6.11.2005 00:00 | MobilMania

Ľudia sa tento rok nedočkajú volaní do bezvedomia

Komentár | Oživené Minuloročné preteky vo vianočných ponukách, ktoré vyvrcholili volaním do bezvedomia, sa tento rok opakovať nebudú. Predpokladáme, že o Vianociach mobilných operátorov sa bude hovoriť najmä v súvislosti s nedostatkom mobilných telefónov v predajniach.

Vymýšľať rok čo rok vianočné akcie, ktoré zaujmú a hlavne oslovia početnú zákaznícku klientelu, bude čoraz ťažšie. Ukazuje sa to aj pri tohtoročnej nádielke, reakcie čitateľov nielen nášho denníka svedčia o nie príliš pozitívnom prijatí (aj keď už teraz môžeme predpokladať, že operátori budú považovať vianočnú akciu za úspešnú). Po minuloročných ťahaniciach, keď sa operátori na niekoľko etáp predháňali, kto ponúkne viac, je po roku ťažké priniesť niečo lepšie a inovatívnejšie.

T-Mobile stavil na renesanciu služby Ty a Ja, Orange zasa na službu Happy Day. Jeden ponúka volania na tri čísla zadarmo po prevolaní predplatených minút, druhý zasa jeden deň volania zadarmo na účastnícke čísla Orangeu (mimo predplatených minút). Nuž, nie sú to volania do bezvedomia. T-Mobile dáva ako darček discman Sony. Aj keď „darovanému koňovi sa na zuby nepozerá“, ide o discman, ktorý nepodporuje formát MP3. Orange zasa stavil na službu Happy Day. Paradoxná situácia môže nastať, keď si väčšina zákazníkov vyberie jeden deň. Operátor si totiž vyhradzuje právo neumožniť aktiváciu Happy Day pre konkrétny deň, ak si ho vyberie príliš veľký počet zákazníkov. Sleduje tým udržanie kvality a priepustnosti siete. Ktovie, či si Orange neuplietol bič sám na seba a nakoniec vám „šťastný deň“ neurčí sám operátor.

Už teraz je možné, že vianočná akcia bude skôr o nedostatku telefónov. Nelichotivé komentáre čitateľov, ktorí čakajú na mobilný telefón aj niekoľko mesiacov, nájdete aj v našom diskusnom fóre . Orange mal s nedostatkom telefónov veľké problémy aj minulý rok a je dosť možné, že sa im nevyhne ani tento rok. Dostatok resp. nedostatok telefónov budeme podrobne sledovať.

Vianočné akcie sú pre mobilných operátorov hody. Akcie majú v zákazníkoch vyvolať pocit „lacnejšieho a výhodnejšieho volania“. Skrytým úmyslom však je naučiť zákazníka „viac telefonovať“ – teraz za zvýhodnenú cenu, neskôr už za štandardnú cenníkovú. Minuloročná akcia toho bola dôkazom – svedčiť o tom bude zvýšený priemerný výnos na zákazníka v roku 2005.

Mňa by viac ako vianočná akcia potešilo GPRS na Easy a Prime (nie len podpora kvôli MMS), zrušenie spoplatnenia infolinky Orangeu, zlacnenie roamingových hovorov (a hlavne GPRS/EDGE roamingu) a napr. zníženie prepojovacích poplatkov do fixnej siete. Každý máme o Vianociach asi iné predstavy...

Pozn.editora: Discman Sony, ktorý T-Mobile dáva ako darček k podpisu novej zmluvy, je tohtoročný model. Článok mylne informoval o niekoľkoročnom modeli.