13.12.2011 07:00 | MobilMania

Podpultové ponuky operátorov: Ako ich získať

Operátori verným zákazníkom dajú aj lepšie ponuky než v cenníkoch. Čo ponúkajú? Ako sa k ponukám prepracovať? Zoznam „tajných“ ponúk, tipy na správnu stratégiu

Operátori sa snažia, aby si svojich zákazníkov udržali. Majú preto aj oveľa lepšie ponuky ako tie, ktoré nájdeme v cenníkoch. Verným a bonitným zákazníkom ich ponúkajú často aj sami. Vo všeobecnosti sa ale dá povedať, že malé „dojednávanie“ stojí za pokus aj tým, ktorým operátor sám nezavolá a končí sa ich viazanosť.

Zľavy s akciovým mobilom alebo bez neho

Medzi „neoficiálnymi“ možnosťami sa objavujú percentuálne zvýhodnenia mesačných poplatkov, prípadne pevne stanovené ceny paušálov. Je dôležité, či si chce zákazník kúpiť nový akciový mobil, alebo nie. Ponuky bez mobilu a bez viazanosti sú ešte výhodnejšie.

Oficiálne zoznam svojich tzv. retenčných ponúk operátori neposkytujú. Odvolávajú sa na individuálny prístup a posudzovanie každého zákazníka samostatne. Takéto ponuky totiž neplatia pre každého, ale len pre zákazníka, ktorý má u operátora určitú históriu. Vždy sa prihliada na výšku predchádzajúcich faktúr, dĺžku kontraktu a podobne.

Vo viacerých prípadoch sú ale ponúknuté možnosti rovnaké. Aby sme ilustrovali, čo vedia operátori ponúknuť, nižšie uvádzame zoznam retenčných ponúk, ktoré v diskusiách alebo v tipoch spomínajú naši čitatelia. I keď nie sú informácie potvrdené operátormi, ich hodnovernosť zvyšuje práve to, že čitatelia niektoré z nich nezávisle od seba spomínajú na viacerých miestach.

Doplnenie 16.12.2011: Do zoznamu nižšie sme pridali niekoľko ďalších ponúk, ktoré bližšie popisujeme v tomto článku .

Možnosti, ktoré uvádzajú verní zákazníci Telekomu:

  • zľava 75 % na paušál Relax 100 pre zákazníkov ktorí v minulosti využili vianočné kupóny (5,97 € mesačne)
  • zľava 50 % na paušál Relax 100 pre zákazníkov ktorí v minulosti využili vianočné kupóny (11,93 € mesačne)

  • zľava 50 % na paušál 100 Viac s dvojnásobkom voľných minút do všetkých sietí na 2 roky s viazanosťou pre zákazníkov, ktorí v minulosti využili vianočné kupóny (200 minút za 13,33 € mesačne)
  • zľava 75 % na paušál 100 Viac s dvojnásobkom voľných minút do všetkých sietí na 2 roky s viazanosťou bez akciového mobilu pre zákazníkov, ktorí v minulosti využili vianočné kupóny (200 minút za 6,66 € mesačne)
  • Podnikateľ 150 bez akciového mobilného telefónu s 250 minútami volaní do všetkých sietí za 16 eur mesačne pre zákazníkov ktorí v minulosti využili vianočné kupóny
  • zľava 30 % na paušál Podľa seba Naj 3 s akciovým mobilným telefónom na 2 roky (13,99 € mesačne)
  • Doplnenie 20.12.2011: zľava 30 % na paušál Podľa seba Naj 5 bez akciového mobilného telefónu, vrátane bonusového balíčka 1000 minút do siete Telekom cez deň, pri dvojročnej viazanosti (20,99 € mesačne)
  • zľava 30 % na paušál Podľa seba Naj 7 s akciovým mobilným telefónom na 2 roky (27,99 € mesačne)
  • zľava 50 % na paušál Podľa seba Naj 7 bez akciového mobilného telefónu (s bonusovým balíčkom) na 2 roky (19,99 € mesačne), vrátane vyplatenia hotovosti 200 €
  • zľava 50 % na paušál Podľa seba Naj 1 bez mobilného telefónu (s bonusovým balíčkom) na 2 roky (4,99 € mesačne)
  • mobilný internet s predplatenými 10 GB za 11,90 € mesačne na 2 roky
  • mobilný internet s predplatenými 5000 MB za 7,50 €, bez viazanosti
  • Program 40 za 2,50 € mesačne ako pokračovanie kupónovej zľavy na paušál Podľa seba 1 za 0 eur
  • kupón na dodatočnú zľavu 100 € z aktuálnej akciovej ceny ktoréhokoľvek mobilného telefónu v ponuke (doručované poštou). 

Možnosti, ktoré uvádzajú verní zákazníci Orangeu:

  • 100 minút do všetkých sietí bez viazanosti za 8 € mesačne, zľava je platná jeden rok
  • pokračovanie vianočnej ponuky z roku 2008 - kreditného paušálu s predplatenými 11 € pri mesačnej platbe 2,70 €. Kredit stačí na približne 50 minút volaní do všetkých sietí
  • 200 minút do všetkých sietí bez akciového telefónu a viazanosti za 13 €
  • 200 minút do všetkých sietí s viazanosťou 24 mesiacov a akciovým mobilom za 18 € mesačne
  • 400 minút do všetkých sietí bez viazanosti a akciového mobilu za 18,90 € mesačne
  • 400 minút do všetkých sietí s viazanosťou 24 mesiacov a akciovým mobilom za 25 € mesačne, vrátane možnosti výberu benefitu pre blízkeho
  • zákazník, ktorý mal v minulosti Paušál Snov s balíčkami 100 minút volaní a 70 SMS, uvádza, že sa s operátorom dohodol aj na ponuke 100 minút so zľavou 30 % (6,96 € mesačne) a 1000 MB dát so zľavou 50 % (3,48 € mesačne)
  • Paušál Snov+ s kombináciou balíčkov 100 minút volaní do všetkých sietí, volania svojim večer a víkend a mobilný telefón za 18,01 € mesačne pri dvojročnej viazanosti (štandardná cena takejto kombinácie je 21,94 €)

TIP: Ponuka Orangeu pre odchádzajúcich: 200 minút za 13 eur

Možnosti pre verných zákazníkov v O2:

  • aktuálne o žiadnych výnimočných ponukách u O2 informácie nemáme, v minulosti sa ale niekoľko takýchto ponúk objavilo – napríklad pri podanej žiadosti o prenesenie čísla ponúkol operátor zákazníkovi vtedajší neobmedzený dátový balíček na pol roka zadarmo
  • Doplnenie 16.12.2011: tento rok mal jeden z našich čitateľov skúsenosť s ponúknutím zľavy 30 % z faktúr na jeden rok (O2 mu túto ponuku dala po podaní žiadosti o prenesenie čísla k inému operátorovi. Uvádza, že mal priemernú výšku faktúr 40 €.)
  • iný zákazník uvádza vlaňajšiu ponuku balíčka 100 minút do všetkých sietí na rok, tiež získanú po podaní žiadosti o prenesenie čísla
  • Doplnenie 20.12.2011: ďalšou ponukou, ktorú uvádza čitateľ, je zľava 10 € z faktúr počas jedného roka (ponúknutá mala byť po podaní žiadosti o prenesenie čísla)

TIP: Ďalšie informácie o retenčných ponukách od čitateľov, ktorí si prečítali tento článok

Skúste predajňu alebo retenčné oddelenie

Ako sme už spomínali, verných zákazníkov najčastejšie iniciatívne kontaktuje operátor pred skončením viazanosti. Čo však robiť, keď sa vám viazanosť skončila a nikto vám nič neponúka? Ako sa dostanete k lepším ponukám?

Prvou možnosťou je návšteva predajne operátora a diskusia s predajcom. Ak platíte viac, pýtajte si zľavy a výhodnejšie mesačné poplatky. Zdôraznite, že ste verným zákazníkom už niekoľko rokov. Tak ako pri mnohých iných produktoch, aj v tejto oblasti obyčajné ústne požiadanie o zľavu môže zabrať.

Vopred sa ale pripravte a naštudujte si ponuku. Nenechajte sa „opiť rožkom“. Najmä ak zákazník vie, aké zľavy je operátor schopný ponúknuť verným zákazníkom, môže ľahšie odmietnuť menej výhodnú ponuku. Preštudujte si akcie operátorov , cenník svojej či želanej služby a jeho dodatky. Kým operátor ponúka iba štandard, nemusíte nič podpisovať a predlžovať. Aspoň takú dobrú ponuku takmer isto dostanete aj neskôr. Minimálne do konca platnosti vianočných akcií.

Retenčné oddelenie

Treba pripomenúť, že predajca často nemá kompetenciu na to, aby ponúkol výhodnejšie zľavy. O ich priznaní najčastejšie rozhoduje tzv. retenčné oddelenie, ktoré sa stará o predlžovanie kontraktov verných zákazníkov. Predajcovia v predajni preto najčastejšie iba zariadia, aby toto oddelenie zákazníka kontaktovalo. Retenčné oddelenie následne zákazníka kontaktuje, napríklad nasledujúci deň, a ponúkne mu niekoľko možností, z ktorých si môže vybrať.

Ak vám v predajni neponúknu možnosť spojiť sa s týmto oddelením, za pokus stojí aj obyčajný telefonát na zákaznícku linku. Po spojení s operátorom treba formulovať svoju žiadosť o lepšiu ponuku pri pokračovaní paušálu. Sám operátor na linke najčastejšie ponúkne možnosť rozprávať sa so zamestnancami, ktorí sú špecializovaní na vybavovanie takýchto požiadaviek. Ideálne je telefonovať počas dňa, kedy sú zamestnanci špecializovaných oddelení v práci.

Ani retenčné oddelenie ale nie je všemocné. To, čo môže zákazníkovi ponúknuť, ovplyvňuje priemerná výška faktúry; to, ako dlho zákazník služby operátora využíva, či platí faktúry načas, či má u operátora aktivované aj iné produkty a podobné kritériá. Je preto takmer isté, že zákazník, ktorý si k operátorovi prenáša číslo, nedostane ponuku porovnateľnú s retenčnými výhodami pre verných zákazníkov. Zaváži aj to, či chce zákazník akciový mobilný telefón, je ochotný sa viazať, prípadne aké služby si potrebuje nakombinovať v rámci paušálu, aby bol spokojný. Ak napríklad zákazník preferuje najmä hovory do vlastnej siete, operátor pri ponúkaných balíkoch nemusí do kalkulácií zahrnúť prepájacie poplatky. Viazanosť zas znamená pre operátora relatívne istý príjem na dlhšiu dobu, takže môže byť štedrejší.

TIP: Telekom: Miňte staré klubové body na paušály, televíziu alebo internet

Podajte žiadosť o prenesenie čísla

Ponúkli vám zľavu alebo bonus, no nová ponuka operátora vám aj tak úplne nevyhovuje? Alebo máte problém zákaznícku linku presvedčiť, aby vás prepojili na retenčné oddelenie? Skúste podať žiadosť o prenesenie čísla. Nemusíte to myslieť úplne vážne. Každý zákazník môže do troch pracovných dní odo dňa prijatia žiadosti o prenesenie čísla svoju žiadosť bezplatne zrušiť. V takom prípade sa proces prenesenia čísla zastaví.

Podaná žiadosť o prenesenie čísla je zvyčajne pre operátora jasným signálom, že má vytiahnuť to najlepšie, čo vám vie ponúknuť. Ak teda chcete iba skúsiť, či vám operátor zavolá a ponúkne ešte niečo lepšie, žiadosť o prenesenie čísla môžete podať bez akéhokoľvek rizika. Stačí, ak dodržíte uvedenú lehotu na zrušenie prenesenia čísla.

TIP: Všetko o prenose mobilného čísla k inému operátorovi

Vianoce sú vhodná doba

Počas Vianoc sa realizuje veľa aktivácií. Operátori majú špeciálne ponuky a Slováci sú zvyknutí práve v tomto období predlžovať paušály. Aj preto mnohým zákazníkom práve v tomto období končí viazanosť. Z pohľadu dostupných retenčných ponúk je teda dobré obdobie, kedy môže zákazník uspieť a získať lukratívne benefity. Operátori v tomto období doslova lovia zákazníkov, prípadne sa snažia, aby ich neulovil niekto iný. No i keď aktivita operátorov po Vianociach možno ustúpi, nespia a aj počas roka zákazníkom ponúkajú zaujímavé retenčné ponuky. Dôvod je prostý – trh je nasýtený a treba bojovať o každého zákazníka.

Predlžovanie paušálu dáva príležitosť aj na to, aby si zákazník ponechal službu, ktorá sa už nepredáva, no chcel by si ju ponechať, pretože mu vyhovuje. Operátori sa snažia cenníky zjednodušovať. Možnosti, ktoré využíva len niekoľko zákazníkov z cenníkov vyraďujú. Stále ich ale majú v účtovnom systéme a vedia ich zákazníkovi ponechať, alebo znovu ponúknuť.

2012: Rok noviniek

Ešte predtým, ako podpíšete novú zmluvu o viazanosti, treba pamätať na to, že rok 2012 prinesie viaceré novinky. Od januára musia operátori zaviesť jednoročnú, čiže 12-mesačnú viazanosť. Je otázne, do akej miery to ovplyvní mobilný trh a či budú operátori aj s kratším úväzkom výraznejšie dotovať akciové zariadenia.

V roku 2012 sa možno dočkáme aj prvej tzv. flatovej ponuky pre bežných zákazníkov - čiže neobmedzených volaní do všetkých sietí za pevný mesačný poplatok. I keď sú už dnes na našom trhu takéto paušály bežne dostupné pre firemných zákazníkov, zatiaľ sa ani jeden z operátorov neodhodlal ponúknuť takýto paušál bežným zákazníkom.

TIP: Orange Biznis Extra – flat na volania do SR, ČR a 18 ďalších krajín O2 Moja firma: Všetko o ponuke pre firmy

Budúci rok bude s veľkou pravdepodobnosťou pridelený operátorom aj balík licencií na používanie nových frekvencií. Na Slovensko tak môže prísť štvrtý operátor. V atraktívnych pásmach 800 a 2600 MHz sa dá prevádzkovať napríklad rýchla mobilná dátová LTE sieť. Telekomunikačný úrad by ale chcel prípadnému nováčikovi ponúknuť aj pásmo 1800 MHz . Ak by uspel úplne nový operátor, mohol by tak o zákazníka zabojovať aj v segmente hlasových a dátových služieb aj na 2G sieti. Prečo to celé spomíname? Hlavne pre viazanosť. Totiž ak sa dnes zákazník zaviaže operátorovi na dva roky, už v blízkej budúcnosti môže byť práve viazanosť problémom v prípade záujmu o ponuku potenciálneho štvrtého operátora.

TIP: Viete o ďalších špeciálnych ponukách operátorov, ktoré ponúkajú verným zákazníkom? Narazili ste na skryté zmeny v akciách? Napíšte nám o nich a získajte tričko či DVD!

TIP: Ďalšie informácie o retenčných ponukách od čitateľov, ktorí si prečítali tento článok