Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ubian: Verejná doprava s navigáciou od štartu až do cieľa

V neznámom meste už zástavky autobusov hľadať nemusíte. Pomôže aplikácia. Chýbajú v nej však niektorí dopravcovia a u viacerých zo zaradených chýba sledovanie polohy.

Ak cestujete hromadnou dopravou – prímestskou, mestskou či oboma – s nájdením najvhodnejšieho spojenia na jednom mieste pomôže mobilná aplikácia Ubian. Zatiaľ si ale neporadí s vlakovými spojmi.

Na stiahnutie

Ubian (pre Android)

Nespája len textové cestovné poriadky. Používateľovi sprostredkuje mapu a tiež navigáciu až k nástupnej zastávke. A to na úroveň konkrétneho rohu ulíc. K dispozícii je v súčasnosti len pre Android.

Upozorní na prestup

Pre efektívne používanie Ubianu si treba zapnúť GPS. Po spustení sa len zadá cieľ. Softvér automaticky za východiskové miesto volí polohu podľa GPS.

Používateľ si môže nájsť aj ľubovoľné iné miesto napísaním do vyhľadávača a voľbou „Vyhľadaj adresu“. Prípadne si ešte vie upraviť čas odchodu alebo príchodu.

V nastaveniach sa okrem maximálneho počtu prestupov určuje aj maximálna vzdialenosť medzi jednotlivými zastávkami.

Vyhľadanie spojení. Pod každým sa nachádza tlačidlo „Navigovať sem?“. Keď naň človek ťukne, zobrazí sa trasa s prípadne farebne rozlíšenými úsekmi, ktoré signalizujú jednotlivé spoje - Trasa spojenia. Na spustenie navigácie treba ešte potvrdiť voľbu „Začať navigovať“ Vyhľadanie spojení. Pod každým sa nachádza tlačidlo „Navigovať sem?“. Keď naň človek ťukne, zobrazí sa trasa s prípadne farebne rozlíšenými úsekmi, ktoré signalizujú jednotlivé spoje - Trasa spojenia. Na spustenie navigácie treba ešte potvrdiť voľbu „Začať navigovať“

Dáta vám môže ušetriť vypnutie automatického sťahovania dát cez mobilný internet a používania máp. Deaktivovanie druhej voľby ale potom v podstate obmedzí jednu z predností aplikácie.

Aplikácia plánovanú trasu rozpíše podľa jednotlivých typov dopravy a poukáže na pešie úseky. Nechýbajú časové odhady.

Menšie muchy prekvapia

Človeka môže trochu zmiasť zobrazovanie trasy medzi jednotlivými nástupnými a výstupnými bodmi. Nevykreslia sa po jednotlivých cestných komunikáciách, ale ako úsečky naprieč pohoriami či budovami.

Prečo ale tomu tak je, keď bežne navigácia vykreslí skutočne prechádzanú cestu? „Reálne trasy, kadiaľ vozidlo ide, by sa museli buď nahrávať do databázy mobilu alebo sťahovať zo servera pri zobrazovaní, čo by zvýšilo nároky na objem prenášaných dát,“ vysvetlil pre Živé.sk šéf divízie Ubian vo firme TransData Rastislav Kuciak.

Aplikácia zároveň zobrazuje na mape pozíciu vozidiel a prípadné meškania. Nejde to ale v reálnom čase, čo si človek všimne napríklad po nasadnutí do autobusu – jeho reálna poloha bude odlišná od znázorneného vozidla.

Vytýčená trasa je zobrazená aj cez územia, kadiaľ cesty nevedú. Reálne zobrazenie by zvýšilo nároky na prenášané dáta - Nesúlad reálnej polohy s aktuálnou pozíciou autobusu. Na kvalitu zobrazovania vplýva napríklad interval zasielania dát z vozidiel. Na presnosť aktuálnej pozície vplýva technológia pre jej určenie – GPS, mobilná sieť alebo Wi-Fi - Používateľ na mape vidí aktuálnu polohu vozidiel. Modrá značí prímestské linky, červená mestskú hromadnú dopravu Vytýčená trasa je zobrazená aj cez územia, kadiaľ cesty nevedú. Reálne zobrazenie by zvýšilo nároky na prenášané dáta - Nesúlad reálnej polohy s aktuálnou pozíciou autobusu. Na kvalitu zobrazovania vplýva napríklad interval zasielania dát z vozidiel. Na presnosť aktuálnej pozície vplýva technológia pre jej určenie – GPS, mobilná sieť alebo Wi-Fi - Používateľ na mape vidí aktuálnu polohu vozidiel. Modrá značí prímestské linky, červená mestskú hromadnú dopravu

„Kvalita údajov závisí hlavne od intervalu ich zasielania z vozidiel. U dopravcov, kde sa používajú systémy Transdata, sa posielajú v priemere každých 15 sekúnd. U iných dopravcov to niekedy môžu byt aj dve minúty, respektíve na každej zastávke,“ popisuje Kuciak.

Výpočet meškania však postačuje na základnú orientáciu. V neznámom prostredí a pri potrebe vystúpiť na konkrétnom mieste teda stále treba sledovať okolie alebo hlásenia v autobuse.

Zapoja vraj kohokoľvek

Ubian momentálne získava dáta o polohe od 14 dopravcov. Sú medzi nimi MHD i prímestské linky. Keď sa chce dopravná spoločnosť zapojiť, z technického pohľadu musí plniť dve podmienky – musí monitorovať vozidlá cez GPS a posielať údaje cez mobilný internet do dispečingu na ich spracovanie.

Dáta cestovných poriadkov pochádzajú od 22 firiem (kompletný zoznam nájdete na konci článku). Nepotešia sa ale napríklad Stredoslováci a Trnavčania, keďže chýbajú cestovné poriadky SAD Zvolen alebo SAD Trnava. Chýbajú aj spomínané vlaky, no tvorcovia vraj už na ich pridaní pracujú.

Aby cestujúci nezabudol prestúpiť, aplikácia úseky jednotlivými spojmi farebne rozlišuje - Navigácia na zástavku MHD a upozornenie na meškanie spoja Aby cestujúci nezabudol prestúpiť, aplikácia úseky jednotlivými spojmi farebne rozlišuje - Navigácia na zástavku MHD a upozornenie na meškanie spoja

A prečo sa firmy nezapájajú? Podľa Kuciaka z rôznych dôvodov, no najväčším sú technické problémy: „Keď napríklad dopravca aj má sledovanie vozidiel, ale jeho dodávateľ technického riešenia nevie alebo nechce otvoriť rozhranie pre tretiu stranu.“

Zostane zadarmo, zložité lístky

Aplikácia je dnes bezplatná a zatiaľ aj zostane. Kuciak priblížil, že pre väčšinu dopravcov predstavuje len nadstavbu nad systémami, ktoré majú takisto priamo od ich firmy.

Pribudnúť má tiež webové rozhranie, ktoré zastúpi mobilnú aplikáciu na nepodporovaných platformách, ako aj funkcia pre nákup lístkov. Z predaja cestovných dokladov si prevádzkovateľ bude brať províziu.

Zatiaľ sú ale zainteresovaní len v štádiu rokovaní. Pridanie funkcie závisí priamo od ponuky dopravcu – musí umožňovať predaj lístkov cez mobilnú aplikáciu. Podobne to je aj pri SMS lístkoch, ktoré sa dajú takisto zaobstarať cez aplikácie tretích strán.

„Predaj lístkov cez mobilnú aplikáciu je spojený aj s technológiou kontroly takýchto lístkov revízormi. Čiže ku každej aplikácii na lístky by mala existovať aplikácia pre revízorskú čítačku na ich kontrolu,“ oboznámil Kuciak.

Železnice sa pripravujú na externý predaj

Cez Ubian by sa mohli dať kúpiť minimálne lístky na vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Spoločnosť už Živé.sk potvrdila, že v rámci chystaných „veľkých zmien internetového obchodu“ pripravuje API rozhranie, ktoré by umožnilo pripojiť externých predajcov.

Momentálne nie je jasné, či sa bude dať kúpiť jeden lístok na viacero úsekov, ktoré človek prejde napríklad vlakom aj autobusom alebo rôznymi dopravcami.

Kuciak sľubuje, že výsledná podoba nákupu by mala mať byť čo najjednoduchšia, aj keby cestujúci dostal niekoľko dokladov na naplánovanú trasu. Spoločnosť pritom hľadá model, ktorý zohľadní vynechanie spoja či meškanie.

Pozrite si, od ktorých dopravcov Ubian čerpá dáta:

 

aktuálna poloha

cestovné poriadky

eurobus

áno

áno

Arriva Michalovce

áno

áno

Bus Karpaty

áno

áno

MDS Považská Bystrica

áno

áno

Slovak Lines

áno

áno

SAD Prievidza

áno

áno

SAD Žilina

áno

áno

SAD Lučenec

áno

áno

SAD Dunajská Streda

áno

áno

SAD Trenčín

áno

áno

Autobusová doprava Púchov

áno

áno

Arriva Liorbus

áno

áno

DPM Košice

áno

áno

Dopravný podnik Bratislava

áno

áno

SAD Prešov

nie

áno

SAD Humenné

nie

áno

DZS-M.K. Trans Michalovce, Humenné

nie

áno

DPM Žilina

nie

áno

SAD Poprad

nie

áno

DZS-M.K. Trans Stará Ľubovňa

nie

áno

Arriva Nové Zámky

nie

áno

DPM Prešov

nie

áno

Pridajte sa k nám na Facebooku. FACEBOOK FANPAGE
 
Živé.sk a MobilMania.sk e-mailom Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Nesprávny formát e-mail adresy
Váš e-mail bol úspešne zaregistrovaný.
Pre dokončenie prosím kliknite na odkaz v e-maili, ktorý ste obdržali na Vami zadanú e-mailovú adresu.
ŽIVÉ.SK A MOBILMÁNIA.SK MAILOM Potvrdením tohto políčka súhlasíte so zasielaním informačných e-mailov spoločnosti Azet.sk, a.s., v súlade s platnou slovenskou legislatívou. Veľkosť jednotlivých správ neprekročí 80 kB. Pokiaľ bude správa vo formáte HTML, budú grafické prvky uložené na našom serveri a nebudú zahrnuté do tela e-mailu.   Prihlásiť sa na odber newsletteru
Nájdete nás aj na:
© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich
prevádzkovateľ portálu. Spravodajská licencia vyhradená.