete teda bojovať o svojich vodičov? Ponúknete napríklad lepšie podmienky pre tých, ktorí chcú odísť?

Skôr ponúkneme lepšie podmienky všetkým vodičom.

Čiže vstup konkurenčných aplikácií môže zlepšiť podmienky pre vodičov?

Áno, môže.

Čím vlastne ako taxislužba môžete šoférov motivovať?

Poviem na rovinu, primárne je to finančná motivácia. V tomto biznise vedia motivovať iba peniaze.

Rozhovor bol autorizovaný.