Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Počuť druhú stranu ešte pred zdvihnutím? Nestretli sme sa s tým, tvrdia operátori

Operátori vraj nemajú skúsenosti so situáciou ako v Česku. Počuť volajúceho je tam možné ešte pred zodvihnutím.

Na starších zariadeniach Nokia je v Česku niekedy možné počuť volaného ešte skôr, než prijme hovor. Týka sa to napríklad pevnej linky českého O2, českého Vodafonu či niektorých VoIP liniek UPC. Takáto možnosť je pritom dostupná najmä na starších zariadeniach Nokia, nie na smartfónoch.

Zisťovali sme, či sa s tým stretli aj operátori u nás a ako sa situácia vyvíja v Česku. Problém už niekoľko týždňov rieši Český telekomunikačný úrad, ktorý preveruje príčinu.

Problém zachytený na videu, kedy počuť druhú stranu ešte pred zdvihnutím. Týkať sa má starších telefónov a vybraných poskytovateľov:

Čo hovoria českí operátori

UPC údajne podobnú sťažnosť na Slovensku ani v Česku neeviduje. „V tejto veci neevidujeme žiadne sťažnosti zákazníkov, preto sme sa tým ani nezaoberali,“ povedal hovorca Jaroslav Kolár.

České O2 tvrdí, že pri volaniach z analógových liniek O2 je hovorový kanál prepojený do siete už v okamihu začiatku vyzváňania. Kedy dôjde k spojeniu na koncovom zariadení volaného môže vraj ovplyvniť ústredňa na strane volaného.

Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock.com) Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock.com)

„V ideálnom prípade by mala hovorový kanál na koncovom zariadení prepojiť až po prijatí hovoru, v spomínaných prípadoch ho zjavne prepojuje skôr – dôvod skoršieho prepojenia môže uviesť len prevádzkovateľ siete, na ktorú zákazník z analógovej linky volá – nie spoločnosť O2,“ povedala Jitka Pajurková z O2.

Napríklad slovenský Telekom už analógové pevné linky neprevádzkuje – prešiel kompletne na digitálne prenosy.

Vodafone sa k problému do uzávierky článku nevyjadril.

Naši operátori sa s problémom nestretli

Zisťovali sme, či majú s podobnými prípadmi skúsenosti aj naši operátori.

„Nakoľko podobný problém u nás nikdy nenastal ani sme nič podobné ešte neriešili, ťažko sa k tomu vyjadriť. Aj z medializovaných informácií vyplýva, že nájsť príčinu problému môže trvať až niekoľko týždňov,“ povedala hovorkyňa Orangeu Alexandra Piskunová.

Voči podobným anomáliám sa vraj ale Orange chráni rozsiahlym testovaním služieb alebo upgradom rôznych sieťových technológií.

S niečím podobným sa vraj doteraz nestretol ani Telekom. „Podobnú chybu sme v našej sieti zatiaľ nezaregistrovali,“ povedal hovorca Telekomu Michal Korec. Rovnako reagovalo aj O2, ktoré tvrdí, že s podobnou situáciou ho doteraz nekontaktoval ani žiadny klient.

4ka priamo nespresnila, či sa s niečím podobným stretla. Operátor iba uviedol, že využíva moderné technológie, ktoré zabezpečujú vysoko kvalitné zostavovanie hovorov.

Nevedia o tom ani fixní poskytovatelia

Z operátorov pevných sietí sa vyjadril Slovanet, ktorý sa s problémom nestretol teraz ani v minulosti.

„V každom prípade by bola potrebná detailná analýza toho, ktorý telekomunikačný komponent po celej trase túto chybu spôsobuje (a zrejme aj nutná súčinnosť oboch operátorov pri analýze),“ povedal k téme manažér pre internú a externú komunikáciu Slovanetu Roman Greguš.

Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock.com) Ilustračná snímka (zdroj: Shutterstock.com)

Voči podobným problémom sa vraj provider chráni, napríklad konfigurovaním technológií v súlade s technickými špecifikáciami a potrebami parametrov spojenia.

V ČR problém preveruje regulátor

Na problém v Česku upozornil Martin Vítek, ktorý informoval dotknutých operátorov, tí ho ale neriešili. Obrátil sa aj na Národný bezpečnostný úrad, ktorý sa problém odmietol zaoberať.

Telefón ešte len vyzváňa a volajúceho už počuť. Realita v Česku
Telefón ešte len vyzváňa a volajúceho už počuť. Realita v Česku

Treba si dať pozor na to, čo hovoríte, aj pred zdvihnutím. Volaný vás totiž môže počuť.

Podnetu sa ale venuje Český telekomunikačný úrad (ČTÚ), ktorý si situáciu preveroval a ďalej ju mal riešiť s operátormi. Žiadny záver však zatiaľ nie je známy. Jana Chloubová z ČTÚ uviedla, že vzhľadom na typ problému spolupracuje na odhalení problému s elektrotechnickou fakultou Vysokého učenia technického v Brne. Aktuálne má testovať staršie telefóny Nokia, pri ktorých sa problém prejavil.

„Z tohoto dôvodov Úrad nemohol vydať záverečné stanovisko. Preto v súčasnej dobe nie je možné určiť príčinu problému, ktorým môže byť problém v sieti alebo naopak problém telefónu s určitou vlastnosťou firmvéru,“ dodala Chloubová.

Zároveň dodala, že ČTÚ eviduje iba jediného účastníka, ktorý sa s problémom stretol.

Slovenský regulačný úrad pre Živé.sk a MobilManiu uviedol, že o probléme u nás nevie a štandardne sa klienti obracajú priamo na operátorov.

Živé.sk a MobilMania.sk e-mailom Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Nesprávny formát e-mail adresy
Váš e-mail bol úspešne zaregistrovaný.
Pre dokončenie prosím kliknite na odkaz v e-maili, ktorý ste obdržali na Vami zadanú e-mailovú adresu.
ŽIVÉ.SK A MOBILMÁNIA.SK MAILOM Potvrdením tohto políčka súhlasíte so zasielaním informačných e-mailov spoločnosti Azet.sk, a.s., v súlade s platnou slovenskou legislatívou. Veľkosť jednotlivých správ neprekročí 80 kB. Pokiaľ bude správa vo formáte HTML, budú grafické prvky uložené na našom serveri a nebudú zahrnuté do tela e-mailu.   Prihlásiť sa na odber newsletteru
Nájdete nás aj na:
© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich
prevádzkovateľ portálu. Spravodajská licencia vyhradená.