28.12.2005 00:00 | MobilMania

Vianočné pozdravy dali operátorom zabrať, veľké výpadky sa nekonali

Silvester je ešte len pred nami, ale infraštruktúra mobilných operátorov prežila na Štedrý deň zaťažkávaciu skúšku. Sieť nápor hovorov a SMS správ vydržala, paradoxne si to tento rok odniesli internetové servery oboch mobilných operátorov. Čo teda fungovalo a čo nie?

Orange aj T-Mobile suverénne deklarovali technickú pripravenosť na závaly SMS či MMS správ, rovnako vraj boli pripravení na zvýšené množstvo uskutočnených hovorov. Ako sa neskôr ukázalo, na Vianoce je trend nahrádzať hlasové hovory textovkami. Nie je to nič výnimočné – vytvorenie jednej správy síce trvá nejakú chvíľku, možno ju však poslať v nezmenenej forme, resp. so zmeneným menom na mnoho čísel. A to za podstatne kratší čas, než by trvalo telefonovať každému kamarátovi alebo známemu osobne.

Cez internet lacnejšie a rýchlejšie

SMS správy majú aj tú výhodu, že ich je možné odosielať z internetových brán alebo prostredníctvom špecializovaných programov. A kým telefón aj pri hromadnom rozosielaní posiela správu opakovane každému príjemcovi zvlášť, cez internet je hromadná správa otázkou jediného kliknutia. Ceny za odosielanie správ do rôznych sietí sú navyše väčšinou rovnaké. A posledná výhoda – pre tých, ktorí nemajú bezplatné hovory, je cena správy oveľa nižšia než vopred neodhadnuteľne dlhý telefonický hovor.

Textové správy kraľujú

Aj tieto faktory sa podpísali pod počet hovorov, ktorý bol u operátorov podpriemerný nielen voči bežnému pracovnému dňu, ale aj v porovnaní s minuloročnými sviatkami. Naproti tomu počet zákazníkmi odoslaných SMS správ narástol v rádoch desiatok percent. Údaje poskytnuté Orangeom sú v porovnaní s minuloročnými mierne skreslené vplyvom vypnutých SMS správ informujúcich Prima zákazníkov o kredite, napriek tomu ich celkový počet bol na Štedrý deň roku 2005 rekordných 15,75 milióna. T-Mobile spracoval viac než 10 miliónov odoslaných správ.

Telefonovanie na Štedrý deň sa nenosí

Počet hovorov v sieti Orange bol 5,64 milióna, T-Mobile údaj neposkytol. Počas dvoch vianočných sviatkov už Orange evidoval vyšší počet hovorov ako SMS správ. Oproti minulému roku však počet správ mierne poklesol.

Rekordná hodinka

Najrušnejší čas v posielaní SMS správ bol medzi 14. a 16. hodinou. SMS centrum Orangeu spracovalo iba v čase 15:00 až 16:00 celých 1,46 milióna správ, o 18% viac než pred rokom. Aj vtedy bol vrchol v rovnakom čase. Centrom T-Mobilu medzi 14:00 až 15:00 prešlo necelých 900 tisíc správ.

MMS nie sú trhákom, ale rastú

V porovnaní s minulým rokom je na raketovom vzostupe posielanie multimediálnych správ. Zákazníci Orangeu ich na Štedrý deň odoslali 128 tisíc, o 104% viac než pred rokom. Zverenci T-Mobilu, ktorý svojim zákazníkom dal pod stromček akciu na MMS za jednu korunu, ich počas 25. a 26. decembra poslali 200 tisíc. Údaj za 24.12. nie je k dispozícii (je možné, že operátora toto číslo veľmi neteší, pretože akcia začala platiť až na prvý sviatok vianočný).

Ako to zvládli siete

Ak pod pojmom „sieť” rozumieme čisto infraštruktúru pozostávajúcu z vysielačov a niekoľkých centier, boli tieto Vianoce bezproblémové. Vždy sa dalo dovolať alebo poslať SMS správu, horšie na tom však boli iné prvky operátorov. Napríklad najviac postihnuté internetové servery Orangeportal.sk a T-Mobile.sk zaznamenali veľké zaťaženie , ktoré v prípade „ružového“ operátora viedlo k niekoľkonásobnej nedostupnosti stránok a nefunkčnosti aplikácie PC Messenger. Ak sa aj podarilo pripojiť, odoslanie správ trvalo celú večnosť a niektoré bez problémov doručené správy program doteraz označuje ako neznámy stav. Rovnako problematické bolo v niektorých prípadoch doručovanie MMS správ. Čitatelia MobilManie hovoria o spoplatnených , ale bezdôvodne nedoručených správach, prípadne o doručení na internetový portál namiesto mobilného telefónu. V tomto prípade ale môže ísť iba o zle nastavený telefón, pravda teda bude zrejme niekde uprostred.

V T-Mobile sa aj za neodoslanú správu platí

Zložitá situácia je aj pri Easy kartách T-Mobilu. Skutočne veľký počet čitateľov sa sťažoval, že SMS správy sa vôbec nedali odosielať, za každý neúspešný pokus im ale prišla informácia o znížení kreditu. Niektorým dokonca za jednu (neodoslanú) správu operátor strhol kredit viacnásobne. Operátor sa problémom intenzívne zaoberá, podľa neoverených informácií z infolinky sú tieto prípady skutočné a vyzerá to tak, že kredit bude zákazníkom čoskoro vrátený naspäť (T-Mobilu má už s podobnými faux pas skúsenosti ). Príčiny problému sú zatiaľ neznáme.

Doplnkové služby – fungovali či nie?

Orange niekoľko dní vopred upozornil, že v záujme dostupnosti siete v dňoch 24.12. a 31.12. odstaví doručovanie SMS správ o kredite pre zákazníkov s predplatenou kartou Prima. T-Mobile k takémuto kroku nepristúpil. Všetky doplnkové služby (dobíjanie kreditu, informačné služby, dátové prenosy) podľa našich informácií fungovali počas celých sviatkov. V niektorých prípadoch bolo potrebné počítať so zníženou rýchlosťou odozvy či časom spracovania požiadavky.

Silvester je za rohom

Vianočné sviatky sú pre technikov obvykle zaťažkávacou skúškou pred totálnym zaťažením siete, ktoré nastáva spravidla na prelome rokov. Vianoce konieckoncov nedopadli až tak zle a hoci technici sotva stihnú upgradovať kritické zariadenia v čase medzi sviatkami, na Silvestra už zrejme nepocítime podobné problémy ako v minulých rokoch, keď siete skutočne nezvládali nápor požiadaviek. Ani jeden z operátorov nepotvrdil umiestnenie prenosných BTS staníc v blízkosti osláv príchodu Nového roka, je ale naivné myslieť si, že by ich nevyužili. Ako sme už v niektorom z minulých článkov písali, je potrebné mať v prípade preťaženia sietí v rukáve pripravenú trpezlivosť. Ak by operátori mali svoje siete predimenzované len kvôli niekoľkým chvíľam v roku, pocítili by sme to aj my na cenách hovorov a služieb.