3.6.2011 11:00 | MobilMania

Cenová revolúcia? Silné slová

Zdroj: Zive.sk

Volanie vo vlastnej sieti za jeden cent? Určite veľmi zaujímavá akcia. No na masové prechody do Tesco mobile nepostačí. Pozrite si dôvody. Komentár

Značkový operátor, od ktorého sa čakalo snáď najviac. Tesco mobile. Vďaka prepojeniu s obrovským maloobchodným reťazcom, dostatku prostriedkov na propagáciu a rôznorodým kanálom na oslovenie zákazníkov sa mal stať lídrom. Akciu, ktorá vytŕča z radu, však pripravil až po viac ako roku a pol.

Sekundová tarifikácia až po prvej prevolanej minúte, slabá ponuka dátových služieb. Ale aj viaceré benefity O2 Fér, o ktoré by zákazník používaním Tesco mobile prišiel, patrili medzi dôvody, pre ktoré nádejný značkový operátor nespôsobil dostatočný „wow efekt“, boli jasné hneď po predstavení služieb v decembri 2009. Nová akcia mu dáva príležitosť získať nový dych, pretože ponúkne to, čo zatiaľ neponúkol nikto iný.

Bude však superlacné telefonovanie medzi číslami Tesco mobile dostatočným argumentom na prenášanie čísla? Sotva. Dá sa skôr predpokladať, že si záujemcovia nakúpia karty v hypermarkete len ako druhú alebo tretiu SIM kartu. Podobne ako O2 Jednotky pri štarte tretieho operátora. SIM karta ako experiment bez vážnejších očakávaní. Na lacné telefonovanie v prípade potreby alebo na lacnú komunikáciu dvojíc.

Čo brzdí jeho úspech a v čom vyniká?

Blokom výrazného masového úspechu, čiže spomínanej revolúcie, budú opäť limity, ktoré Tesco mobile brzdili už pri spustení prevádzky. Z mnohých už ostali len dva, ktoré treba spomenúť:

fotogaléria
obr 2011 bleskovky psc test01 Zdroj: Zive.sk

1. Tarifikácia. Akýkoľvek krok od sekundovej tarifikácie je krokom späť. Cenovo najsenzitívnejší zákazníci, ktorí si nejakú „cenovú revolúciu“ všimnú, si to dobre spočítajú. Na krátkych telefonátoch mimo sieť Tesco mobile s tarifikáciou 60+1 môžu prerobiť. Na takéto telefonovanie pravdepodobne využijú iné možnosti a Tesco mobile bude opäť iba druhou kartou na jednocentové hovory. Bude to Tescu a Telefónice stačiť? Nájde sa dostatok potenciálnych zákazníkov, ktorí sa o tarifikáciu nezaujímajú?

2. Dátové služby. Bez lepšej ponuky dátových služieb je najmä pre mladších zákazníkov odsúdený stať sa druhou kartou. Telefón bez balíka dát je v dobe Facebooku pre teenagera veľmi zlá kombinácia. Najmä ak konkurenti stále ponuku dát zlepšujú aj na predplatenkách. Operátor asi ráta s tým, že majorita zákazníkov Tesca je v úplne iných vekových kategóriách. No odhadol dobre, že títo nebudú považovať dáta za dôležitú komoditu?

Absencia ostatných výhod O2 Fér už nemá takú dôležitosť. Zákazník síce stráca možnosť používať neobmedzené SMS správy z internetu, Data neobmedzene aj extra balíčky zvýhodňujúce telefonovanie do ostatných sietí so sekundovou tarifikáciou. No získava superlacné volania do Tesco mobile. Tie pri potrebe niekoľkých stoviek minút porazia aj volania po 3. minúte do O2 alebo službu Mojim trom.

A nezabúdajme ešte na SMS správy, ktoré sú na Tesco mobile o cent lacnejšie v štandardnej ponuke bez balíčkov a doplnkových služieb.  Aj lacné SMS správy sú dôvodom, prečo sú novinky v Tesco mobile veľmi zaujímavou akciou. Banovať by sme mohli iba vtedy, ak posielame MMS správy, ktoré dostaneme lacnejšie iba v balíčkoch správ na O2 Fér.

Slová vhodné do reklamy

Novinke môže konkurovať napríklad O2 Filip. Ale len pri ochote míňať aspoň 20 eur mesačne. Zákazník môže vďaka mesačnému paušálu telefonovať na všetky O2 čísla kedykoľvek a dostáva aj voľný kredit na ďalšie volania, správy a dátové služby. Tesco mobile je v tomto prípade dobrou alternatívou pre sporivejších zákazníkov a pre tých, ktorí potrebujú veľa volať len na jedno alebo niekoľko čísel. Vyhnú sa mesačným poplatkom a cena hovoru sa reálne môže pohybovať v centových hladinách.

fotogaléria
obr 2011 bleskovky psc ilustraktest Zdroj: Zive.sk

Aj Orange a T-Mobile ponúkajú volanie do vlastných sietí za veľmi výhodných podmienok. No veľké balíky minút do vlastnej siete sa pri nižších poplatkoch dajú využívať len v určitých hodinách dňa. Večer, v noci alebo cez víkendy. Prípadne aj cez deň, no v tomto prípade sú už mesačné poplatky vyššie. Ak to ale zákazníkovi neprekáža a minie celý balíček, po prepočítaní môže získať ešte nižšiu cenu minúty ako jeden cent.

Je to teda cenová revolúcia? Skôr sú to iba príliš silné slová, ktoré majú miesto iba v reklame. Je nesporné, že zmeny v ponuke Tesco mobile prilákajú nových zákazníkov a sú alternatívou pre špecifickú cieľovú skupinu. No pri realistickom pohľade vidíme iba dobre nastavenú akciu. Tesco rieši niektoré príčiny, pre ktoré boli jeho služby menej atraktívne, no určite neodstraňuje všetky. Práve pre tie ostávajúce sa veľké migrácie od majoritných hráčov konať nebudú. Lacné esemesky a jednocentové hovory v sieti Tesco mobile náročnejších zákazníkov jednoducho neuspokoja.

Tesco čísel je málo. Môže si to dovoliť

Mimochodom, aj vy ste sa v duchu zamysleli, koľko je čísel Tesco mobile? Dobrá otázka, no odpovedať nevieme. Na základe partnerských dohôd sa konkrétne počty klientov partnerských služieb O2 nezverejňujú. Platí to nielen pre Tesco mobile, ale aj pre Naymobile a Swan mobile. Asi nebude trúfalé skonštatovať, že vo svojom okolí poznáme úplné minimum aktívnych zákazníkov Tesco mobile. Hravo ich spočítame na prstoch jednej ruky. Počet zákazníkov Tesco mobile odhadujeme na niekoľko desaťtisícov.

Veľmi stručne povedané: ak chce zákazník výrazne šetriť, musí na Tesco mobile nahovoriť celé svoje okolie. Čo viac si však môžu všetci zúčastnení priať? Telefónica získa nové aktívne SIM karty a zvýši si podiel na trhu. Tesco si rozšíri zákaznícku bázu, ktorej môže ponúkať výhody v rámci lojalitného klubu. A zákazník? Ten môže telefonovať doslova za pár centov. Ale pozor, pri dobití nižšími sumami kredit na Tesco mobile platí iba tri mesiace. Po tomto období oň zákazník nepríde, no aby ho mohol znovu použiť, musí si ho znovu navýšiť aspoň o minimálny obnos.