Reklama Orangeu na hovory do sveta prekážala Telekomu

Rada pre reklamu zamietla sťažnosť na chabé informácie o obmedzeniach. Pátrali sme po háčikoch v ponuke. Sú viditeľné dostatočne?

Reklama operátora Orange na biznis ponuku neobmedzených volaní do celého sveta je v poriadku a nie je v rozpore s Etickým kódexom. Na svojom zasadnutí to skonštatovala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu. Konkurenčná spoločnosť Slovak Telekom sa sťažovala na nedostatočné informovanie o vylúčení 42 štátov z neobmedzeného balíka volaní do sveta.

Čo je Rada pre reklamu?

Rada pre reklamu (RPR) je samoregulačný orgán zadávateľov reklamy, reklamných agentúr a médií. Arbitrážnu komisiu tvoria nezávislí odborníci, zástupcovia médií, a za zadávateľov aj riaditeľka Úseku komunikácie a značky Orangeu.

Telekomu sa v propagačných materiáloch nepozdávali nenápadné odkazy na cenník a domovskú stránku Orangeu, kde sa mala informácia o obmedzeniach nachádzať. Operátor namietal, že predmetná informácia mala byť uvedená len v cenníku, kde sa dala nájsť komplikovane cez odkazy a reklamy tak vynechávali podstatné informácie o produkte.

Podľa Arbitrážnej komisie však Orange o obmedzeniach informoval dostatočne. „Upozornenie na krajiny, ktoré nie sú zahrnuté do propagovanej ponuky sú dostatočne viditeľné v rámci všetkých sťažovateľom namietaných foriem komunikácie,“ píše sa v uznesení. Komisia preto sťažnosť Telekomu zamietla.

Pripomeňme, že operátor ponúka „problémový“ balík Biznis Profi Svet za takmer 65 eur, pričom obsahuje nekonečné volania do slovenských sietí a celého sveta nonstop. Dostupné sú tiež samostatné balíky Domáce ceny medzinárodných hovorov Svet a Nekonečné hovory Svet aj pre nepodnikateľov.

Pátrame po obmedzeniach

Pozrime sa na dostupné propagačné materiály Orangeu, ktoré odkazujú na nekonečné volania do celého sveta. V letáku, ktorý je dostupný zrejme na predajniach, operátor propaguje „Nekonečné volania do sietí na celom svete“ s odkazom na bližšie informácie na domovskej stránke orange.sk.

obr, 2012, temy, pamkartyfeb 5fotografií v galérii

obr, 2012, temy, pamkartyfeb 5fotografií v galérii


Propagačný leták a upozornenie na obmedzenia na webe

Priamo na nej však, samozrejme, po obmedzeniach nie je ani chýru. Preklikávame sa teda na ponuku pre živnostníkov a samotné biznis balíky, kde sa pri ponuke hovorov do sveta dozvedáme o bližších informáciách uvedených v cenníku. V ňom sa presúvame rovno na dodatok biznis ponuky umiestnený za základným cenníkom. O obmedzeniach pre medzinárodné hovory sa však nepíše nikde.

Presúvame sa teda naspäť do základného cenníka a konečne nachádzame ponuku balíkov medzinárodných hovorov. Pri každom z nich je uvedený číselný odkaz na podrobné podmienky. Tie sa nachádzajú asi o 30 strán ďalej.

Pokračovanie článku nižšie

Zaujímajú nás body 2, 4 a 5, ktoré sa týkajú svetových hovorov. Okrem spleti právnických formulácií, ktorým môže bežný človek porozumieť len s ťažkosťami, sme v podmienkach okrem iného našli aj ustanovenie o vyňatí niektorých štátov.

obr, 2012, temy, pamkartyfeb 5fotografií v galérii

obr, 2012, temy, pamkartyfeb 5fotografií v galérii

Zorientovať sa v spleti podmienok sa však podobá skôr na úlohu v logickej súťaži než jasné vyčlenenie krajín, ktoré nie sú spoplatňované zvýhodnenou cenou, respektíve patria do neobmedzeného balíka.

Odkaz aj v televízii

Podobný odkaz, ako v prípade biznis ponuky používa Orange aj pri televíznej reklame na nekonečné volania do slovenských sietí. Informácia o bližších podmienkach na internetovej stránke sa zobrazí asi na jednu sekundu, pričom priamo na nej sa o obmedzeniach nedozvedáme nič.

Podľa vysvetlenia Komisie v uznesení však stačí, ak reklama na bližšie informácie odkazuje a podľa tohto prípadu dokonca nie je nutné, aby odkazovala priamo na podmienky akcie. Pre vyhľadanie obmedzenia na 250 volaných čísel by sme museli použiť podobný postup, ako v prípade biznis ponuky.

Ide to aj inak

MobilMania.sk komentuje: Reklamy konkurencie ani uznesenia samoregulačnej Rady pre reklamu hodnotiť nebudeme, názor si môžete urobiť sami. Prehľadnejšie cenníky z pohľadu podrobných podmienok však ponúkajú obaja konkurenti, ktorí si zvolili systém poznámok priamo pod predmetnou ponukou. Orange v prvej časti cenníka len odkazuje na podmienky číselnými kódmi, ktoré sa dohľadávajú o niekoľko desiatok strán ďalej ťažšie.

Ťažko povedať, či sa snažil operátor o sprehľadnenie cenníka tým, že priamo pri službe žiadne bližšie podmienky neuvádza, pri týchto situáciách však zákazníci nadšení určite nebudú. Výhrady tiež máme k ich prehnane právnickému zneniu. Aj konkurencia totiž ukazuje, že to ide aj inak.

Informujú podľa vás operátori v reklamách pravdivo a zrozumiteľne? Podeľte sa o svoje názory v diskusii.

 

Diskusia / 45 Fotogaléria / 5
>
Živé.sk a MobilMania.sk e-mailom Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Nesprávny formát e-mail adresy
Váš e-mail bol úspešne pridaný.
ŽIVÉ.SK A MOBILMÁNIA.SK MAILOM Potvrdením tohto políčka súhlasíte so zasielaním informačných e-mailov spoločnosti Azet.sk, a.s., v súlade s platnou slovenskou legislatívou. Informačné e-maily vám budú zasielané maximálne dvakrát do mesiaca a veľkosť jednotlivých správ neprekročí 80 kB. Pokiaľ bude správa vo formáte HTML, budú grafické prvky uložené na našom serveri a nebudú zahrnuté do tela e-mailu.   Súhlasím s pravidlami newsletteru Prihlásiť sa na odber newsletteru
Nájdete nás aj na:
© Azet.sk, a.s. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ
portálu. Spravodajská licencia vyhradená.