28.7.2016 04:00 | MobilMania

Pravda o extrémne lacných telefónoch: Odkiaľ sa berú?

Zdroj: Shutterstock

Obchodníci predávajú bez DPH, majú v ponuke zariadenia určené pre iné trhy aj špekulujú s repasovanými či reklamovanými kusmi.

Pokiaľ si chcete kúpiť nový telefón, pravdepodobne sa ako prvé začnete zaujímať o jeho cenu. A potom zistíte, že cena toho istého modelu sa u rôznych predajcov môže zásadne líšiť. Netreba na to pritom detektívne schopnosti, stačí chvíľa hľadania na cenových porovnávačoch. Takto môžete jednoducho zistiť, že napríklad rok starý top smartfón od Samsungu, model S6 Edge s 32 GB pamäte, kúpite za 428 eur, ale aj za 961 eur.

Toto rozpätie je úplne extrémne, ale podobne to vyzerá aj pri iných smartfónoch. Napríklad čerstvá novinka Sony Xperia X sa predáva za 459 eur aj za 665 eur. Alebo tohtoročný S7 od Samsungu stojí od 513 eur do 774 eur.

Pokiaľ sa na ceny pozriete podrobnejšie, určite si všimnete, že najviac ponúk pri tomto telefóne je na 699 eur – za túto cenu ho predáva až 9 zo 72 zalistovaných predajcov. A práve títo predajcovia patria medzi najväčších, sú to mená známe z reklám.

fotogaléria
Typický obrázok z najväčšieho slovenského Zdroj: redakcia
Preskočte priamo na kapitolu, ktorá vás zaujíma:
Odporúčané ceny výrobcov Výstavné kusy
Zmenšenie marže predajcu Mobily vrátené z reklamácie
Zariadenia určené pre iné trhy Falošné mobily
Kradnuté mobily Mobily predané bez DPH
Repasované mobily Fiktívne výkupy a riziká kúpy telefónu bez dane

1. Odporúčané ceny výrobcov

Podstatný dôvod, prečo majú všetci podobnú cenu, je ten, že nakupujú od lokálnej pobočky a rešpektujú odporúčanú sumu, za ktorú by sa toto zariadenie malo predávať podľa jeho výrobcu. Keď to robia, výrobca im za to zabezpečuje rôzne výhody.

Okrem nich ale na trhu bojuje o priazeň zákazníkov množstvo menších obchodov, ktoré majú ceny oveľa nižšie.

Dôvodov, prečo to tak je, nájdeme hneď niekoľko. Niektoré z nich sú pritom z pohľadu koncového zákazníka úplne neškodné, neznamenajú žiadne negatívum a nakúpiť sa jednoznačne oplatí.

Pri iných by však mal zákazník spozornieť a inokedy dať radšej ruky preč.

Postupne si vysvetlíme, akými spôsobmi môžu dosahovať predajcovia nižších cien a na čo si pri takejto kúpe treba dávať pozor.

2. Zmenšenie marže predajcu

Najjednoduchšou a najprirodzenejšou príčinou nižšej ceny môže byť zmenšenie marže predajcu. Tento spôsob ale nie je taký jednoduchý, ako sa môže zdať – už dnes predajcovia pracujú s relatívne malými maržami a pri bežných telefónoch je už 5-percentný zárobok úspechom. Pri top modeloch sú marže aj vyššie, ale stále nie také, že by sa na ich znížení dal spraviť nejaký priepastný rozdiel.

V niektorých prípadoch sa predáva aj so zápornou maržou – napríklad keď predajca neodhadol sklad a ostalo mu priveľa zariadení nejakého typu. Niektorí výrobcovia pritom svoje nepredané zariadenia vykupujú, resp. vymieňajú za iné modely a dopredaje organizujú sami, napríklad na iných trhoch, kde stále cítia silnejší dopyt. Inokedy ale predajca skutočne musí ísť „až na krv“ a cenu znížiť na úkor svojej marže.

3. Zariadenia určené pre iné trhy

Jedným z typických dôvodov, pre ktorý telefóny bývajú lacnejšie, je, že nepochádzajú z oficiálnej slovenskej distribúcie. Takéto telefóny nemusia byť nutne zlé alebo dokonca iné než tie „slovenské“. Zväčša ide o ten istý model, ktorý sa predajcovi podarilo na inom trhu nakúpiť lacnejšie – napríklad keď sa v Nemecku spojí s iným veľkým predajcom a spojí objednávku, vie získať lepšiu cenu než mu dokáže ponúknuť lokálna pobočka výrobcu.

To, že pôvodne bolo zariadenie určené pre iný trh, zväčša používateľ pocíti iba minimálne. Kedysi sa na trhu objavovali napríklad Nokie s klávesnicou v azbuke či s arabskými znakmi. Dnes sú už ale v drvivej väčšine prípadov zariadenia tie isté a ich systémy sa automaticky prispôsobujú podľa toho, v ktorom regióne sa využívajú.

fotogaléria
Napríklad pri iPhonoch vás vôbec nemusí zaujímať, Zdroj: Shutterstock

Aj tak sa ale stále nájdu výnimky. Pred písaním tohto článku sme v redakcii spravili aj nákup „podozrivo lacného“ telefónu, ktorý prišiel v rumunskej distribúcii a bol blokovaný na miestneho operátora. Po reklamovaní nám predajca zaslal síce nový kus, ale s rovnakým problémom. Predajca ale deklaruje, že ak tovar pošleme znovu späť, peniaze vráti.

Používateľ môže rozdiel medzi „slovenským“ a dovezeným telefónom pocítiť v čase distribúcie aktualizácií systému. Pre väčšie trhy zvyčajne prichádza aktualizácia skôr, nemusí to ale platiť vždy. Pokiaľ napríklad bol telefón určený pre distribúciu nejakého operátora na cudzom trhu a ten operátor aktualizáciu neschválil, môže sa stať, že pre tento konkrétny kus nebude doručená nikdy.

Pri kúpe telefónu určeného pre iný než slovenský trh tak používateľ nevie, do čoho ide a čo tým môže získať a stratiť. Môže sa tiež stať, že k takémuto telefónu nebude pribalený manuál v slovenskom jazyku a v extrémnych prípadoch môže predajca aj pozabudnúť na nabíjačku s koncovkou používanou u nás. Všetko sú to aleriešiteľné nedostatky.

Problémy by nemali nastať ani pri servisovaní takýchto telefónov, keď pochádzajú z krajiny EÚ. Ak sú ale dovezené spoza hraníc nášho hospodárskeho priestoru, môže sa stať, že výrobca bude so zárukou váhať. Každopádne, tento problém je na ramenách predajcu a pokiaľ je aspoň trošku seriózny, nemali by ste mať problém nájsť ho aj po takmer dvoch rokoch od kúpy telefónu.

4. Kradnuté zariadenia

Síce nie často, ale predsa len sa na trhu objavujú kradnuté zariadenia. Nemyslíme teraz kusový, bazárový predaj telefónov vytiahnutých z kabeliek, ale celé zásielky odcudzené napríklad aj s kamiónom kdesi v zahraničí.

Ešte tak pred 10-15 rokmi sa takto na Slovensku bežne objavovali Nokie zo závodu v Komárome za podozrivo nízke ceny, málokedy ich ale predajcovia dávali na internet. Zväčša išlo o podpultový predaj v kamenných prevádzkach.

Dnes sa už s kradnutými telefónmi na našom trhu stretávame iba minimálne a aj keď nejaký kamión u nás zmizne, zrejme putuje rýchlo za našu východnú hranicu, kde je riziko odhalenia a postihu pre zlodejov i predajcov predsa len nižšie.

5. Repasované zariadenia

Dopyt po niektorých smartfónoch je taký veľký, že záujemcov nezastaví ani vyšší vek zariadenia. Špecificky pri iPhonoch sa bez problémov predávajú aj 2-3 roky staré kusy. Je logické, že takéto zariadenie už trpí mnohými problémami, preto vznikli firmy vyslovene sa špecializujúce na repasovanie starých telefónov.

Celý proces funguje nasledovne: na veľkom a bohatom trhu operátor (alebo prípadne iný predajca) kalkuluje s tým, že čas obnovy smartfónu je jeden rok. Verní a bonitnejší zákazníci každý rok prídu a kúpia si nový model. Starý pritom predajcovi nechajú ako protihodnotu. Tento predajca následne vykúpené smartfóny odovzdá špecializovanej firme.

Tá ho skontroluje, zresetuje, možno vymení batériu alebo poškodený kryt, ak sa to oplatí. iPhony sa veľmi dobre servisujú, a tak sú vhodnými obeťami repasovania, ale týka sa to aj iných modelov.

Takto „vynovený“ telefón sa opätovne zabalí do novej škatuľky a posunie na menej majetný trh, kde sa opätovne predá. Zisky pri repasovaných zariadeniach sú často vyššie ako pri predaji nových, preto sa do nich púšťa čím ďalej tým viac predajcov.

Slovensko bolo v minulosti cieľovou krajinou pre repasované zariadenia, dnes sa už ale stáva iba tranzitnou krajinou. Napríklad Telekom úplne oficiálne spustil službu výkupu zariadení za týmto účelom.

fotogaléria
Repasovaný mobil je ako ojazdené auto – môžete Zdroj: dreamstime

Pri kúpe nového mobilu z elektronického obchodu si ale určite treba dať pozor na rok a viac staré zariadenia a pred kúpou podrobne čítať celý popis, prípadne sa na to predajcu opýtať.

Nemusí to pritom byť vyslovene zlá kúpa. Rok starý iPhone, pokiaľ je oň dobre postarané, môže pokojne ešte 3 roky slúžiť. S repasovanými zariadeniami sa väčšinou stretávame mimo EÚ. Keby vás napríklad na dovolenke v Egypte či ukrajinskom trhovisku oslovili s možnosťou kúpy podozrivo lacnejšieho, ale stále „nového“ iPhonu staršej generácie, je možné, že pôjde o presne tento prípad.

6. Výstavné kusy

Veľmi nepekným spôsobom podvodu na zákazníkoch môže byť predaj zariadení, ktoré slúžili ako výstavné kusy. Máloktorý predajca na tento fakt upozorní, väčšinou ich iba zaradia do ponuky ako „rozbalené“ a cenu znížia o 10-20 %.

fotogaléria
Telefóny vystavené napríklad v predajniach Zdroj: Ján Trangel

Nepríjemné je to pri telefónoch, ktoré v predajniach bežali často 24-hodín denne. Ich displeje svietili, telefón bol celý čas pripojený na nabíjačku... Takto sa znehodnocujú podstatne rýchlejšie než zariadenia používané bežným spôsobom.

Prítomnosť výstavných kusov v ponukách e-shopov je však už dnes skôr zriedkavá, keďže väčšina výrobcov na tento účel vyčleňuje špeciálne kusy, ktoré nemusia mať kompletnú hardvérovú výbavu – napríklad im chýba rádiový modul, nevedia sa tak pripojiť k sieti operátora. Osud takýchto kusov si výrobcovia strážia.

7. Telefóny vrátené z reklamácií

Častejšie sú problémy s telefónmi vrátenými z reklamácií. Niektorí predajcovia sa na tieto telefóny priam špecializujú. Vykupujú ich od iných väčších predajcov, zvážajú ich aj z iných trhov. Ich obchodný model je pritom rôznorodý. Niektorí priamo priznajú, že ide o rozbalené zariadenia a človek si ho už kupuje s tým rizikom.

Iní sa tvária, že ide o nový mobila iba dajú cenu trošku nižšie, než je bežné. Potom čakajú na objednávku a keď príde, odpovedajú záujemcovi, že nové aktuálne nemajú, že by musel čakať 2-3 týždne na dodanie. Ale teraz hneď majú dostupný jeden rozbalený kúsok, ktorý mu môžu zaslať ihneď a ešte dajú zľavu napríklad 5 % alebo poštovné zadarmo.

Keďže už od začiatku takýto obchodník cieli na cenovo senzitívneho zákazníka, existuje veľká šanca, že bude súhlasiť a predajú mu tak zariadenie, aké ani pôvodne nechcel. Kúpa zariadenia vráteného z reklamácie je pritom veľké riziko, lebo nepoznáte jeho históriu a ani čo mu bolo. Napríklad po utopení sa niektoré problémy môžu prejaviť aj po dlhšom čase.

8. Falošné telefóny

Kedysi sa aj na našom trhu objavovali falzifikáty mobilných telefónov – napríklad v roku 2007 sme písali o vcelku podarenej kópii Nokie 8800.  Potom sa chvíľu zdalo, že táto móda už z EÚ takmer úplne vymizla. Teraz sa ale „fejkové“ telefóny vracajú. Minulý rok sme rozoberali tému falošných telefónov Galaxy S5 a iba nedávno žilinskí colníci zadržali Rumunku , ktorá prevážala vyše 100 kusov falošných iPhonov.

fotogaléria
Falošné telefóny, ktoré pred niekoľkými týždňami Zdroj: TASR

Väčšina z falošných telefónov pritom je pochybnej kvality. Niekedy sa ale stane, že výrobca vie zaťať do živého a odkopírovať predlohu tak, že ich bez zapnutia nerozoznal ani odborník. Falošné telefóny sa v ponuke renomovaných predajcov v podstate nevyskytujú, občas sa na ne dá naraziť v záložniach a internetových bazároch, kde ich s vidinou zisku špekulanti predávajú ako „použitý originál“. Zväčša sa ale ich prítomnosť na trhu rýchlo rozkríkne a stačí chvíľa googlenia, aby človek zistil, že s tým telefónom nemusí byť niečo v poriadku.

Niekedy sú predajcovia takí prefíkaní, že k telefónom pribalia aj falošný záručný list napríklad od operátora. Na takéto prípady napríklad vo februári upozornil Orange.

Úplne iná pesnička je ale v zahraničí, špecificky v Afrike a v Číne. Schopností kopírovačov sú neuveriteľné a často dokážu na trh priniesť falošný telefón skôr, ako dorazí originál. Už tradične viete na tržniciach s fejkami v čínskych či v afrických mestách nájsť nový iPhone skôr, ako ho dostane na sklad prvý Apple Store. Samozrejme, je falošný. Opäť teda platí zvýšená pozornosť pri kúpe telefónu v zahraničí.

fotogaléria
Jeden z vchodov na tržnicu A.P. Plaza v Šanghaji Zdroj: Ján Trangel

9. Predaj bez DPH

Aktuálne najrozšírenejším dôvodom nízkych cien telefónov je ich predaj bez DPH. Spôsobov, ako predávať bez DPH, je hneď niekoľko. Najčastejšie sa možno stretnúť s využívaním ustanovenia § 66 zákona č. 222/2004 Z.z., ktorý vypovedá o osobitnej úprave uplatňovania dane pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare.

Samozrejme, dôležité z toho je to úplne posledné, teda použitý tovar. A najpodstatnejšia je definícia v odseku 1 písm. c) – použitým tovarom sa rozumie hnuteľný hmotný majetok, ktorý je vhodný na ďalšie použitie v nezmenenom stave alebo po oprave, iný ako umelecké diela, zberateľské predmety, starožitnosti, drahé kovy a drahé kamene...

Dôvodov, prečo predajcovia ponúkajú telefóny „s 0 % DPH podľa paragrafu 66“, je hneď niekoľko. Základný je, že proste predávajú použité telefóny. Predstavte si, že si teraz idete kúpiť 5 rokov starý, ošúchaný telefón napríklad do kamennej záložne. Tiež ho kúpite bez dane, však je použitý.

Alebo si predstavte, že si kúpite úplne nový mobil. V kamennej predajni, za hotové peniaze, aj s DPH. Ešte ho ani nerozbalíte, je v krásnom originálnom balení od výrobcu; ale vy sa rozhodnete, že ho nechcete. Odnesiete ho do špecializovanej firmy, ktorá ho od vás vykúpi.

Pokiaľ ho následne bude táto firma predávať, stále pôjde o telefón v originálnom obale, z pohľadu používateľa nový. Avšak podľa zákona už môže ísť o použitý tovar, vykúpený od koncového spotrebiteľa, a tak sa môže v konečnom dôsledku predávať s 0 % DPH.

fotogaléria
Jeden z obchodov, ktorý predáva telefóny Zdroj: redakcia

10. Fiktívne výkupy

Problém nastáva, keď sa tento princíp začne zneužívať. V komunite predajcov sa hovorí aj o schémach, ktoré už nemožno považovať za čisté. Jedna z nich, ktorú pre MobilMania.sk spomenuli viaceré zdroje z biznisu, popisuje predaj nových telefónov ako použitých pomocou fiktívnych výkupov od neexistujúcich osôb alebo bielych koní.

Keďže sa tieto fiktívne výkupy väčšinou realizujú veľmi rýchlo, v malých množstvách a cezhranične, ich vystopovanie býva veľmi ťažké. Výkupy pritom môžu prechádzať aj cez niekoľko firiem.

Tieto reťazce sa často menia, preto sa aj medzi e-shopmi objavujú stále nové mená. Identifikovať toho predajcu, ktorý skutočne predáva legálne vykúpený tovar a takého, ktorý sa snaží získať konkurenčnú výhodu nečestne, je z pohľadu spotrebiteľa v podstate nemožné a pri pohľade na ponuky to môžeme iba odhadovať.

Riziká pri kúpe bez DPH

Zásadná otázka znie: prečo by malo bežného kupujúceho zaujímať, od koho vlastne ten telefón kupuje a prečo si preverovať, aké telefóny má predajca v ponuke? Odpoveď nie je jednoduchá. Isto sa nájde množstvo ľudí, ktorí takto nakúpili a sú úplne spokojní. Teda aspoň do momentu, kým sa niečo nepokazí a zariadenie treba reklamovať.

V prvom rade pred kúpou neviete, aký telefón v skutočnosti dostanete. Môže ísť o nové zariadenie, ktoré predajca len prezentuje ako použité. Alebo tiež môže prísť rozbalené a použité zariadenie, ako sme písali vyššie. Lebo pri niektorých predajcoch to nie je iba krytie či snaha nečestne získať konkurenčnú výhodu, jednoducho predávajú použitý tovar.

Pokiaľ by aj skutočne prišiel nový kus, ktorému nič nechýba (teda okrem zaplatenej DPH), hrozí iné riziko. Ľahko sa môže stať, že váš predajca čoskoro svoj biznis zabalí. Môže tak spraviť pred prvou daňovou kontrolou, alebo proste iba preventívne, aby nemusel riešiť reklamácie.

V tom prípade môže nastať problém s prípadnou opravou, lebo opäť neviete, akú históriu má za sebou daný telefón a čo na to povie priamo servis, keď mu ho donesiete na stredisko.

Samotný servis totižto nemá povinnosť záručne opraviť vaše zariadenie, pokojne ho môže odmietnuť, ak sa mu nepozdáva. Vybavenie záruky (teda dohoda so servisom) je v tomto prípade na predajcovi, ktorý už ale nemusí existovať.

Preto je dôležité preverovať si históriu predajcov. Darmo môže mať nejaký obchodník 500 pozitívnych recenzií na porovnávači cien, keď ich všetky nazbieral za posledné tri mesiace. Dôležité je si teda vyberať predajcu s históriou a zázemím.

Záver: Pri kúpe dobre zvažujte

Konkurencia medzi výrobcami mobilov aj ich predajcami je vysoká. V súťaži sa o priazeň zákazníka bijú internetové obchody, kamenné prevádzky aj operátori.

Ich taktiky sa pritom rôznia a medzi predajcami sa nájdu aj takí, ktorí nebojujú čestne. Identifikovať ich pritom vôbec nie je jednoduché a rozhodne neplatí jednoduché konštatovanie, že každý nákup v „lacnom“ e-shope je problémový.

Naopak, takýmto spôsobom sa môže podariť aj vskutku dobrá kúpa. Pred vložením do košíka a vytiahnutím platobnej karty je ale vhodné poznať a dobre zvážiť všetky riziká. Lebo problémy sa zväčša objavia až v momente, keď treba riešiť reklamáciu, vrátenie tovaru či napríklad nefunkčné aktualizácie softvéru. Vtedy nastane moment, keď sa zdanlivo ušetrené peniaze môžu nepekne pretaviť do čistej straty.

Uložiť