Internet na Slovensku: Ako ho používame?

Internet najviac využívame na e-mail a internet banking. V mobile ho už používa polovica internetovej populácie. Exkluzívne dáta z prieskumu

Porovnanie: Internetová populácia a naši čitatelia

obr, 2011, bleskovky, apprulez 17

Agentúra 2Muse v lete 2011 zrealizovala online prieskum o využívaní internetu a mobilných telefónov a  vplyve internetu a mobilnej komunikácie na každodenný život ľudí. Zadávateľmi prieskumu boli MobilMania.sk a Orange Slovensko.

Cieľovou skupinou boli používatelia mobilného telefónu a internetu od 15 rokov na Slovensku. Reprezentatívna vzorka internetovej populácie v on-line paneli bola 508 respondentov zo všetkých regiónov Slovenska, z čoho bolo 56 % mužov. Na portáli MobilMania.sk sa do prieskumu zapojilo 4426 návštevníkov (91 % mužov).

Okrem expertízy a poznania správania Slovákov, ich preferencií, potrieb a spôsobu používania internetu bolo cieľom výskumu porovnať bežnú internetovú populáciu Slovenska s populáciou, ktorá intenzívne sleduje vývoj v oblasti informačných technológií. Časť výskumných dát bola preto zozbieraná na portáli MobilMania.sk. V dnešnom článku exkluzívne prinášame prvú časť zaujímavých dát z prieskumnej správy, ktoré sa týkajú využívania internetu na Slovensku.

Internet je pre modernú domácnosť samozrejmosťou

Drvivá väčšina účastníkov prieskumu sa pripája na internet denne alebo takmer denne. Keďže išlo o internetový prieskum, tento výsledok v dnešnej dobe už veľmi neprekvapuje. Zaujímavejšie sú skôr dáta o tom, odkiaľ sa na Slovensku na internet pripájame.

obr, 2011, temy, popul 17


Internetová populácia: Frekvencia pripojenia na internet a miesta pripájania

Až 97 % respondentov z internetovej populácie sa pripája z domu, čo svedčí o tom, že internet je v súčasnej modernejšej domácnosti na Slovensku samozrejmosťou. Približne polovica respondentov sa pripája aj z práce, pričom platí, že čím vyššie vzdelanie, tým častejšie je pripájanie v zamestnaní. Ostatné možnosti majú už menšie zastúpenie, napríklad kedysi populárne internetové kaviarne používa v súčasnosti už len 9 % respondentov internetovej verejnosti.

U čitateľov MobilMania.sk sa frekvencia pripájania veľmi nemení. Takisto dominuje pripájanie z domu (98 %), no omnoho viac sa naši čitatelia pripájajú na iných miestach, napríklad v práci je to až 72 % a možnosť „inde“ vyjadrujúca najmä mobilné používanie internetu má zastúpenie 30 % respondentov, ktorí na otázky odpovedali na MobilMania.sk.

obr, 2011, temy, popul 17fotografií v galérii


Čitatelia MobilMania.sk: Frekvencia pripojenia na internet a miesta pripájania

Internet v mobile používa polovica internetovej populácie

Takmer pre polovicu (48 %) internetovej populácie je súčasťou života internet v mobile (GSM/3G alebo WiFi). Viac ho používajú muži (60 % respondentov) ako ženy (34 % respondentiek). Z pohľadu vzdelania dominuje skupina respondentov so základným vzdelaním, z ktorej využíva internet v mobile 55 % respondentov. Obľuba internetu v mobile klesá s vekom - pri respondentoch starších ako 46 rokov je nižšia ako u mladších a stredných ročníkov, no nie výrazne.

Pokračovanie článku nižšie

Mobilný internet na samostatnej dátovej SIM karte v USB modeme je už zriedkavejší. Používa ho len 31 % respondentov. Približne rovnako ho využívajú muži aj ženy. Najčastejšie si ho vyberajú ľudia s vysokoškolským vzdelaním (38 %).

obr, 2011, temy, popul 17


Internetová populácia: Využívanie Mobilného internetu a Internetu v mobile

Aj u čitateľov MobilMania.sk dominuje internet v mobile

Čitatelia MobilMania.sk tiež viac obľubujú internet v mobile (GSM/3G alebo WiFi). Veľmi nás neprekvapuje, že percentuálny podiel využívania internetu v mobile je v tejto cieľovej skupine takmer o tretinu vyšší.

obr, 2011, temy, popul 17fotografií v galérii

obr, 2011, temy, popul 17fotografií v galérii


Využívania internetu v mobile (GSM/3G alebo WiFi) a mobilného internetu (SIM + modem): Porovnanie podielov u internetovej populácie a čitateľov MobilMania.sk

Zaujímavým zistením je ale to, že ani čitatelia MobilMania.sk výrazne viac nevyužívajú mobilný internet na samostatnej dátovej SIM karte v modeme. Môže to súvisieť napríklad s využívaním surfovania na počítači s pripojením cez mobilný telefón (WiFi tethering, kábel alebo Bluetooth).

Operátori v súčasnosti stále častejšie upravujú dátové programy pre mobilné telefóny, pričom pridávajú „bezpečnostnú poistku“ vo forme spomalenia dát po prečerpaní balíčka. Napríklad O2 takýto princíp uplatňuje pre všetky 3G balíčky, T-Mobile zas vo vianočnej ponuke takýmto spôsobom upravil dátový balík v rámci paušálov Podľa seba Naj. Dá sa preto očakávať, že takéto formy pripájania budú v blízkej budúcnosti pribúdať na úkor samostatných dátových SIM kariet, čo môže vytvoriť u operátorov tlak na zníženie cien za dáta na samostatných SIM kartách v USB modemoch.

Internet najviac využívame na e-mail a internet banking

Prieskum sa zameral aj na informácie o používaní internetu. U internetovej verejnosti pri spôsobe používania pripojenia dominuje e-mail a internet banking, zhodne ich označilo 89 % respondentov. V tesnom závese je získavanie všeobecných informácií a informácií o produktoch a službách, ktoré označilo 87 % respondentov.

Internet na Slovensku sa tiež hojne využíva na objednávanie produktov a služieb (79 % respondentov), zábavu (75 %), telefonovanie cez internet a priamo na prácu (zhodne 75 % respondentov). Študijné informácie hľadá 74 % respondentov, filmy a hudbu sťahuje 73 % respondentov. Na kontaktovanie kamarátov na sociálnych sieťach a internetové rozhovory cez chat využíva internet u nás približne 70 % respondentov.

obr, 2011, temy, popul 17

obr, 2011, temy, popul 17


Internetová verejnosť: Využívanie internetu – všeobecne a na mobilných pripojeniach

Mobilné pripojenia: Menej bankingu, viac sociálnych sietí

TOP 5 spôsobov využívania internetu a porovnanie internetovej verejnosti s čitateľmi MobilMania.sk

obr, 2011, temy, popul 17


Internet všeobecne

obr, 2011, temy, popul 17


Internet v mobile (GSM/3G alebo Wi-Fi)

obr, 2011, temy, popul 17


Mobilný internet (SIM + modem)

Pri mobilnom používaní internetu sa spôsob využívania v niektorých prípadoch mení. Napríklad samostatnú SIM kartu v USB modeme, rovnako ak internet v mobile (GSM/3G alebo WiFi), oveľa menej využívame na internet banking (41 %, resp. 20 % respondentov). Okrem obáv o bezpečnosť transakcií to môže súvisieť s tým, že túto administratívu prirodzene radšej vybavujeme v teple domova.

V mobile je najpopulárnejšie získavanie informácií, ktoré označilo 67 % respondentov. Druhou najobľúbenejšou aplikáciou je e-mail (55 % respondentov). Omnoho vyššie, oproti internetu všeobecne, sa v rebríčku pri využívaní internetu v mobilnom telefóne posunuli chat, sociálne siete a zábava, ktoré označilo 44 % respondentov.

Samostatnú dátovú SIM v USB modeme využíva internetová populácia na Slovensku najviac na e-mail (57 % respondentov) a získavanie všeobecných informácií (55 % ). Na tretej priečke sú sociálne siete s 48 % respondentov. Pri tomto type pripojenia sú populárne aj internetové fóra a diskusie, ktoré označuje 43 % respondentov a chatovanie s 41 % respondentov.

V TOP 5 spôsoboch využívania internetových pripojení medzi internetovou verejnosťou a čitateľmi MobilMania.sk nie sú výrazné rozdiely. Jedinou výnimkou je viac čitateľov MobilMania.sk, ktorí sa zapájajú do internetových diskusií a komunikácie na fórach. Väčšej popularite sa teší aj chatovanie a zábava s internetom v mobilnom telefóne.

obr, 2011, temy, popul 17fotografií v galérii


TOP 5 spôsobov využívania internetu a porovnanie internetovej verejnosti s čitateľmi MobilMania.sk

Aktivitám na internete kraľujú nákupy

Prieskum sa zaoberal aj tým, na aké operácie využívame internet a aké životné situácie vďaka nemu riešime. U internetovej populácie je najčastejšie uvádzanou operáciou nákup a predaj, čo je dobrým znamením pre obchodníkov na internete. Za ním v rebríčku nasleduje riešenie medziľudských problémov a vzťahov v rodine. Treťou najfrekventovanejšou operáciou bolo uhradenie faktúry cez internet banking.

obr, 2011, temy, popul 17fotografií v galérii

obr, 2011, temy, popul 17fotografií v galérii


Operácie (internet ako akcieschopnosť): Porovnanie internetovej verejnosti s čitateľmi MobilMania.sk

Aj čitatelia MobilMania.sk cez internet najčastejšie nakupujú. Výrazne viac čitateľov MobilMania.sk si hľadá cez internet prácu. Štvrtou odpoveďou v rebríčku najfrekventovanejších je online nákup na poslednú chvíľu – je možné, že to naznačuje potenciál takýchto služieb do budúcnosti. Objavuje sa aj operácia, ktorá bola pri internetovej populácii úplne nevýrazná, no viacerí čitatelia MobilMania.sk ju uviedli – je ňou vyriešenie komunikačného problému (s cudzím jazykom) v zahraničí. Tento nový spôsob využitia internetu pravdepodobne v budúcnosti porastie aj u internetovej populácie.

Informácie, ktoré hľadáme

Aké informácie, ktoré riešia naše životné situácie, hľadáme na internete? U internetovej populácie sú to najmä informácie dôležité pre telesné a duševné zdravie a informácie o medziľudských vzťahoch. Často hľadáme aj informácie o dovolenke, cestovaní a pobyte v zahraničí, prípadne informácie o štúdiu.

obr, 2011, temy, popul 17fotografií v galérii

obr, 2011, temy, popul 17fotografií v galérii


Dôležité informácie, ktoré hľadáme na internete (internet ako zdroj informácií): Porovnanie internetovej verejnosti s čitateľmi MobilMania.sk

Čitatelia MobilMania.sk omnoho častejšie hľadajú dopravné spojenia a trasy. Na druhej strane ich výrazne menej zaujímajú informácie dôležité pre telesné a duševné zdravie a informácie o medziľudských vzťahoch. Čitatelia MobilMania.sk tiež viac hľadajú informácie o štúdiu.

 

Diskusia / váš názor Fotogaléria / 17
>
Živé.sk a MobilMania.sk e-mailom Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Nesprávny formát e-mail adresy
Váš e-mail bol úspešne pridaný.
ŽIVÉ.SK A MOBILMÁNIA.SK MAILOM Potvrdením tohto políčka súhlasíte so zasielaním informačných e-mailov spoločnosti Azet.sk, a.s., v súlade s platnou slovenskou legislatívou. Informačné e-maily vám budú zasielané maximálne dvakrát do mesiaca a veľkosť jednotlivých správ neprekročí 80 kB. Pokiaľ bude správa vo formáte HTML, budú grafické prvky uložené na našom serveri a nebudú zahrnuté do tela e-mailu.   Súhlasím s pravidlami newsletteru Prihlásiť sa na odber newsletteru
Nájdete nás aj na:
© Azet.sk, a.s. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ
portálu. Spravodajská licencia vyhradená.