29.11.2005 00:00 | MobilMania

Nedostatok mobilov je často kameňom úrazu rôznych akcií

Nie je žiadnym tajomstvom, že Orange máva z času na čas problémy so zásobovaním svojich predajní mobilnými telefónmi. Nepopiera to ani samotný operátor, ktorý situáciu pripisuje predovšetkým dodávateľom, ako i svojim mimoriadne úspešným akciám.

Hlavne v predvianočnom čase, keď si chce vymeniť starý telefón za nový mnoho zákazníkov, je záujem o nové akciové telefóny väčší než po iné obdobia roka. Práve o to menej lichotivé pre Orange by bolo, ak by sa situácia s nedostatkom telefónov zopakovala. Po príchode do predajne sa môže stať, že operátor so zákazníkom síce zmluvu spíše, avšak telefón zákazník dostane až po niekoľkých dňoch, lebo ho na predajni jednoducho niet.

Práve preto nás zaujímalo, čo je príčinou, že Orange nestíha dopĺňať zásoby mobilných telefónov.

Orange: Problémy nie sú na našej strane

Ako sa pre náš server vyjadril hovorca spoločnosti Peter Tóth, problém so zásobovaním býva u dodávateľov. Orange vo svojej odpovedi uvádza hneď dva dôvody, prečo si zákazníci v minulosti nemohli z predajne hneď so sebou odniesť vysnívaný mobilný telefón:

  • dopyt po telefónoch prevyšuje ich ponuku na slovenskom trhu a výrobcovia nedokážu tento dopyt dostatočne uspokojovať. V poslednej dobe išlo konkrétne o jedného zo svetových výrobcov (Sony Ericsson – pozn. redakcie)
  • v prípade dodávok uprednostňujú výrobcovia lukratívnejšie trhy a trhy ako Slovensko prichádzajú spravidla na rad až po nich, preto sa stáva, že na niektoré objednávky čakáme aj niekoľko týždňov až mesiacov.

Orange však odmieta tvrdenia, že by v prípade nedostatku telefónov šlo o sústavné problémy.

„Netreba zovšeobecňovať, pretože výpadky sa týkajú výlučne niektorých typov mobilných telefónov. Výpadky, ktoré sme v posledných týždňoch mali (konkrétne model K750i) sa týkali výlučne telefónov jednej značky,“ uvádza Orange.

Orange porovnáva akcie s T-Mobilom

Pravdou však je, že podobné problémy nie sú také obvyklé u konkurenčného operátora. Orange ako jedno z vysvetlení uvádza nepredvídateľný záujem o akciu toho ktorého operátora. Napríklad počas minulého predvianočného obdobia tvoril predaj Orangeu v niektorých obdobiach až 70 % celkového predaja na trhu. To podľa Orangeu znamená, že aj dopyt po telefónoch je u neho vyšší než u konkurencie. Ako uviedol Peter Tóth,

„Orange si objednáva zásoby telefónov logicky s ohľadom na predpokladaný predaj. Avšak v časoch, keď sú akciové ponuky Orangeu mimoriadne úspešné a skutočný predaj prekračuje očakávania, výrobcovia nie sú schopní na tento dopyt dostatočne pružne reagovať. Ak aj dôjde v predvianočnom čase k výpadku zásob niektorého z ponúkaných telefónov, bude to len dôkazom toho, že naša vianočná akcia je mimoriadne úspešná. Zatiaľ je telefónov dostatok.“

T-Mobile: problémy s telefónmi nemáme

A keďže nápor zákazníkov bude s blížiacimi sa vianočnými sviatkami neustále stúpať, vynára sa taktiež otázka, ako sa pripravil na záujem zákazníkov o telefóny T-Mobile. Podľa Martina Vidana, ktorý nám poskytol stanovisko za spoločnosť T-Mobile Slovensko: „zvýšený záujem zákazníkov v predvianočnom čase si vyžaduje náročnú a presnú logistiku. T-Mobile vychádza zo skúseností z predchádzajúcich rokov a z dôkladnej analýzy trhu, a na predvianočné obdobie sa preto dostatočne pripravil. Dodávku mobilných telefónov T-Mobile zabezpečuje v predstihu tak, aby zodpovedala záujmu zákazníkov, či už je to počas vianočných sviatkov alebo kedykoľvek v priebehu roka“.

V akciových ponukách sa teda objavujú telefóny, ktoré si neraz zákazníci nemajú možnosť kúpiť. Práve preto sme sa opýtali aj Slovenskej obchodnej inšpekcie, či v tomto prípade nedochádza k porušeniu zákona. Ako nám uviedla tlačová hovorkyňa UI SOI, Ing. Daniela Krkošová, v zákone nie je stanovené, aké množstvo (počet kusov) musí byť v ponuke akciových mobilných telefónov. Stačí, ak sa k ponuke uvedie informácia o dátume začiatku a skončenia ponuky alebo údaj o tom, že ponuka platí do vyčerpania zásob.