Reklama Orangeu na hovory do sveta prekážala Telekomu

Rada pre reklamu zamietla sťažnosť na chabé informácie o obmedzeniach. Pátrali sme po háčikoch v ponuke. Sú viditeľné dostatočne?

Reklama operátora Orange na biznis ponuku neobmedzených volaní do celého sveta je v poriadku a nie je v rozpore s Etickým kódexom. Na svojom zasadnutí to skonštatovala Arbitrážna komisia Rady pre reklamu. Konkurenčná spoločnosť Slovak Telekom sa sťažovala na nedostatočné informovanie o vylúčení 42 štátov z neobmedzeného balíka volaní do sveta.

Čo je Rada pre reklamu?

Rada pre reklamu (RPR) je samoregulačný orgán zadávateľov reklamy, reklamných agentúr a médií. Arbitrážnu komisiu tvoria nezávislí odborníci, zástupcovia médií, a za zadávateľov aj riaditeľka Úseku komunikácie a značky Orangeu.

Telekomu sa v propagačných materiáloch nepozdávali nenápadné odkazy na cenník a domovskú stránku Orangeu, kde sa mala informácia o obmedzeniach nachádzať. Operátor namietal, že predmetná informácia mala byť uvedená len v cenníku, kde sa dala nájsť komplikovane cez odkazy a reklamy tak vynechávali podstatné informácie o produkte.

Podľa Arbitrážnej komisie však Orange o obmedzeniach informoval dostatočne. „Upozornenie na krajiny, ktoré nie sú zahrnuté do propagovanej ponuky sú dostatočne viditeľné v rámci všetkých sťažovateľom namietaných foriem komunikácie,“ píše sa v uznesení. Komisia preto sťažnosť Telekomu zamietla.

Pripomeňme, že operátor ponúka „problémový“ balík Biznis Profi Svet za takmer 65 eur, pričom obsahuje nekonečné volania do slovenských sietí a celého sveta nonstop. Dostupné sú tiež samostatné balíky Domáce ceny medzinárodných hovorov Svet a Nekonečné hovory Svet aj pre nepodnikateľov.

Pátrame po obmedzeniach

Pozrime sa na dostupné propagačné materiály Orangeu, ktoré odkazujú na nekonečné volania do celého sveta. V letáku, ktorý je dostupný zrejme na predajniach, operátor propaguje „Nekonečné volania do sietí na celom svete“ s odkazom na bližšie informácie na domovskej stránke orange.sk.

obr, 2012, temy, pamkartyfeb 5fotografií v galérii

obr, 2012, temy, pamkartyfeb 5fotografií v galérii


Propagačný leták a upozornenie na obmedzenia na webe

Priamo na nej však, samozrejme, po obmedzeniach nie je ani chýru. Preklikávame sa teda na ponuku pre živnostníkov a samotné biznis balíky, kde sa pri ponuke hovorov do sveta dozvedáme o bližších informáciách uvedených v cenníku. V ňom sa presúvame rovno na dodatok biznis ponuky umiestnený za základným cenníkom. O obmedzeniach pre medzinárodné hovory sa však nepíše nikde.

Presúvame sa teda naspäť do základného cenníka a konečne nachádzame ponuku balíkov medzinárodných hovorov. Pri každom z nich je uvedený číselný odkaz na podrobné podmienky. Tie sa nachádzajú asi o 30 strán ďalej.

Pokračovanie článku nižšie

Zaujímajú nás body 2, 4 a 5, ktoré sa týkajú svetových hovorov. Okrem spleti právnických formulácií, ktorým môže bežný človek porozumieť len s ťažkosťami, sme v podmienkach okrem iného našli aj ustanovenie o vyňatí niektorých štátov.

obr, 2012, temy, pamkartyfeb 5fotografií v galérii

obr, 2012, temy, pamkartyfeb 5fotografií v galérii

Zorientovať sa v spleti podmienok sa však podobá skôr na úlohu v logickej súťaži než jasné vyčlenenie krajín, ktoré nie sú spoplatňované zvýhodnenou cenou, respektíve patria do neobmedzeného balíka.

Odkaz aj v televízii

Podobný odkaz, ako v prípade biznis ponuky používa Orange aj pri televíznej reklame na nekonečné volania do slovenských sietí. Informácia o bližších podmienkach na internetovej stránke sa zobrazí asi na jednu sekundu, pričom priamo na nej sa o obmedzeniach nedozvedáme nič.

Podľa vysvetlenia Komisie v uznesení však stačí, ak reklama na bližšie informácie odkazuje a podľa tohto prípadu dokonca nie je nutné, aby odkazovala priamo na podmienky akcie. Pre vyhľadanie obmedzenia na 250 volaných čísel by sme museli použiť podobný postup, ako v prípade biznis ponuky.

Ide to aj inak

MobilMania.sk komentuje: Reklamy konkurencie ani uznesenia samoregulačnej Rady pre reklamu hodnotiť nebudeme, názor si môžete urobiť sami. Prehľadnejšie cenníky z pohľadu podrobných podmienok však ponúkajú obaja konkurenti, ktorí si zvolili systém poznámok priamo pod predmetnou ponukou. Orange v prvej časti cenníka len odkazuje na podmienky číselnými kódmi, ktoré sa dohľadávajú o niekoľko desiatok strán ďalej ťažšie.

Ťažko povedať, či sa snažil operátor o sprehľadnenie cenníka tým, že priamo pri službe žiadne bližšie podmienky neuvádza, pri týchto situáciách však zákazníci nadšení určite nebudú. Výhrady tiež máme k ich prehnane právnickému zneniu. Aj konkurencia totiž ukazuje, že to ide aj inak.

Informujú podľa vás operátori v reklamách pravdivo a zrozumiteľne? Podeľte sa o svoje názory v diskusii.

 

Diskusia / 45 Fotogaléria / 5
>
Živé.sk a MobilMania.sk e-mailom Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Nesprávny formát e-mail adresy
Váš e-mail bol úspešne pridaný.
ŽIVÉ.SK A MOBILMÁNIA.SK MAILOM Potvrdením tohto políčka súhlasíte so zasielaním informačných e-mailov spoločnosti Azet.sk, a.s., v súlade s platnou slovenskou legislatívou. Informačné e-maily vám budú zasielané maximálne dvakrát do mesiaca a veľkosť jednotlivých správ neprekročí 80 kB. Pokiaľ bude správa vo formáte HTML, budú grafické prvky uložené na našom serveri a nebudú zahrnuté do tela e-mailu.   Súhlasím s pravidlami newsletteru Prihlásiť sa na odber newsletteru
Nájdete nás aj na:
© Azet.sk, a.s. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich prevádzkovateľ
portálu. Spravodajská licencia vyhradená.

PRIHLÁSENIE

Ak chcete komentovať, musíte sa prihlásiť do siete médií Azet.sk.
Chcete sa prihlásiť?

Áno Nie

Ak nemáte ešte prihlasovanie meno, zaregistrujte sa.

MIGRÁCIA ÚČTOV

Pokiaľ ste využívali pôvodné prihlásenie na Živé.sk a MobilMania.sk, preneste si svoje konto - hneď po úspešnom zaregistrovaní a prihlásení pod Azet kontom.

Viac informácií o migrácii a redizajne môžete získať na tejto stránke