21.9.2006 00:00 | MobilMania

Brandovanie mobilov je v záujme zákazníka, tvrdia operátori

Logá na tele mobilu, upravené a zamknuté menu, tlačidlá s napevno nastavenými funkciami či ikonky a melódie v štýle operátora - tým všetkým sa často líšia dotované prístroje, kúpené u operátorov, od originálnych modelov. Prečo operátori telefóny brandujú a akú šancu na nápravu má zákazník, ak nie je s prispôsobenou verziou spokojný? MobilMania zisťovala podrobnosti u operátorov.

Snáď každý mobilný operátor si prispôsobuje mobilné telefóny svojmu obrazu. Hovoríme o takzvanom brandovaní, resp. customizácii mobilov. Niekedy ide o len malé logo operátora vytlačené na čelnej alebo zadnej strane mobilného telefónu a samozrejme na krabici. Čoraz častejšie sa ale stretávame aj s upraveným firmvérom, teda softvérom telefónu. Výsledkom je napr. úplne prepracované užívateľské prostredie vo farbách operátora, ktoré má byť šité na mieru zákazníkom. Po postupnom spoznávaní telefónu možno odhalíte aj ďalšie úpravy: napríklad ukrojenie aj z tých málo megabajtov, ktoré má váš telefón k dispozícii, a to pozadiami a melódiami, ktoré sú uzamknuté a chránené proti odstráneniu. Štandardom pri brandovaní mobilných telefónov je aj úplné prerobenie menu. To je mnohokrát o niekoľko krokov pozadu hlavne v grafickom prevedení v porovnaní s originálom v nebrandovanom telefóne. Často v menu nechýba ani položka, ktorá je napevno presmerovaná na wapové stránky operátora. Pokiaľ sa už do menu nevtesnala, určite na tento účel postačí aj nejaké funkčné tlačidlo, ktoré bolo v originálnom telefóne použité napríklad na spustenie služby Push to Talk. Túto službu operátori aj tak často pri úprave firmvéru zablokujú, pretože ju na Slovensku štandardne neposkytujú.  Príklady brandovania telefónov Mnoho užívateľov „nie je nadšených“ Uvedené zmeny sú často užívateľmi vnímané rozporuplne. Najväčšie výhrady k brandovanému firmvéru sú smerované na jeho rýchlosť. Mnoho ľudí sa sťažuje na citeľné spomalenie niektorých telefónov oproti originálnej verzii alebo na ich neustále zamŕzanie. Pod paľbou kritiky sú často aj spomínané tlačidlá s nezmeniteľnými funkciami. Podľa skúseností MobilMania.sk väčšine užívateľov minimálne jeden z brandovaných prvkov prekáža, ale po krátkej dobe sa so skutočnosťou „zmieria“. Aj v našom fóre sme žiadali čitateľov o vyslovenie názoru k brandovaniu telefónov operátormi. Názory výborne zhrnul diskutujúci, ktorý si hovorí Msx: „Ako vidím, nikto nie je spokojný s úpravou mobilu operátorom. Ale na druhej strane sú takí, čo tvrdia, že im to nevadí.  V každom prípade nevidím žiadnu hlášku o tom, že je niekto vyslovene rád, že má taký mobil. Tak na čo to tí operátori robia.“ Na obhajobu operátorov však treba dodať, že niektoré brandované prvky sú naozaj osožné. Napríklad zakomponovanie operátorských nastavení WAP, MMS, internetu či e-mailu. Užitočná môže byť aj Orange homescreen - domáca obrazovka, ktorá podľa operátora zjednodušuje pohyb v menu telefónu a zefektívňuje prácu s telefónom. Sporný je aj zákaz vypnutia zvuku fotoaparátu - majiteľovi prístroja môže prekážať, na druhej strane zvuk informuje okolie, že sa fotí, čo v mnohých prípadoch nemusí byť na škodu. Dôvody brandovania podľa operátorov „Prevažná väčšina telefónov v ponuke Orangeu je v súčasnosti nejakou formou brandovaná.“, uviedol operátor pre MobilMania.sk. T-Mobile podiel nespresnil, podľa našich skúseností by sa však spovo „väčšina“ dalo nahradiť spojením „takmer všetky“. Obaja operátori zhodne tvrdia, že brandovanie mobilov je v záujme zákazníka. Robia si vraj aj prieskumy, ktoré toto tvrdenie podporujú. Ako vysvetľuje Peter Tóth, hovorca Orangeu, „pre prevažnú väčšinu užívateľov telefónov  nie je rozhodujúce to, či je softvér telefónu nejakým spôsobom brandovaný, ale to, aby bol telefón funkčný a bezproblémový a jeho ovládanie čo najjednoduchšie. A práve to je účelom úpravy a zásahov do softvéru zo strany operátorov.“ T-Mobile nám zase brandovanie už v úvodnej vete opísal slovami „prispôsobovanie požiadavkám zákazníkov“. A ako dodáva Milan Hric, hovorca spoločnosti, pri Sony Ericssone K608, tento mobil „s upraveným softvérom, pridanými melódiami a logami zaradil T-Mobile do svojej ponuky na základe požiadaviek trhu.“ Zákazník na výber medzi brandovanou a originálnou verziou modelu nedostane. „U niektorých typov telefónov predávame len nebrandovanú verziu, u iných len brandovanú“, uvádza Orange. Podobne je na tom podľa našich informácií aj T-Mobile. Hovoríme pritom o dotovaných prístrojoch, ako aj kúpu za plnú cenu bez viazanosti. V druhom prípade sa oplatí porozmýšľať nad kúpou telefónu u iného dodávateľa, pokiaľ vám brandovanie vadí. Na zmeny sa neupozorňuje, vraj nie je dôvod Zaujímalo nás, prečo operátori zákazníkov pri predaji brandovaného telefónu (či už dotovaného alebo nedotovaného) neupozorňujú, že ide o brandované verzie, najmä pokiaľ sa telefón mierne líši vo funkcionalite. Ako uviedol Orange, „softvér telefónu, ako ho poznáme od dodávateľa, je len jedným z variantov softvéru dostupného pre daný telefón. Operátorské varianty sú ďalšie z dostupných verzií. Ani jeden variant sa nedá označiť za lepší alebo horší.“, dodal na margo toho, prečo sa zákazník o rozdieloch nedozvie. Zákazníka na zmenenú funkcionalitu telefónu Orange upozorní až v manuáli, a to pokiaľ sa funkcionalita líši od dodávateľskej verzie výrazne. „Snažíme sa, aby boli zmeny vo funkcionalite telefónu ošetrené už vo vlastnom manuáli výrobcu. Samozrejme nemá význam upravovať manuál (prípadne tlačiť ďalší) v prípade, ak brandovanie telefónu spočíva v iných vyzváňacích melódiách, témach alebo tapetách.“, uvádza operátor. Screenshot zo stránok Orangeu. V skutočnosti je v dolnej časti mobilu namiesto vyobrazeného nápisu logo operátora. Podobné dôvody spomenul i T-Mobile. Operátor podľa svojich slov ponúka zákazníkom telefóny „v zmysle informácií na webe, v cenníkoch a v užívateľských príručkách. T-Mobile je zodpovedný za špecifikácie mobilov, ktoré sa nachádzajú v komunikačných materiáloch predávaných telefónov, nie za telefóny predávané v iných softvérových verziách na iných trhoch.“ Operátora teda laicky povedané vôbec „nemusí zaujímať“, že nejaká štandardná verzia telefónu existuje. Stačí, ak zákazníkovi v propagačných materiáloch nespomenie niečo, čo by prispôsobená verzia neobsahovala. Podobne je to i po kúpe telefónu v prípade užívateľského manuálu. V tomto prípade ponúka stránka T-Mobilu obrázok brandovanej verzie telefónu. V mnohých iných nie.Reklamácie: nahrá operátor originálny firmvér? MobilManiu ďalej zaujímalo, či zákazníkovi bude na požiadanie nahraný originálny firmvér do zariadenia, pokiaľ brandovaný firmvér spôsobuje všeobecne známe problémy. Orange ešte pred zodpovedaním tejto otázky uviedol, že by k problémom s brandovaným firmvérom nemal nastať. „Operátorské verzie softvéru sú vždy podrobené dôkladným testom funkcionality, ktoré by mali funkčné problémy vylúčiť.“ Ak sa predsa len do predaja dostane softvér, u ktorého sa časom prejavia funkčné problémy, Orange vraj spolu s výrobcom zabezpečí novú verziu softvéru. Odporcovia brandovania ale často argumentujú tým, že verzie riešiace problémy často neuzrú svetlo sveta a ak áno, oneskorenie je oproti originálnej verzii priveľké. T-Mobilu zase nie je známe, že by „brandovaný firmvér spôsoboval menšiu stabilitu alebo zníženie rýchlosti odozvy“. Aj on uvádza poctivé testovanie funkcionality. K prípadu, že by sa tak naozaj dialo, sa priamo nevyjadril. V inej časti odpovede ale uviedol, že je pri požiadavke originálneho firmvéru z akýchkoľvek dôvodov je možné skúsiť sa dohodnúť s autorizovaným servisom. Orange zase nepriamo uviedol, že sa snaží dohodnúť s autorizovanými servismi, aby originálny firmvér nenahrávali. Ako dodal T-Mobile, v priemere sa za rok objaví jedna reklamácia firmvéru mobilného telefónu. T-Mobile má podľa svojich slov v tomto smere podstatne lepšie renomé ako Orange, keďže brandovaním vraj neznižuje užívateľskú hodnotu telefónu. A čo v prípade, že telefónu oproti manuálu chýbajú niektoré funkcie? Od Orangeu sme konkrétnu odpoveď nedostali. Informoval nás len, že „obmedzené bývajú spravidla funkcie, ktoré operátor vo svojej sieti neposkytuje. Ak je nejaká funkcia vypustená, býva veľmi často nahradená inou. V prípade, že nejaká funkcionalita chýba, upozorňuje na to spravidla manuál telefónu.“ T-Mobile naopak v takomto prípade originálny firmvér nahrá. Brandujú hádam všetci operátori. O to viac, keď sú súčasťou veľkej skupiny, čo platí na Slovensku a v ČR pri všetkých operátoroch. Obrázok: MobilMania.cz Blokovanie na operátora a zamykanie nastavení Doplnkovými prispôsobeniami oproti štandardným verziám je aj blokovanie na sieť konkrétneho operátora. Na Slovensku blokuje mobily predovšetkým T-Mobile, väčšinou všetky alebo takmer všetky z ponuky. Orange blokuje podľa našich informácií len prístroje z Prima balíkov. Obaja operátori mobil, zakúpený u nich, na požiadanie bezplatne odblokujú, pokiaľ sa na neho nevzťahuje viazanosť (čo sa v prípade Orangeu už nemôže stať). Odblokovanie ponúka aj mnoho menších firiem za niekoľko sto korún, a aj rôzny softvér stiahnuteľný z internetu (túto možnosť však rozhodne neodporúčame). Takýmto odblokovaním strácate na prístroj záruku. Zmluvu o poskytovaní služby tým však neporušíte, preto vám zo strany operátora nehrozia žiadne sankcie. Ďaľším prípadom sú operátorské nastavenia (WAP, internet či MMS), ktoré buď nájdete už v prístroji, alebo si ich môžete nechať zaslať cez wap a infolinku. Často sú zamknuté, čiže chránené proti editovaniu. Minimálne v prípade pripojenia na internet by si ale niektorí užívatelia priali prestaviť domovskú stránku. Počuli sme aj o prípade, kedy uzamknutie znemožnilo nastavenie učiniť predvoleným. Operátorov sme sa pýtali na dôvod uzamykania, reagoval len T-Mobile. Podľa neho ide o ochranu proti nesprávnym zmenám nastavení typu proxy server alebo vytáčané číslo. Nastavenia je ale väčšinou možné zmeniť na základe servisných príkazov, dodal operátor.