12.7.2016 15:03 | Bleskovky MobilMania.sk

Na české O2 smeruje žaloba. Za spôsob vypnutia dát po minutí balíka

Zdroj: Shutterstock.com

Zákazníkom po prečerpaní dát vypne mobilný internet. Údajne by mal ponúknuť možnosť odstúpenia od zmluvy.

Počas júna mobilný operátor O2 v susednej Českej republike ohlásil, že používateľom po prečerpaní predplatených dát vypne mobilný internet . V súvislosti s týmto krokom však podala žalobu tamojšia spotrebiteľská organizácia dTest. Tvrdí, že operátor v rámci pripravovanej zmeny klame zákazníkov.

Koreňom sporu je spôsob, akým O2 pristupuje k zmene, ktorá nadobudne platnosť 15. júla. Vypnutie mobilného internetu totiž nepovažuje za zmenu platných zmluvných podmienok, charakterizuje ho totiž ako „faktické nastavenie služieb“.

V snahe udržať si zákazníka

Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock.com) Zdroj: Shutterstock.com

Postup O2 znamená, že zákazníci nemôžu vypovedať zmluvu bez zmluvnej pokuty. Pri jednostrannej zmene zmluvných podmienok by im totiž operátor musel tento krok umožniť. Navyše by ich o tejto možnosti musel s 30-dňovým predstihom informovať.

„Obmedzené čerpanie dát nepovažujú za záväzok operátora a ukončenie služby za zmenu zmluvy,“ uviedol dTest na margo O2 a vyzval ho, aby plánované kroky nepodniklo. Keďže ku zmene postoja operátora nedošlo, organizácia podala žalobu.

„Zmluvu v právnom zmysle totiž netvorí len formulár, ktorý spotrebiteľ podpisuje, ale tiež podmienky a cenníky, na ktoré operátor odkazuje, alebo informácie z ponúk, ktoré vymedzujú charakter služieb a tiež rad ďalších vecí,“ vysvetľoval dTest ešte koncom júna.

Pomôže nespokojným

Ak by dal súd za pravdu dTestu, zákazníci, ktorí so zrušením bezplatného mobilného surfovania po internete nesúhlasia, by sa proti zmluvným pokutám mohli brániť.

„Právoplatný rozsudok môže slúžiť ako podklad všetkým spotrebiteľom pre reklamácie a námietkové konania alebo proti vymáhaniu pokút, ktoré by od zákazníkov operátor chcel za predčasné ukončenie zmluvy,“ uviedol právny poradca dTestu Miloš Borovička.

Podľa českého operátora zasiahne zmena len 4 % zákazníkov, ktorí bezplatný mobilný internet po prečerpaní predplatených dát využívajú. „Bezplatné dáta“ pritom tvoria 13 % celkovej dátovej prevádzky v sieti O2.