19.8.2016 01:00 | MobilMania

Mobilný trh: Windows stále nenašiel svoje dno

Zdroj: Microsoft

Odbyt smartfónov v druhom kvartáli 2016 medziročne stúpol, avšak tentoraz len o 4,3 percenta.

Globálne predaje smartfónov za druhý kvartál tohto roka dosiahli podľa výsledkov analytickej spoločnosti Gartner úroveň 344 mil. kusov. V medziročnom porovnaní išlo o zlepšenie, no opäť sme sa žiadnych dramatických skokov nedočkali – tentoraz si smartfóny polepšili voči druhému kvartálu 2015 o 4,3 percenta.

fotogaléria
ikona Test Samsung Galaxy S7 Edge Zdroj: Ján Trangel

Analytická spoločnosť uvádza, že v nemalej miere sa na výsledku podpísali aj fakt, že potenciálni zákazníci čakajú s nákupom až na príchod nových zariadení. Viaceré sa dostanú do predaja práve v druhej polovici tohto roka – nové iPhony od Apple nevynímajúc.

O poznanie horšie však dopadli „klasické telefóny“ (bez otvoreného operačného systému), ktoré medziročne poklesli o 14 percent.

Z pohľadu jednotlivých výrobcov sa najlepšie darilo juhokórejskému koncernu Samsung, ktorému sa zároveň podarilo zvýšiť náskok nad rivalmi – predovšetkým firmou Apple. Samsung sa môže opierať o silný odbyt hneď niekoľkých modelov, medzi inými smartfónov Galaxy A aj Galaxy J.

Čítajte aj Mobilný trh: Windows stále nenašiel svoje dno

Dvojkou globálneho trhu je Apple, avšak spoločnosť si – očakávane – pripísala slabšie medziročné výsledky. Predaj iPhonov poklesol výrazne, pričom Apple zaznamenala pokles v Severnej Amerike (hlavný trh pre iPhony), Číne aj západnej Európe.

Do prvej päťky sa ešte podľa firmy Gartner prepracoval trojlístok čínskych výrobcov, ktorí ťažia predovšetkým z odbytu na domácom trhu. Výrazné zlepšenie zaznamenal najmä Oppo a to vďaka veľkému záujmu kupujúcich o model R9. V prvej päťke ešte nájdeme Huawei a Xiaomi.

Globálny predaj smartfónov koncovým zákazníkom za druhý kvartál 2016

Spoločnosť / výrobca 2Q16 počet kusov 2Q16 podiel na trhu (%) 2Q15 počet kusov 2Q15 podiel na trhu (%)
Samsung 76 743,5 22,3 72 072,5 21,8
Apple 44 395,0 12,9 48 085,5 14,6
Huawei 30 670,7 8,9 26 454,4 8,0
Oppo 18 489,6 5,4 8 073,8 2,4
Xiaomi 15 530,7 4,5 15 464,5 4,7
Ostatní 158 530,3 46,0 160 162,1 48,5
Celkovo 344 359,7 100,0 330 312,9 100,0

počty v tisíckach kusov, zdroj: Gartner

Zaujímavo sa vyvíja aj situácia na trhu z pohľadu jednotlivých operačných systémov, respektíve platforiem. Systému Google Android sa podarilo navýšiť podiel z 82 na vyše 86 percent. Má ísť o výsledok solídneho záujmu kupcov o Androidy strednej a low-endovej triedy na rozvíjajúcich sa trhoch a tiež silného odbytu prémiových telefónov.

Kľúčovým hráčom je pritom podľa firmy Gartner model Galaxy S7 od Samsungu. Prémiové smartfóny s dobrými predajnými výsledkami však majú aj Huawei či Oppo.

fotogaléria
Microsoft Lumia 950 (zdroj: Microsoft) Zdroj: Microsoft

Za jasnú dvojku mobilného trhu sa už dlhodobo vyprofilovala platforma iOS od Apple.

Predbežne to navyše stále nevyzerá na príchod nového hráča, ktorý by mohol Apple aspoň začať ohrozovať.

Microsoft mal smelé plány s mobilným Windows a určite si nemálo sľuboval od príchodu Windows 10 Mobile – rovnaký základ „desiatok“ a ich celková popularita (najmä kvôli bezplatným prechodom na počítačoch) mali spraviť svoje. Nestalo sa tak. Aj výsledky za druhý kvartál tohto roka ukazujú, že Windows možno ešte nedosiahol pomyselné dno. Kým minulý rok sa predalo za kvartál 8,2 mil. kusov zariadení s mobilným Windows, tentoraz to bolo už len 1,9 mil. Podiel platformy poklesol na 0,6 percenta a tretie miesto má pre Microsoft veľmi trpkú príchuť.

Zo svojho tieňa však nevystupujú ani iné platformy, či už ide o rôzne systémy na báze Linuxu alebo Blackberry.

Globálny predaj smartfónov podľa operačného systému za druhý kvartál 2016

Operačný systém / platforma 2Q16 počet kusov 2Q16 podiel na trhu (%) 2Q15 počet kusov 2Q15 podiel na trhu (%)
Android 296 912,8 86,2 271 647,0 82,2
iOS 44 395,0 12,9 48 085,5 14,6
Windows 1 971,0 0,6 8 198,2 2,5
Blackberry 400,4 0,1 1 153,2 0,3
Ostatné 680,6 0,2 1 229,0 0,4
Celkovo 344 359,7 100,0 330 312,9 100,0

počty v tisíckach kusov, zdroj: Gartner