26.9.2007 00:00 | MobilMania

Všetko zadarmo: Mobilná reklama rozkvitá

Služby poskytované zadarmo za príjem mobilnej reklamy boli vždy zaujímavou témou. Nikdy však neboli benefity, ktoré zákazník získal za príjem reklamy také atraktívne, ako dnes.

V stredoeurópskom regióne sa prednedávnom odhodlal kvantami bezplatných správ odmeňovať český Vodafone. Britský operátor Blyk ide ešte ďalej a oddnes okrem 217 SMS správ dáva zadarmo aj 43 minút hovorov. Zaujímavým momentom je to, že obe spomenuté služby sú zamerané na mladých ľudí. Pozvaní 16 až 24 roční Briti volajú a píšu zadarmo Aby mohli britskí mladí ľudia vo veku 16 – 24 rokov využiť spomenutú ponuku nového britského virtuálneho mobilného operátora, potrebujú pozvánku. Tú si je možné objednať poslaním správy na špeciálne číslo, alebo ju dostanete od niekoho, kto služby už využíva. Následne treba pozvánku spracovať, pričom nový používateľ uvádza filtrujúce informácie, medzi ktorými sú napríklad záujmy, ale aj otázky o nákupných zvyklostiach a životnom štýle. Prečo práve 217 textových správ a 43 minút hovorov každý mesiac? Práve uvedené počty správ a minút sú podľa dlhotrvajúcich výskumov tie najvhodnejšie a odrážajú totiž najbežnejšie používanie mobilných služieb v spomenutom vekovom segmente. Po prečerpaní si samozrejme mladí ľudia môžu kredit dobiť, napríklad cez internet. Jednoduchá kontrola stavu a dobíjanie cez web. Veľká Británia: Veľký trh dáva viac priestoru Nový operátor sa zameriava iba na poskytnutie SIM kariet, predpokladá, že potrebné zariadenia už jeho budúci zákazníci majú. SIM karta nového operátora je doručená poštou, samozrejme je možné nechať si pôvodné číslo. Používateľ denne dostane maximálne 6 rôznych reklamných správ. Multimediálne MMS správy majú variabilný formát – sú to dotazníky, pozvánky, alebo reklamné videá doručované v zvolených hodinách počas dňa. Ukážky cielených správ: Potenciál multimédií využitý na maximum. Cieľom je vytvoriť vhodné dvojice – zadávateľa reklamy a demograficky vhodného recipienta. Systém je sofistikovaný, takže ak sa mladý muž napríklad zaujíma o módu a odievanie, obsah je podľa toho zameraný. Po pár dňoch posielania ponúk mu systém posiela správy s o celebritách, ktoré ho zaujímajú. Potom prichádzajú rôzne druhy ponúkaných zliav, špeciálnych pozvánok na špeciálne eventy. Kampane má v systéme vyše 40 značiek, tie najzvučnejšie ako Adidas, Boots, Coca-Cola, či L`Oréal nevynímajúc. Používanie: Potrebné sú len MMS Na odmeňovanie zákazníkov využíva systém bežnú formu správ a hovorov, okrem mobilného telefónu nie sú potrebné žiadne programy. Nevyhnutné je len používať mobilný telefón s možnosťou prijímania MMS správ, aby k zákazníkovi mohol prúdiť kvalitný reklamný obsah. Za pozývanie nových zákazníkov sú plánované aj odmeny, zatiaľ však neboli špecifikované. Bezplatné služby obmedzuje napríklad krátke reklamné posolstvo vsunuté na úvod SMS správ – dá sa mu však vyhnúť napísaním symbolu libry na úvod správy. Nová generácia spotrebiteľov Aj systém benefitov českého Vodafonu, o ktorom sme informovali nedávno, je určený výlučne mladým ľuďom. Nečudo, veď práve to je generácia, ktorú treba patrične vychovať, aby bola ochotná služby za reklamu používať. Napríklad Java aplikácia slúžiaca reklamnému systému českého Vodafonu je plne kompatibilná len s hŕstkou telefónov a tak musia ostatní záujemcovia využiť portál operátora, čo je isto menej príjemná forma. Práve mladí ľudia sú skupina, ktorá tento nedostatok dokáže prehliadnuť. Spracovanie crazy portálu s králikmi od českého Vodafonu www.milujteje.cz je zacielené úplne jednoznačne. Pre zákazníkov aj inzerentov sú podobné služby jednoznačným prínosom. Zákazníci môžu cez interaktívnu reklamu ľahko zistiť informácie o ponukách, ktorá ich zaujíma a inzerenti efektívne oslovujú svoje cieľové skupiny. Benefity však musia byť v harmónii s otravnosťou reklamy. Napríklad ponúknutím sponzorovaného SMS spravodajstva a sponzorovaných Java hier získa spotrebiteľ okrem reklamy aj nové nástroje, alebo informačné kanály. Vo Veľkej Británii je trendom taktiež poskytnutie špeciálnych ponúk. Spoločným menovateľom je snaha o familiárny ráz marketingovej komunikácie. Familiárnosť by mala u Blyku tvoriť až 90 % posolstiev. Z takejto atmosféry údajne možno najlepšie vyťažiť a práve cez mladých ľudí posunúť správu ďalej. Kombinácia textu a obrazu tiež učí budúcich kľúčových spotrebiteľov pravidelnému odpovedaniu na správy. Blyk predpokladá expanziu do celej Európy Služby boli spustené len vo Veľkej Británii, ktorá je podľa Leifa Fågelstedta – výkonného riaditeľa Blyku „najväčším reklamným trhom v Európe“. Plánom Blyku je stať sa paneurópskym poskytovateľom. Ak však realisticky hodnotíme stav trhu v našich podmienkach, hore uvedené bezplatné hovory za prijímanie reklamy až tak skoro očakávať nemusíme. Česká alternatíva balíkov bezplatných textových správ je v našich podmienkach skôr priechodná. Je teda otázkou času, kto a ako sa odváži kapacitu slovenského trhu vyskúšať. Určite to však musí byť silný hráč. Veď aj obe ponuky, ktoré spomíname, zastrešuje mobilný operátor a nie iný subjekt na trhu. Téme sa bližšie venovali Tech.co.uk aj InformationWeek.com.