23.11.2005 00:00 | MobilMania

SMS hry: na hrane zákona?

SMS správy nabádajúce na účasť v hazardných SMS hrách sa stali súčasťou našich životov. Tí „šťastnejší“ ich dostanú týždenne aj niekoľko. Čím dávate súhlas na ich zasielanie? Čo robiť, ak si ich zasielanie neprajete? Ako získať potrebné informácie o hrách bez platenia akýchkoľvek poplatkov? Odpovede sme zisťovali u operátorov i SOI.

Článkom nemierime na SMS hlasovania do rôznych televíznych súťaží a podobne, ale na hry cez SMS organizované mobilnými operátormi alebo nimi poverenými tretími stranami, v ktorých je možné vyhrať rôzne hodnotné či finančné ceny. Lákavé sú najmä svojou jednoduchosťou – na výhru netreba nič viac, než poslať a následne prijať spoplatnenú SMS správu.

Čo ale v prípade, ak vám herná SMSka príde po prvýkrát a nie je v nej uvedené, že za účasť v hre sa platí, resp. že ide o podstatne vyššie sumy, než ceny za bežné SMS? Zákazníci, ktorí si to neuvedomia, prídu o svoje peniaze, no tridsať-štyridsať korún im zjavne nestojí za namáhavú reklamáciu.

Počet prijatých SMS správ sa pritom zvyšuje priamo úmerne k počtu hier, v ktorých ste sa v minulosti zúčastnili. Operátor jednoducho vidí, že sa radi hráte a tak vás začne do hier tlačiť vždy o niečo viac.

O odpovede na časté otázky ohľadom SMS hier sme požiadali obidvoch mobilných operátorov, spoločnosť prevádzkujúcu SMS hry a Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Orange: automaticky, T-Mobile: stačí jeden súhlas

Hlavný aktér nedávnej kauzy s SMS hrou Ruleta, T-Mobile, na naše otázky odpovedal až po dlhšom čase. Jednou z najzákladnejších otázok je, odkiaľ majú tretie strany, ktoré SMS hry organizujú, telefónne čísla. Argument operátora je pritom ten, že telefónne číslo nie je osobným údajom, a teda nespadá pod zákon o ich ochrane. Poskytovatelia hier a akcií sú prepojení priamo s technológiami T-Mobilu na základe zmlúv.

Čísla zákazníkov majú prevádzkovatelia spravidla z predchádzajúcich projektov a hier. T-Mobile zároveň potvrdil, že pre zaradenie do ich databázy stačí, ak si aktivujete službu T-zones club alebo ak pri registrácii na portáli T-zones zaškrtnete políčko s nápisom „Súhlasím so zasielaním reklamy spoločnosti T-Mobile Slovensko ako aj tretích osôb prostredníctvom SMS, na moje telefónne číslo uvedené pri registrácii“. Domnienky, že zasielanie marketingových informácií povolíte aj aktiváciou služby I-SMS, nie sú podľa hovorcu operátora pravdivé.

Orange zaraďuje zákazníkov do databázy automaticky. Pre vyradenie z nej je potrebné uviesť to priamo pri podpise Zmluvy o pripojení, alebo na (platenej) infolinke 905.

Ceny za hry sa uvádzať nemusia, ako ich zistiť?

Ako sme sa dozvedeli od hovorcu Orangeu, „povinnosťou operátora je len zabezpečiť, aby mal zákazník prístup k informáciám o cenách za SMS správy v rámci súťaží iným, dostupným spôsobom” – a kvôli týmto frázam v zákone si môžu operátori dovoliť neuviesť cenu priamo. Obaja operátori nám síce deklarovali snahu zabezpečiť dobrú informovanosť zákazníkov, v praxi však v úvodnej zaslanej SMS správe často informácie o cenách nenájdete.

Blue Orange, spoločnosť organizujúca mnohé hry pre oboch našich operátorov, umožňuje hráčom získať všetky dôležité informácie (ako hrať, aké sú výhry, kde sú uverejnené presné pravidlá a aká je cena SMS v rámci súťaže) vo vyžiadanej SMS správe. Takáto informácia je kvôli dĺžke spravidla rozdelená do niekoľkých častí. Ale napriek tomu, že samotná prijatá správa s informáciami je bezplatná, za jej vyžiadanie sa platí bežná cena.

Internet: pre bezplatné informácie

Existujú však i úplne bezplatné zdroje informácií: zákazníci Orangeu majú možnosť informovať sa o súťažiach zabezpečovaných priamo ním i tretími stranami na bezplatnom čísle 720, pohľadom do cenníka i na webových  či wapových stránkach, kde nájdu o každej hre podrobné informácie i zaradenie posielaných SMS do cenovej kategórie. Na inom mieste  sú k dispozícii i cenníky. T-Mobile ponúka podobné možnosti informovania sa - pomocou infolinky, na wapových či na webových stránkach  (pričom ceny za hry sa dozviete vo všeobecných podmienkach).

V druhej kapitole sa dozviete, ako zasielanie dotieravých pozývacích SMS správ zrušiť a koľko vás to bude stáť. Prezradíme vám aj, ako sa k problematike stavia zákon.

Odhlásenie je otázkou sekúnd...

Cena SMS za účasť v hre je určená zadávateľom a odvíja sa od atraktivity hry a počtu a hodnoty výhier. Zákazníkovi, ktorý sa hry jednoducho nechce zúčastniť, nie sú odoslané žiadne spoplatnené SMS. To však neznamená, že sa vyhne záplave bezplatných pozývacích správ. 

Vyhnúť sa zasielaniu týchto správ však možné je, a to zaradením na čiernu listinu, tzv. blacklist. To sa dá niekoľkými spôsobmi: konkrétne v prípade hier organizovaných spoločnosťou Blue Orange (napr. Ruleta) stačí na číslo 7771 zaslať SMS správu v požadovanom tvare (napr. „RUL VYP“). Vypnutie týmto spôsobom garantuje, že zákazník nebude od tohto organizátora dostávať SMS správy viažúce sa k akejkoľvek ním organizovanej hre.

Možnosť odhlásiť sa z hry býva v prípade hier od Blue Orange vo všeobecnosti obsiahnutá v každej SMS hre (či už ju prevádzkuje pre Orange alebo T-Mobile), no vždy záleží na rozhodnutí zadávateľa a organizátora hry.

...ale nemusí byť zadarmo

Nepríjemné pri tomto spôsobe je spoplatnenie SMS správy, ktorou požiadate o zaradenie na čiernu listinu.

Druhou možnosťou je hovor na infolinku so živým operátorom na čísle 12345, ktorá je pre mesačné programy bezplatná. Zákazníci predplatenej karty Easy za ňu však zaplatia, a to aj za čakanie na prepojenie na operátora – presne 3,60 Sk za minútu. Kvôli spoplatneniu linky sa im viac oplatí odoslať SMS správu.

Zákazníci Orangeu sa môžu odhlásiť rovnako SMS správou alebo zavolaním na infolinku. V tomto prípade ide vždy o spoplatnené kroky.

Drobný háčik

Aby to však nebolo až také jednoduché, kým textovou správou sa odhlásite iba od jedného prevádzkovateľa, operátor vás zaradí na blacklist pre všetky hry a akcie. Tento systém je vhodný pre tých, ktorí nechcú hrať hry jedného prevádzkovateľa, ale iného áno. Takýchto prípadov je však v súčasnosti veľmi málo.

V prípade, že z daného čísla prevádzkovateľ dostane novú požiadavku na začatie hry, číslo bude okamžite vyradené zo zoznamu zakázaných čísel a kolotoč správ sa rozkrúca odznova.

Na hrane zákona?

Prečo väčšina ľudí, ktorá sa na SMS hrách popáli, odmieta bojovať reklamáciou? Zrejme tušia, že uznanie reklamácie nie je pravdepodobné - a potvrdzuje to množstvo ľudí. Operátori pri neuvádzaní cien za SMS v rámci súťaží či niektorých ďalších dôležitých podmienok neporušujú žiaden zákon - stačí, ak v podstate uvedú, kde sa dajú ďalšie informácie získať.

„Operátor musí pri takýchto hrách dodržiavať všetky platné právne predpisy platné na území Slovenskej republiky, najmä zákon o cenách, zákon o ochrane spotrebiteľa a zákon o elektronickom obchode. Takáto hra (osobitná ponuka) musí predovšetkým byť od základnej ponuky pre príjemcu služieb rozlíšiteľná, a podmienky, ktoré musia byť splnené na jej získanie alebo na účasť v nej, musia byť ľahko prístupné, zrozumiteľné a jednoznačné. Na informácie o cene tovaru a služieb sa vzťahujú osobitné predpisy, t.j. zákon o cenách,” dopĺňa hovorca Orangeu.

Podmienky sa podľa neho pritom vzťahujú nielen na samotného mobilného operátora, ale aj pre prípad, že SMS hru prevádzkuje tretia strana. V zásade by zákazník nemal pocítiť, či hra, do ktorej sa zapája, je mu poskytovaná mobilným operátorom alebo treťou stranou.

Sú teda SMS hry korektné?

Slovenská obchodná inšpekcia tvrdí, že pokiaľ je v reklame uvedený kontakt, kde sa podrobnosti a ďalšie informácie dajú získať, pokladá sa to za dostatočné. Nie je pritom možné stotožňovať prípadné chýbajúce informácie v reklame s klamlivou reklamou. Ak sa uvádza cena, táto musí byť pre spotrebiteľa konečná, ktorú je povinný zaplatiť (nie bez DPH).

V SR platí zákon o cenách a zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý okrem iného hovorí, že informácia o cene alebo okolnosť, že informácia je neúplná alebo chybná, nesmie najmä vzbudzovať dojem, že cena je nižšia, než aká je v skutočnosti. Je na samotnom spotrebiteľovi, či sa rozhodne zapojiť do súťaže, alebo nie. Ak sa zapojí, v tom prípade dáva súhlas aj so zasielaním SMS. Tieto služby môže spotrebiteľ aj ignorovať alebo ich odmietnuť.

Postup, s ktorým sa u našich operátorov v súvislosti s SMS hrami stretávame, je síce právne čistý – veď kto nechce súťažiť, nebude si ani zisťovať podmienky (prípadne naopak). Najmä voči menej skúseným zákazníkom ale nie je úplne férový. Pravidlá sú dostupné aj na internete a wape, k nim zatiaľ nemá a dlho ani nebude mať prístup každý. Pýtanie sa na infolinkách je zase zdĺhavé a pre časť zákazníkov i spoplatnené.

Reklamácie sú časté

Je nad slnko jasné, že utajovanie informácií o cenách, resp. sťažovanie prístupu k nim má za následok aj zvýšený počet reklamácií. Nepochybne sa nájde mnoho zákazníkov, ktorí si neuvedomia, že súťažné SMS sú spoplatňované niekoľkonásobne vyššou tarifou ako bežné textové správy.

A ak sa k tomu pridá aj utajenie informácie o odkaze na cenník priamo v SMS správe, menej rozhľadený zákazník prakticky stráca možnosť zistiť si, koľko ho SMS súťaž bude stáť. Potom niet divu, že reklamačné oddelenie zaznamenáva obdobia, keď je počet reklamácií predsa len vyšší, než by bolo potrebné.

Orange sa nárastom počtu reklamácií netají. „Jednoznačnosť a informačná hodnota informačných SMS má podľa našich skúseností pozitívny vplyv aj na počet reklamácií. Podľa našich skúseností, čím jednoznačnejšie sú tieto informačné SMS naformulované, tým menší je počet reklamácií,“ priznáva Orange.

Ako sa brániť

Najväčšia chyba SMS hier je podľa všetkého neželaná reklama na ne. Nielenže obťažuje mnohých zákazníkov, ktorí o ne nemajú záujem, ale často vyprovokuje ľudí k účasti. Tí sa potom nestíhajú čudovať položkám na faktúre alebo strhnutiu kreditu - obzvlášť, ak pozývacia správa neobsahovala žiadnu zmienku o spoplatňovaní prijatých správ.

Väčšina reklamácií je vopred prehratým bojom, preto jedinou skutočne účinnou formou, ako neprísť o kredit pri SMS hrách, je ignorovanie pozývacích správ. Ako alternatívu môžeme požiadať operátora o zaradenie na blacklist, odporúčame tiež zvýšenú pozornosť pri podpisovaní zmlúv. O mobilnom hazarde sa potom dopočujete už len z rozprávania ostatných alebo z takýchto článkov. Verme, že ich už nebude veľa.