5.8.2016 07:00 | MobilMania

10 mesiacov 4ky na trhu: 10 otázok a odpovedí

Zdroj: archív

Operátor pripravuje spustenie ďalších služieb. Dotovať mobily sa nechystá.

Štvrtý mobilný operátor 4ka (Štvorka) oslávi už o dva mesiace presne rok pôsobenia na trhu. Zisťovali sme, aké má plány a čo pripravuje pre zákazníkov. Prinášame desať hlavných otázok a odpovedí od operátora.

1. Koľko chce klientov?

4ka naposledy avizovala pokorenie hranice 200-tisíc zákazníkov. Do konca tohto roka ich chcela mať 300-tisíc. Už teraz však uvádza, že takéto množstvo klientov chce skôr. „Tento cieľ platí aj naďalej, no veríme, že hranicu 300-tisíc zákazníkov pokoríme omnoho skôr, ako na konci roka 2016,“ uviedol hovorca nováčika Tomáš Stupavský.

Čítajte aj 10 mesiacov 4ky na trhu: 10 otázok a odpovedí

2. Príde samoobslužná zóna?

fotogaléria
ikona stvorka Zdroj: archív

Poskytovateľ chcel v 1. štvrťroku spustiť samoobslužnú zónu. Tú majú na webe aj prostredníctvom aplikácie všetci konkurenti.

4ka to nestihla. Klienti sa jej údajne dočkajú, aktívne ju vraj pripravuje. „Prednosť dostali produkty a služby, ktoré naši zákazníci vyžadovali naliehavejšie, napr. ako možnosť automatického dobíjania dátového balíčka alebo možnosť posielania prémiových SMS správ,“ ozrejmil zástupca operátora.

3. Kedy budú paušály?

Ešte na začiatku roka nováčik oznámil, že by chcela do konca roka poskytovať paušálne programy. Aktuálne detaily nehovorí, neuvádza ani to, či začne poskytovať programy na faktúru bez mesačného poplatku, kde sa platí iba za minuté služby – podobne ako pri O2 Fér na faktúru.

Čítajte aj 10 mesiacov 4ky na trhu: 10 otázok a odpovedí

„Na koniec roka plánujeme viaceré prekvapenia, ak by sme ich prezradili, neboli by to už prekvapenia,“ uviedol k téme operátor.

4. Bude v roamingu LTE?

fotogaléria
Ilustračná snímka Zdroj: dreamstime

Jediným plnohodnotným operátorom u nás, ktorý neponúka 4G v roamingu je 4ka. Stupavský tvrdí, že klienti vraj oceňujú nižšie ceny dát v zahraničí cez 2G a 3G, než cez rýchlejšie LTE.

„Prípadné poskytnutie LTE roamingu závisí od dohody s našimi medzinárodnými partnermi. Našou základnou podmienkou pri rokovaniach ale je, aby sme zachovali cenovú výhodnosť,“ tvrdí zástupca 4ky. Od začiatku operátor ponúka v celej EÚ ceny ako u nás – 1 MB za 4 eurocenty.

Čítajte aj 10 mesiacov 4ky na trhu: 10 otázok a odpovedí

5. Chystajú sa balíčky v roamingu?

Ani dátové balíky v zahraničí zatiaľ 4ka nepredstaví. Tie vraj zákazníci často v zahraničí neminú a neplatia tak za reálnu spotrebu. „Našou obchodnou politikou je poskytnúť tak výhodnú cenu za MB dát v medzinárodnom roamingu, že zákazník nepotrebuje dátové balíky,“ hovorí Stupavský.

6. Ako vyzerajú rokovania s konkurenciou?

fotogaléria
zdroj: 4ka Zdroj: 4ka

Vlastná 2G a 4G sieť je dostupná pre 60 percent populácie. V lokalitách, kde nemá vlastné pokrytie, využíva sieť Telekomu. S tým sa zatiaľ dohodol na technickom sprístupnení – dohoda o cene, ktorú má za to platiť, ani napríklad o sprístupnení 3G či LTE nepadla.

Podľa informácií MobilManie nováčik za minuté služby v sieti konkurencie teda zatiaľ ani neplatil. Už pri predstavení 4ky pred 10 mesiacmi riaditeľ Swan Mobile Martin Mosný uviedol, že operátor je blízko dohody s ďalším konkurentom. K podpísaniu zmluvy ale zatiaľ neprišlo.

„Žiaľ, keďže dohoda stále nie je konečná a sme viazaní zmluvnou mlčanlivosťou o jej priebehu, nebudeme konkretizovať stav ani výsledky rokovaní o národnom roamingu,“ povedal hovorca nováčika.

7. Bude sa dať dobiť kredit v bankomatoch?

Kredit na predplatenej karte operátora je možné navýšiť cez internet, na Slovenskej pošte a cez kupóny. Spolu ide o 1 500 pobočiek. Zatiaľ neplánuje pridávať ďalšie možnosti dobíjania kreditu.

„Rastúci počet našich zákazníkov využíva možnosť dobíjania kreditu on-line. Ak má niekto možnosť dobiť si kredit priamo zo svojho smartfónu, prečo by sme ho mali hnať k bankomatu?,“ uvádza 4ka. Na web operátora sa pritom dá dostať aj vtedy, keď už klient kredit nemá – môže si ho teda dobiť aj bez toho.

8. Chystá sa plnohodnotná mapa?

fotogaléria
Ilustračná snímka Zdroj: redakcia

Na stránke operátora nenájdete plnohodnotnú mapu pokrytia mobilným signálom. Uvedené sú tu iba konkrétne lokality a informácia o tom, či je plne alebo čiastočne pokrytá. 4ka neuvádza, či sa to zmení, tvrdí iba, že presná mapa sa urobiť nedá.

„Žiadna mapa, ani na úrovni ulíc, nie je dostatočne presná. Príkladom sú staré domy v historických centrách, ale aj mnohé novostavby, v ktorých nedokáže kvalitné pokrytie zabezpečiť žiaden operátor,“ myslí si nováčik.

9. Kedy príde VoLTE?

4ka v minulom období uvádzala, že na každom vysielači má technológiu na VoLTE. Vďaka nej je možné telefonovať priamo v 4G sieti a telefón sa nemusí prepínať do 2G alebo 3G.

Stupavský nehovorí, kedy k spusteniu príde. Takúto technológiu ale zatiaľ neponúka žiadny z konkurentov. „Spustenie technológie VoLTE je jednoznačnou budúcnosťou, na ktorú sa Swan Mobile aktívne pripravuje. Naša 4G sieť je technologickou špičkou, no spustenie VoLTE nezávisí len od siete,“ uviedol. Podstatnou je miera podpory zo strany koncových zariadení – mobilov.

Aktuálne VoLTE nenasadil žiadny operátor u nás.

Čítajte aj 10 mesiacov 4ky na trhu: 10 otázok a odpovedí

Pri spustení novej siete u nás niektoré telefóny nepoznali sieť Swanu. Vo väčšine prípadov to vyriešil nový firmvér. Aktuálne vraj operátor neeviduje žiadne nové telefóny, ktoré by s jeho sieťou mali problémy.

10. Bude operátor dotovať mobily?

Nováčik aktuálne predáva sedem mobilných telefónov. Všetky iba za plnú cenu. Vraj sa to nezmení.

„Dotované telefóny spláca zákazník v často nezmyselne drahých a nevýhodne namiešaných paušáloch. V prípade 4ky sa mu viac oplatí kúpiť si telefón za plnú cenu, alebo aj na splátky v splátkovej spoločnosti či u [nejakého iného] predajcu,“ uvádza operátor.