10.7.2012 08:00 | MobilMania

Kedy kupovať mobil: Vychytajte dobrú cenu

Sú obdobia, kedy sa telefóny oplatí kúpiť a aj také, kedy je lepšie chvíľu počkať. Drobnou trpezlivosťou sa dajú ušetriť desiatky až stovky eur.

Pokiaľ sa pri formovaní svojho nákupného rozhodnutia o mobilnom telefóne snažíte zohľadniť racionálne argumenty, mali by ste veľmi dobre zvážiť obdobie roka, kedy sa telefón oplatí kúpiť. Trh mobilných telefónov sa ustálil, ročný cyklus príchodu nových generácií sa stal štandardom a jednotlivé modely sa rozdelili na letné a zimné – podľa toho, v ktorom období prichádzajú na trh. Ceny zariadení sa rovnako ustálili a dnes už môžeme povedať, že schéma ich vývoja je pri top modeloch viac menej rovnaká.

Podrobná analýza cien nám zároveň umožňuje nájdenie cyklov a momentov, kedy by sa cena telefónov mala znížiť. Úplne logicky je cena telefónov najvyššia po uvedení na trh. Na maximálnych hodnotách sa drží väčšinou mesiac až dva, potom klesne spravidla o 10 až 15 %. Toto je zároveň najvýraznejším skokom v cenách. Napríklad pri Samsung Galaxy S i9000 poklesla cena medzi koncom júna a začiatkom augusta 2010 v priemere o 80 eur. Jeho nástupca Galaxy SII i9100 znížil svoju cenovku mesiac po štarte predaja o rovnakú hodnotu (medzi koncom marca a začiatkom mája 2011). Podobný vývoj sme zaznamenali aj pri Samsungu Galaxy SIII , aj keď tu na výraznejšie zlacnenie ešte iba čakáme.

fotogaléria
fotogaléria
fotogaléria
fotogaléria
fotogaléria

Všimnite si podobnosť pri vývoji cien TOP modelov Samsungu – zľava Samsung Galaxy S, Galaxy SII a Galaxy SIII

Vianočný pokles

Druhý veľký pokles v cene moderných smartfónov nastáva pred Vianocami, väčšinou medzi septembrom a novembrom. Výraznejšie je to pri letných modeloch – pri zimných sa vianočné zníženie cien väčšinou kombinuje s prvotným poklesom. Vianociam sa pripisuje pokles ceny o zhruba 7-10 percent. Zaujímavo to ilustruje napríklad letný model HTC Incredible S , ktorý medzi septembrom a októbrom 2011 klesol z 431 na 395 eur. 

fotogaléria

Predvianočný pokles na grafe ceny HTC Incredible S

TIP: Ako zistíte, kedy telefón prišiel na trh? Nájdite ho v našom katalógu !

Zimné modely väčšinou prichádzajú do fázy druhotného zlacnenia začiatkom nového roku. Pri Sony Ericssone Xperia Arc S  prišiel najvyšší pokles v januári, kde padol o vyše 30 eur. Nokia Lumia 800 v januári znížila cenu ešte viac – v priemere takmer o päťdesiat eur. Prepady cien v závislosti od obdobia sú nižšie pri modeloch strednej triedy.

fotogaléria
fotogaléria

Ako išla dole cena modelu Sony Ericsson Xperia Arc S

Výnimky potvrdzujú pravidlo

Pri hľadaní zákonitostí samozrejme existujú aj výnimky. Napríklad špecifikom Nokie je kontinuálny pokles ceny, kedy zariadenia pravidelne každý mesiac zlacňujú o niekoľko eur. Fínsky výrobca ale z času na čas príde s dramatickým znížením. Vidieť to môžeme napríklad na vývoji ceny Nokie N8 , ktorá za rok a pol v predaji postupne stratila cca 120 eur, v jednom momente v marci 2012 ale cena nárazovo klesla o vyše 50 eur.

fotogaléria

Najprv postupný pokles, potom veľký pád Nokie N8

Úplne špecifický graf vývoja cien majú produkty značky Apple. Na rozdiel od iných výrobcov, smartfóny s nahryznutým jablkom v logu svoju cenu znižujú a dokonca aj zvyšujú v závislosti od obdobia v roku. Napríklad Apple iPhone 4 dokázal za dva mesiace pred Vianocami klesnúť o vyše 150 eur, v januári ale opäť svoju cenu zvýšil o 35 eur a následne postupne klesal až do začiatku letnej sezóny, kedy opäť cena mierne vyskočila. Podobný vývoj badať aj pri cenách novšieho iPhonu 4S .

fotogaléria
fotogaléria

Špecifický vývoj cien iPhone 4 a iPhone 4S

Najvýraznejšie poklesy cien sú, opäť logicky, pri najdrahších smartfónoch. Jednak je to dané vyššou štartovacou cenou, z ktorej si výrobca môže dovoliť uberať, ale aj dlhším životným cyklom. Telefóny nižšej strednej a strednej triedy sa na pultoch predajní väčšinou ohrejú iba rok plus pol roka v dopredaji a ich cena klesá výraznejšie až na úplnom konci. Pri TOP smartfónoch ale nie je neobvyklé, že na trhu vydržia aj viac než dva roky a postupne cenovo zostúpia o triedu nižšie. Následne v ponuke výrobcu plnia úlohu mid-endu.

Operátori idú vlastnou cestou

Ceny mobilných telefónov v akciových ponukách mobilných operátorov si idú vlastnou cestou. Kým v O2 je ešte cenník riadený retailovým trhom – teda cenami ponúkanými distribútormi, ponuky Orangeu a Telekomu sú závislé od aktuálne prebiehajúcich akcií.

Vzhľadom na aktuálny trend, pri ktorom sa koncová cena dotovaných telefónov tvorí individuálne, nie je možné určiť nejaké pravidelnosti. Väčšinou sa ceny mobilných telefónov v ponukách operátorov nemenia tak dynamicky ako pultové ceny v obchodoch a navyše nemusia nutne odzrkadľovať aktuálny vývoj na trhu. Neplatí to ale stopercentne – niekedy sa zníženie ceny zariadenia výrobcom môže preniesť do akciovej ponuky operátora rýchlejšie, ako je to badateľné v internetových obchodoch či kamenných predajniach.

TIP: Pozrite si prehľad cien akciových mobilov a zariadení v ponukách operátorov

Jednoznačne najlepším obdobím pre kúpu akciového mobilného telefónu a zároveň výber nového paušálu od operátora sú Vianoce. Skúsenosti hovoria, že vždy pred Vianocami si operátori vytipujú vo svojich ponukách tri-štyri modely, ktoré sú cenovo výhodnejšie než konkurencia a pri kombinácii s mainstreamovými paušálmi sa oplatia viac. Ich výber však nie je určený iba preferenciami zákazníkov, ale aj strategickými cieľmi operátora a ochotou výrobcu dohodnúť sa na operátorské pravidlá hry.

Najlepším obdobím pre kúpu akciového mobilu od operátora býva prelom novembra a decembra. Pred tým väčšinou vianočné akcie ešte iba naberajú tempo, neskôr v decembri naopak hrozí, že bude dané zariadenie vypredané, prípadne operátor už naplní svoje ciele a prebiehajúcu akciu zmení.

Tri obdobia v živote

Pokiaľ informácie z analýzy vývoja cien najpredávanejších modelov telefónov zovšeobecníme, môžeme povedať, že v živote smartfónov existujú tri zlomové body, kedy klesá ich cena. Prvý je asi mesiac až dva po uvedení na trh, a vtedy je pokles najvýraznejší. Druhým obdobím sú prvé Vianoce, resp. mesiace pred nimi. Pri zimných smartfónoch to je následne aj povianočné obdobie od januára do marca. Tretím kritickým bodom je koniec ročného cyklu, kedy už klope na dvere nástupca a telefón buď z predaja odchádza úplne, alebo plynulo prechádza do pozície zástupcu nižšej triedy.

TIP: Ako zistíte, kedy telefón prišiel na trh? Nájdite ho v našom katalógu !