Používaním stránok prevádzkovaných Azet.sk, a.s. súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.OK Viac info
http://www.zive.sk/top-produkt-2014

Kam smeruje biznis operátorov

Hlas a SMS už zďaleka nie sú tou zlatonosnou žilou mobilných operátorov, akou boli v minulosti. Z čoho im teda budú prúdiť príjmy v budúcnosti?

Telekomunikačné služby, a tie mobilné zvlášť, sa stali jedným z najúspešnejších technologických fenoménov novodobej civilizácie. K mobilnému telefónu má vo svete prístup väčší počet ľudí ako k elektrine, pritom expanzia mobilnej komunikácie trvá len štvrť storočia. S každou expanziou býva spojený aj prudký rast tržieb a zisku, ale ako sa hovorí, každá baňa má svoje dno.

Časy, keď na hlasových službách dokázali mobilní operátori neuveriteľne profitovať, sú preč. Pamätáte sa ešte na spoplatnené prichádzajúce hovory v sieťach 1G, lebo vraj „prenos vzduchom“ niekto zaplatiť musí? Ktovie, kto tie náklady platí ostatných 15, či 17 rokov? Utajovanie mobilných čísel malo v 90-tych rokoch trochu iný zmysel, ako dnes. Keďže v tých časoch neexistovala služba CLIP, prijímať hovory nebola lacná záležitosť.

Minútová tarifikácia (60+60) pri súčasne vysokých sadzbách hovorného bola tiež absurditou, ktorá skončila vzápätí po páde monopolu, aj keď na sekundovú tarifikáciu sme si museli ešte chvíľu počkať. Nízka penetrácia mobilných liniek, no obrovské marže operátorov pri bezbrehom dopyte, také boli zlaté časy mobilného biznisu. Postupné odbúravanie nezmyselných taríf, znižovanie regulovaných poplatkov (za ukončovanie hovoru v inej sieti, neskôr aj v rámci európskeho roamingu) a konkurencia však tieto marže nepretržite stláča.

Koláč je stále lukratívny

Ďalšie bašty skoro rozprávkového podnikania sa rúcajú pomalšie, zato však nepretržite. Regulačné orgány postupne niekoľkonásobne zredukovali výšku prepojovacích poplatkov a výrazne zdecimovali aj ceny za roaming, aj keď, bohužiaľ, len v rámci EU. To, že niektorí operátori znižujú roamingové ceny iniciatívne aj vo vybraných destináciách mimo EU, je gestom ich dobrej vôle. Že tak ale neurobili vo zvyšných európskych krajinách, o vzdialenej cudzine nehovoriac, je zároveň dôkazom, že trh v niektorých prípadoch nápadne pripomína kartel.

Enormný tlak konkurencie na ceny pôsobí ešte účinnejšie ako opatrenia regulátorov, ktorí sa v prvej fáze zamerali na hlasový roaming v rámci EÚ a teraz postupne obmedzujú cenový strop aj pri roamingových dátach a SMS. Výsledkom tohto vývoja je, že priemerný výnos na zákazníka (ARPU) dlhodobo klesá. Priemerný zákazník operátorovi teda zarobí mesačne čoraz menej peňazí. 

ARPU3.Q/2009 [€]3.Q/2010 [€]2011 [€]
Orange21,3020,6020,10
T-Mobile18,8016,0015,00
Telefónica O213,8012,8012,30

Priemerný mesačný výnos na zákazníka (prepaid a postpaid spolu) u slovenských mobilných operátorov

Kým mali operátori možnosť zvyšovania účastníckej základne, problém bol menej vypuklý, pretože celkové výnosy aj hrubý zisk stále medziročne rástli. A to akcionári milujú. Keďže však penetrácia SIM kariet vo vyspelých krajinách (Slovensko v tomto smere nie je výnimkou) už pred niekoľkými rokmi prekročila 100 percent, extenzívny rast je problém, hoci stále nie je vylúčený. Jeho zdroje sú však iné – migrácia zákazníkov od konkurencie, ktorá je pomerne krátkodobou záležitosťou a komunikácia stroj-stroj (M2M), ktorá by mohla otvoriť novú perspektívu.

Obr, Testy, HTC Desire C 3fotografie v galérii


Celkový koláč výnosov dlhodobo mierne klesá a konkurenciou nových hráčov trpia, hoci nie dramaticky, obaja lídri. Zdroj Orange Slovensko

Nuž, od veľkého boomu si budú musieť tradiční operátori, ktorí sú na trhoch etablovaní už roky, odvyknúť. Netýka sa to len Slovenska a platí to dokonca aj pre nových hráčov, ktorí ešte dokážu medziročne zvyšovať svoju zákaznícku bázu rádovo aj o desiatky percent.

Dôvodom sú spomínané nižšie marže. Prípadný štvrtý operátor bude mať na Slovensku výrazne ťažšiu pozíciu nielen kvôli penetrácii SIM kariet, ale oproti svojim predchodcom príde do historicky odlišnej situácie. Samozrejme, aj napriek medziročnému poklesu a investíciám do infraštruktúry (s výnimkou vybudovania siete) dosahujú operátori výnosy a zisky, o akých môže väčšina podnikov len snívať. Musia však svoj biznis reorganizovať, no nie každý scenár je rovnako úspešný.

Internet: Spása aj prekliatie

Služby s pridanou hodnotou, mobilný širokopásmový internet a poskytovanie obsahu sú hlavnými témami pri hľadaní ďalších zdrojov príjmu.

Mobilný internet je oblasťou, v ktorej sa mobilní operátori dlhodobo snažia (aj keď ich zástupcovia budú dookola tvrdiť niečo iné) zopakovať scenár, ktorý sa im podarilo uhrať v hlasových službách. Tam došlo k tzv. fixne-mobilnej substitúcii, keď mobily v telefonovaní v podstate nahradili pevné linky. Keby sa také čosi podarilo aj s internetom, bola by to pre mobilných operátorov výhra. Lenže podmienky aj preferencie používateľov sa v čase vyvíjajú, takže by šlo o veľmi sporné víťazstvo.

Pokračovanie článku nižšie

Kým v čase zavádzania paketových dát GPRS a EDGE, po roku 2000, dokázali mobilní operátori konkurovať Slovak Telekomu, dnes to nedokážu, napriek tomu, že technológie mobilného broadbandu o viac ako generáciu pokročili.

V období, keď náš bývalý monopol do poslednej kvapky vychutnával svoju silu a servíroval zákazníkom pomalý a predražený dial-up (vrátane ISDN) s časovou tarifikáciou, pričom obštrukciami okolo uvoľňovania miestnych vedení odstavil od prípadného xDSL aj konkurentov, bol mobilný flatrate malou revolúciou.

Veď EuroTel a Orange v tých časoch získali na svoje GPRS/EDGE služby desaťtisíce klientov. Aj to rozhodlo, že ST spustil, hoci opatrne, ADSL. Dnes je síce ADSL v lokalitách, kde si zákazníci môžu vyberať z konkurenčnej ponuky alternatívnych operátorov prežitok, má však jednu neprehliadnuteľnú výhodu - a tou je flatrate, čiže neobmedzenosť dát. Práve to je v mobilných sieťach dodnes ilúziou, ba v skutočnosti nedosiahnuteľnou métou. Napriek tomu, že rýchlosťami už pri HSPA prekonal ADSL a s DC HSPA+ dokonca aj ADSL2+. A to ešte nehovoríme o LTE, ktoré sa môže rýchlosťou doťahovať na optiku.

Lenže flatrate, o ktorom nám operátori vytvárali ilúzie pri GPRS, je prakticky nemožný pri HSPA a novších technológiách. On samozrejme nebol možný ani v GSM, malá rýchlosť prenosu a zníženie počtu timeslotov pri zaťaženej sieti však bola dostatočnou poistkou pre operátorov.

Pekne to vyjadril v nedávno publikovanom rozhovore Jonathan Earle, výkonný riaditeľ O2 pre marketing: „Treba si uvedomiť, že frekvencie sú obmedzené. Neobmedzené dáta znamenajú zároveň neudržateľnosť. Pri ňom promile používateľov využíva gro dostupných zdrojov a nie je to férové pre ostatných.“ Okrem toho podľa Earlea sú flatové mobilné dáta pre operátora komerčnou samovraždou. Tieto argumenty sú zrozumiteľné.

Nie žeby bolo nemožné poskytnúť flatrate s garantovanou rýchlosťou napr. 10 Mbit/s pre sťahovanie dát, ale práve garantovanie tej konektivity by sieť enormne predražilo a premietnutie nákladov do ceny by službu urobilo nepredajnou. Dôležité je, že nároky zákazníkov rastú ešte rýchlejšie ako mobilné technológie. Obľúbené streamovanie rozhlasu nie je problém, streamovanie videoklipov áno a sťahovanie filmov, nebodaj v HD rozlíšení, by bolo pri flatrate pripojení pre mobilných operátorov katastrofa. Tvrdá FUP by zas službu výrazne znehodnotila.

Toto sú obmedzenia, ktoré fixný broadband obvykle nemá. Mobilný internet je napriek tomu nový a perspektívny zdroj príjmov pre operátorov a aj keď nie je neobmedzený, často po ňom zákazníci siahajú ako po jedinom, alebo hlavnom pripojení v domácnostiach. Sčasti pre chýbajúcu alternatívu a niektorí si jednoducho vystačia s menším objemom dát.

Bude to príbeh WAP-u?

Ďalšou príležitosťou pre telekomunikačných operátorov, vrátane mobilných, je poskytovanie obsahu. Na hospodárskych výsledkoch operátorov sa však výnosy z multimediálneho obsahu výrazne neodrážajú. Príbeh WAP-u skončil malou katastrofou, keď rozvoj 3G sietí a nástup smartfónov otvoril každému brány slobodného internetu. Zrejme rovnakú diagnózu má aj atrofia MMS, keďže správy s multimediálnym obsahom dnes môže ktokoľvek zdieľať mnohorakým spôsobom a lacno vďaka mobilnému internetu, prípadne cez pripojenie Wi-Fi.

Operátori vo svojom biznise postupujú od náročnejších a drahých služieb, k jednoduchším a lacnejším. Ale bolo by možno múdrejšie od začiatku spolupracovať skôr s poskytovateľmi obsahu a deliť sa s nimi o výnosy, ako pokúšať sa vytvárať pre svojich zákazníkov platený „internet v malom“ cez vlastné portály. To nie je životaschopný model. A ponúkať na stiahnutie platené obrázky pozadia, či tóny zvonenia je v dnešnej dobe čistý anachronizmus.

Obr, Testy, HTC Desire C 3fotografie v galérii


Menej je viac – model delenia zisku medzi operátora a poskytovateľa obsahu funguje úspešne v NTT DoCoMo. Zdroj: Mediation Technology

Niekde však možno robia operátori chybu, pretože existujú príklady, keď to funguje.

Napr. najväčší japonský operátor NTT DoCoMo, ktorý bol vždy vizionárom mobilných technológií (okrem iného ako prvý na svete spustil 3G sieť na báze WCDMA a podieľal sa aj na vývoji LTE a LTE Advanced) je veľmi úspešný pri predaji dátových služieb s pridanou hodnotou. Jeho platforma i-mode, čo je modifikovaná verzia WAP-u, je príklad, ako operátori môžu ťažiť zo služieb s pridanou hodnotou.

Samozrejme, mobilní operátori sa budú snažiť o poskytovanie multimediálnych služieb a služieb s pridanou hodnotou na viacerých frontoch. Niektoré, ako digitálna televízia DVB-H, sú zatiaľ sklamaním, iné – napr. služby elektronickej peňaženky a ďalšie aplikácie v spojení s NFC - majú otvorený potenciál. A ako sme už spomenuli, ďalší potenciál trhového rastu otvára komunikácia stroj-stroj, preto má M2M pre operátorov zvláštne čaro.

TIP: Bluetooth nevymrie. Zachráni ho aj kombinácia s NFC

 

Vyberáme pod stromček  
Diskusia / 79 Fotogaléria / 3
>
Živé.sk a MobilMania.sk e-mailom Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Nesprávny formát e-mail adresy
Váš e-mail bol úspešne pridaný.
ŽIVÉ.SK A MOBILMÁNIA.SK MAILOM Potvrdením tohto políčka súhlasíte so zasielaním informačných e-mailov spoločnosti Azet.sk, a.s., v súlade s platnou slovenskou legislatívou. Informačné e-maily vám budú zasielané maximálne dvakrát do mesiaca a veľkosť jednotlivých správ neprekročí 80 kB. Pokiaľ bude správa vo formáte HTML, budú grafické prvky uložené na našom serveri a nebudú zahrnuté do tela e-mailu.   Súhlasím s pravidlami newsletteru Prihlásiť sa na odber newsletteru
Nájdete nás aj na:
© Azet.sk, a.s. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich
prevádzkovateľ portálu. Spravodajská licencia vyhradená.