15.3.2009 00:00 | MobilMania

Ministerstvo: Vrátenie prepadnutého kreditu je polovičné riešenie

Rozhodnutia mobilných operátorov vracať zákazníkom prepadnutý kredit ministerstvo spravodlivosti víta. Nezdá sa mu ale nutnosť dobiť si nový. Operátori pritom tvrdia, že to tak nie je.

Ministerstvo spravodlivosti (MS) víta rozhodnutia mobilných operátorov vracať zákazníkom prepadnutý kredit. Agentúru SITA o tom informoval hovorca MS SR Michal Jurči. Ako tvrdí rezort spravodlivosti, operátori tento úkon podmieňujú dobitím predplatenej karty o ďalší kredit, čo rezort považuje za konanie v rozpore s právom na vlastnenie majetku, pretože spotrebiteľ musí naďalej vynakladať ďalšie finančné prostriedky, aby získal späť to, čo si už v minulosti zaplatil a nespotreboval.

Mobilní operátori však tvrdia, že zákazník môže dostať späť prepadnutý kredit formou nového kreditu, alebo môže dostať aj peniaze. „Zákazník môže pri ukončení zmluvného vzťahu písomne požiadať o vrátenie nevyčerpaného kreditu, " povedal pre agentúru SITA hovorca T-Mobile Slovensko Martin Vidan. Hovorca Orange Slovensko Richard Fides uviedol, že „v prípade, ak zákazník už nechce využívať predplatenú kartu, spoločnosť mu zostatkový kredit vráti v peňažnej hotovosti alebo prevedie na účet". Hovorca O2 René Parák agentúre SITA potvrdil, že všeobecné obchodné podmienky umožňujú vrátenie hotovosti, zákazník si nemusí dobíjať kredit. Pre MobilMania.sk pred časom uviedol, že možnosť bola do spustenia automatického vracania kreditu posudzovaná a uznávaná len individuálne.

Harabin: Ideál je Rakúsko

Minister spravodlivosti Štefan Harabin doterajšie ústupky mobilných operátorov víta, „ale je potrebné pre budúcnosť a ochranu spotrebiteľov dosiahnuť aj rozhodnutie súdu, aby spotrebitelia na Slovensku mali právoplatný rozsudok rovnako ako v Rakúsku. Len takýmto spôsobom budú mať slovenskí spotrebitelia garantované rovnaké práva ako spotrebitelia vo vyspelých európskych štátoch“.

V súčasnosti o zákaz prepadnutia kreditu bojuje Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska hromadnou žalobou na súde. Cieľom je dosiahnuť zákaz pre mobilného operátora používať zmluvnú podmienku, podľa ktorej môže spotrebiteľovi prepadnúť kredit, ak ho nevyčerpal v určenom časovom úseku. Podnet na podanie žaloby dostala asociácia od Komisie pri ministerstve spravodlivosti, ktorá bola zriadená na posudzovanie neprijateľných zmluvných podmienok. „Toto je jeden z krokov na dosiahnutie rovnakej ochrany spotrebiteľov. Na takej istej úrovni, ako vo vyspelých štátoch Európskej únie,“ vyhlásil minister spravodlivosti Štefan Harabin. Prepadnutie kreditu bez jeho vyčerpania považuje jednoznačne za porušenie práva vlastniť majetok a pokojne ho užívať podľa článku 1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd.

Chronológia kauzy okolo prepadávania kreditu

12.11.2008 Prepadávanie kreditu chcú riešiť O2 a Orange, T-Mobile nie

27.11.2008 O2 vracia prepadnutý kredit po dobití 8 €

15.2.2009 Operátori porušujú prepadávaním kreditu práva, tvrdí ministerstvo

17.2.2009 Orange začne čoskoro vracať prepadnutý kredit, T-Mobile sa bráni

28.2.2009 Operátorov žalujú kvôli prepadávaniu kreditu, vracať ho začne aj T-Mobile

2.3.2009 Prepadnutý kredit vraciame už od 17. februára, tvrdí Orange

5.3.2009 T-Mobile zasiela pred prepadnutím kreditu 1 €

12.3.2009 Kritika ministerstva sa týkala len Orangeu, O2 možno zruší obmedzenia

11.3.2009 T-Mobile od zajtra vracia prepadnutý kredit automaticky

(C) 2009, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. Doplnenie a korekcie: Filip Hanker