Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Experti o štátnej dopravnej aplikácii: Niektoré časti robil veľmi neskúsený človek

Vieme, koľko ľudí aplikáciu používa pravidelne a akú návštevnosť má štátny dopravný web.

Štát spustil v januári Národný systém dopravných informácií. Ako celok sa zameriava hlavne na prepojenie jednotlivých úradov a inštitúcií, zber a vyhodnocovanie prúdiacich dopravných informácií.

Súčasťou je aj web Odoprave.info a tiež mobilná aplikácia s názvom O doprave. Zákazku realizovala spoločnosť Slovak Telekom a štát všetko vyšlo na 14,165 milióna eur bez DPH, plus k tomu ešte treba prirátať ročnú údržbu za asi jeden milión eur.

Mobilnú aplikáciu odborníci kritizujú z viacerých aspektov. Nielen za slabšie používateľské rozhranie, ale aj technické prevedenie kódov. Negatívne reakcie prišli aj od používateľov.

Štát však uvádza, že aplikácia je len v prvej fáze a chce ju ďalej vyvíjať. Doteraz za vyše mesiac zaznamenala na Androide 11 050 inštalácií a pre iOS si ju stiahlo 5 530 používateľov, uviedlo pre Živé.sk ministerstvo dopravy.

Aplikácie sú už dostupné na stiahnutie pre mobily so systémom Android a iOS Aplikácie sú už dostupné na stiahnutie pre mobily so systémom Android a iOS

Vyše tisícka používateľov

V Google Play prišlo necelých 400 hodnotení. Skoro 330 ľudí dalo softvéru iba jednu hviezdičku z piatich, teda najnižšie možné hodnotenie. App Store s aplikáciami pre iOS názory z dôvodu ich nízkeho počtu nezobrazuje.

Štát redakcii Živé.sk prezradil, že podľa App Store vo februári bol do aplikácie viac ako jeden prístup na úrovni približne z 315 zariadení.

Google Play dané údaje nemá. „Môžeme na to ale aplikovať štatistické vzorce a dostaneme sa na úroveň zhruba 940 používateľov (podľa počtu stiahnutých aplikácii), ktorí spustili aplikáciu minimálne dvakrát,“ odhaduje rezort.

Celkovo, pri súčte oboch platforiem, pravidelne používa štátnu aplikáciu najviac 1300 ľudí.

Podrobné informácie o výstrahách od SHMÚ Podrobné informácie o výstrahách od SHMÚ

Ministerstvo taktiež doplnilo informáciu o dennom počte unikátnych ID, teda počte jedinečných používateľov, ktorí si aplikáciu zapli v daný deň bez ohľadu na to, akú platformu využívajú.

Napríklad v posledný februárový deň to bolo asi 350 ľudí. Celkovo za celý minulý mesiac bol počet unikátnych používateľov okolo 5 500. V tomto čísle sú ale započítaní tí, ktorí aplikáciu použijú raz, aj tí, ktorí ju využívajú opakovane.

Na web sa vráti asi štvrtina

Na stránku Odoprave.info sa pozrelo od 10. januára do 10. februára podľa štatistiky štátu 645-tisíc ľudí. „Asi 65 percent bolo nových prezeraní (sessions) a 35 percent bolo vracajúcich sa návštevníkov. V súčasnej dobe  je počet prezretých stránok už samozrejme menší, nových návštev bolo už len niečo viac ako 25 percent používateľov,“ spresnilo ministerstvo dopravy.

Štátny dopravný systém: Čo sme si kúpili za 14 miliónov?
Štátny dopravný systém: Čo sme si kúpili za 14 miliónov?

Veľký rozhovor: Prečo štát budoval vlastný dopravný systém? Poskytne dáta Wazeu? Je pripravené RDS-TMC?

Jeden kód na všetko

Hoci je aplikácia dostupná pre platformy Android a iOS, nevznikla samostatne pre každú z nich, vďaka čomu by sa zabezpečila lepšia optimalizácia pre jednotlivé operačné systémy. Zistili to odborníci zo spoločnosti Inloop, ktorá sa zaoberá vývojom mobilného softvéru.

Vývojári štátnej dopravnej aplikácie konkrétne stavili na technológiu Xamarin od Microsoftu, ktorá umožňuje ušetriť tým, že sa vyvíja iba jedna aplikácia pre viacero operačných systémov.

„Podľa našich skúseností Xamarin nájdete použitý iba v malom množstve publikovaných aplikácii. V tomto prípade by sme u nás určite zvolili cestu viacerých natívnych aplikácií, aby sme mali nad výsledkom lepšiu kontrolu,“ uviedol pre Živé.sk Jozef Šimko z Inloopu.

Pomocou ikon sú na mape znázornené nehody, vozidlá údržby či dokonca policajné hliadky Pomocou ikon sú na mape znázornené nehody, vozidlá údržby či dokonca policajné hliadky

Odhalili neprofesionalizmus

Spoločnosť podľa vlastných slov neuskutočnila komplexnú analýzu kódu. Ale rýchly pohľad im stačil na pochybovanie o technickej kvalite. „Ukázal, že niektoré časti boli robené veľmi neskúseným človekom a jednoznačne mohli byť napísané lepšie,“ tvrdí Šimko.

Za najvýraznejšie označil problémy s rýchlosťou aplikácie, čo podľa neho dosvedčujú aj hodnotenia používateľov. Ďalej medzi nedostatky zaradil mätúce používateľské rozhranie a ignorovanie zvyklostí na mobilných platformách.

„Podľa našich skúseností Xamarin nájdete použitý iba v malom množstve publikovaných aplikácii. V tomto prípade by sme u nás určite zvolili cestu viacerých natívnych aplikácií.“
Jozef Šimko, Inloop

V niečom lepšia ako Waze

Test aplikácie vykonalo aj firma Lighting Beetle, ktorá sa zaoberá používateľským rozhraním. Skúšali ju traja šoféri a potom profesionál hodnotil používateľský zážitok.

Samotný koncept aplikácie spoločnosť chváli. Jej pozitívom podľa nej je prehľad všetkých dopravných udalostí v okolí vďaka funkcii „Zoznam udalostí“.

„Tento spôsob považovali používatelia v niektorých ohľadoch za lepší a prehľadnejší ako v prípade navigácií typu Waze, kde treba zadať presnú adresu alebo si prezerať mapu aby používateľ zistil informácie o doprave v okolí,“ opisuje výsledky šéf Lighting Beetle Michal Blažej.

Dáta potrebujeme, ale appka štátneho dopravného systému je nezmysel
Dáta potrebujeme, ale appka štátneho dopravného systému je nezmysel

Ján Trangel komentuje: Štát mal poskytovať iba dáta. Služby pre koncových používateľov sú zbytočná nadpráca.

Nenaplnené plus

Uvedená funkcia ale nebola dotiahnutá do konca, čím sa Lighting Beetle stotožňuje so záverom Inloopu, že slabiny spočívajú aj v používateľskom dizajne.

Nedostatkom napríklad je, že vodiči si nemôžu nastaviť filtrovanie udalostí, lebo často ide o veľké množstvo informácií. Viaceré pritom ľudí nezaujímali, keďže nespôsobovali zdržanie. Aplikácia však tento údaj nezobrazuje.

Ak už k nejakým spomaleniam premávky dochádzalo, vodiči podľa firmy nevedeli prísť na to, v akom smere s ním mali počítať.

Nechápali funkciám ani ikonám

Ešte o niečo horšie skončili funkcie „Lineárne zobrazenie“ a „Vyhľadanie trasy”. Testujúci ich skôr ignorovali. Spoločnosť sa domnieva, že dôvodom mohlo byť nepochopenie ich významu.

„Samotné prevedenie je podstatne horšie a používatelia hlásili zmätenie a množstvo problémov, a to tak v dizajne ako aj v základnej funkcionalite,“ komentuje Blažej.

Šoféri len ťažko porozumeli aj významu samotných ikon. Nevedeli napríklad, čo znamená nápis „10 km” vpravo hore a ani im nenapadlo, že sa dá na tento element ťuknúť pre viac informácií a nastavenie.

Ilustračná snímka Ilustračná snímka

Dizajn vyjde desiatky tisíc

Jednoduché a zrozumiteľné prevedenie je podľa dizajnového štúdia dnes kľúčovým atribútom. Na trhu totižto existuje množstvo aplikácií a náklady aj na inak funkčné pozadie sa v prípade nepoužívania softvéru rýchlo stanú len premrhanými peniazmi.

„Používatelia dávajú aplikáciám priemerne šancu maximálne niekoľko minút, ak nie sekúnd, počas ktorých musia pochopiť, aký prínos im aplikácia vie priniesť. Každá chyba v dizajne či interakcii tak môže znamenať stratu používateľa, ktorý na aplikáciu zanevrie a viac ju nepoužije,“ upozorňuje šéf Lighting Beetle.

„Samotné prevedenie je podstatne horšie a používatelia hlásili zmätenie a množstvo problémov, a to tak v dizajne ako aj v základnej funkcionalite.“
Michal Blažej, Lighting Beetle

Podľa spoločnosti mali tvorcovia aplikácie alebo štát ešte pred dizajnom zistiť záujem, aké informácie používatelia požadujú a potom otestovať dizajn pred naprogramovaním. Ak sa tak totiž nestane, každá následná zmena sa predražuje.

Náklady na návrh konceptu a dizajnu podobnej aplikácie v podaní profesionálneho dizajnového štúdia na Slovensku by podľa firmy stál niekoľko desiatok tisíc eur v závislosti od komplexnosti. O doprave zaradila medzi jednoduchšie. Koľko presne za ňu štát zaplatil však známe nie je – aplikácia aj web boli súčasťou celého, komplexného systému dopravných informácií.

Živé.sk a MobilMania.sk e-mailom Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Nesprávny formát e-mail adresy
Váš e-mail bol úspešne zaregistrovaný.
Pre dokončenie prosím kliknite na odkaz v e-maili, ktorý ste obdržali na Vami zadanú e-mailovú adresu.
ŽIVÉ.SK A MOBILMÁNIA.SK MAILOM Potvrdením tohto políčka súhlasíte so zasielaním informačných e-mailov spoločnosti Azet.sk, a.s., v súlade s platnou slovenskou legislatívou. Veľkosť jednotlivých správ neprekročí 80 kB. Pokiaľ bude správa vo formáte HTML, budú grafické prvky uložené na našom serveri a nebudú zahrnuté do tela e-mailu.   Prihlásiť sa na odber newsletteru
Nájdete nás aj na:
© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich
prevádzkovateľ portálu. Spravodajská licencia vyhradená.