30.7.2012 06:00 | MobilMania

Operátori v lete nedoplatky neodpustia

Poradíme, ako sa vyhnúť problémom s odpojením alebo plateniu obrovských pokút za oneskorenú úhradu.

Dovolenková sezóna už beží v plnom prúde. V rámci príprav netreba zabúdať ani na využívanie mobilov v zahraničí či záväzky voči mobilným operátorom. Nezaplatená faktúra by mohla privodiť zbytočné komplikácie

Splatnosť dlhšia nebude

fotogaléria

Aj keď by v čase letných dovoleniek mohlo zákazníkom pomôcť predĺženie splatnosti faktúr, operátori k takémuto kroku nepristúpia. „Nezaznamenali sme žiadny podnet ani potrebu na takéto riešenie,“ vysvetlil hovorca Orangeu Richard Fides. Hovorkyňa O2 Martina Jamrichová dopĺňa, že „všetci zákazníci majú rovnaké podmienky počas celého roka.“

Splatnosť faktúr býva štandardne nastavená približne na 14 dní. Za normálnych okolností sa k faktúre zákazník dostane v priebehu týždňa od jej vystavenia. Elektronická verzia dorazí prirodzene skôr, keďže odpadá potreba doručenia do poštovej schránky.

Zákazníkom by v prípade dlhšej dovolenky tiež mohlo pomôcť, ak by si v rámci on-line zákazníckych zón mohli jednorazovo posunúť splatnosť faktúry. „Zákazníci preferujú stabilitu a pravidelnosť, na ktoré sú už zvyknutí,“ presviedča Jamrichová. K nápadu sa nepostavili kladne ani Orange či Telekom.

Leto viac upomienok neprináša

Mohlo by sa zdať, že v letných mesiacoch zvyknú zákazníci platiť neskôr, a tak majú operátori viac práce s posielaním upomienok. Žiadne takéto správanie ale operátori údajne nezaznamenali.

Zákazníkov s platbou na faktúru majú aj značkoví operátori FunFón (služba v sieti Orange), Tesco mobile (v sieti O2) a Mphone (v sieti Telekom). Záležitosti ohľadom fakturácie sú ale rovnaké ako v prípade operátorov, ktorí tieto služby po technickej stránke zastrešujú.

Odpojenie vyjde draho

Ak sa s platbou oneskoríte, operátor dvíha varovný prst a môže si naúčtovať poplatok za upomienku. Keď sa situácia nevyrieši, pristupuje k obmedzeniu služieb a neskôr aj k odpojeniu. Otáľať so zaplatením sa skutočne nevypláca. Nakoniec sa totiž môže stať, že pôvodnú faktúru preplatíte aj niekoľkonásobne.

Žiadny z operátorov nám nepotvrdil väčšiu mieru benevolencie pri udeľovaní sankcií v letných mesiacoch. Ak dostanete upomienku kvôli faktúre, ktorú ste v čase dovolenky objektívne zaplatiť nestihli, môžete s priebehom situácie oboznámiť operátora. 

„Reklamácie a žiadosti posudzujeme individuálne,“ povedal Martin Vidan, hovorca Telekomu pre korporátne záležitosti. K tomu, ako sa postupuje v takýchto prípadoch, sa bližšie nevyjadrili ani Orange a O2.

Upomienku vždy nedostanete

Orange ani Telekom nekonkretizovali, po koľkých dňoch od konca splatnosti pristupujú k jednotlivým krokom. Na celý proces môže mať vplyv viacero faktorov vrátane predchádzajúcej platobnej disciplíny zákazníka. Operátori sa zároveň obávajú zneužitia týchto informácií.

fotogaléria

Najmladší slovenský operátor naopak presne hovorí, kedy udeľuje upomienku. „Zákazníkom sa pripomenieme na 7. deň po splatnosti pohľadávky,“ prezradila Jamrichová. Cena za vystavenie upomienky je 6 eur. Obmedzenie služieb nastáva o desať dní neskôr, zákazník zaň zaplatí 10 eur. Operátor spoplatnil následné odpojenie sumou 29 eur.

Aj keď Telekom nekomentoval, kedy pristupuje k poplatkom za nezaplatenie faktúry, v cenníku pre mobilné služby sa spomínajú prísne lehoty. Napríklad k obmedzeniu služieb môže operátor pristúpiť po päťdňovej dodatočnej lehote, ktorú zákazník dostáva na zaplatenie po skončení splatnosti. Odpojenie má prísť na rad, ak zákazník nezaplatí ani počas ďalších dvoch kalendárnych dní, respektíve piatich pri dátových službách.

Poplatky súvisiace s nezaplatením faktúry prinášame v nasledujúcej tabuľke:

Upomienka Obmedzenie služieb * Odpojenie Opätovné pripojenie
Telekom 3,50 € ** 19,80 € 19,80 € -
Orange 1,33 € - - 19,92 €
O2 6 € 10 € 29 € -

* Zákazník môže iba prijímať hovory a SMS. Na bežné účastnícka čísla sa nedovolá, môže však kontaktovať zákaznícku linku a riešiť situáciu.** Od augusta nastane zvýšenie na 4,99 €.

Z tabuľky vyplýva, že najlacnejšie vyjde neskoré zaplatenie v Orangei. Ten podľa našich zistení posiela upomienky päť pracovných dní po splatnosti. Operátor ale ako jediný účtuje pre paušály mesačný poplatok – ak nejaký je – na mesiac dopredu. O2 a Telekom ho požadujú až spätne.

Najlepšia voľba? Inkaso

Pre bezstarostné platby faktúr aj v prípadoch, kedy zákazník odcestuje a nemá prístup k internetu, radia operátori zriadenie inkasa. Inkasná platba umožní operátorovi stiahnuť z vášho účtu presnú čiastku, ktorá je potrebná na zaplatenie faktúry.

Ak nechcete, aby si operátor mohol vyžiadať akúkoľvek sumu a obrať vás tak napríklad aj o celú výplatu, môžete si nastaviť inkasný limit. Vo všeobecnosti ho odporúčame nastaviť vo výške dvojnásobku priemerne platenej sumy. V prípade prekročenia inkasného limitu musíte faktúru, samozrejme, zaplatiť iným spôsobom.

Pri prípadnej reklamácii výšky faktúry nehrá spôsob platby žiadnu rolu. Aj keď ste o chybnej fakturácii akokoľvek presvedčení, nespôsobujte si ďalšie komplikácie sankciami za upomienky. Zle vyúčtovanú faktúru štandardne radšej zaplaťte. Operátor vám prípadný rozdiel neskôr vráti. Až keby čiastka prevyšovala vaše finančné možnosti, oplatí sa zvážiť nezaplatenie a podanie reklamácie.

Elektronicky aj z dovolenky

Aj vzhľadom na fakt, že čoraz viac Slovákov používa internet, sa do popredia dostáva elektronická faktúra. Koniec koncov, nie je sa ani veľmi čomu čudovať - operátori túto možnosť sami propagujú a uprednostňujú. Šetrí im nemalé prostriedky na tlač či distribúciu tradičných papierových faktúr.

K elektronickej faktúre sa môžete dostať aj z dovolenky a platbu zrealizovať napríklad cez internetbanking. Jej aktivácia je bezplatná. Oproti papierovej faktúre príde skôr a zároveň prispejete k ochrane životného prostredia. Evidenciu faktúr navyše budete môcť viesť prehľadne v počítači, čím ušetríte aj priestor. Pri platení v zahraničí ale nepoužívajte Wi-Fi alebo si aspoň overte, či sieť prevádzkuje dôveryhodný hotel či firma.

Platiť sa dá rôzne

Z dovolenky môžete faktúru najjednoduchšie uhradiť cez internet banking. Situáciu môže ešte uľahčiť avízo o faktúrach, ktoré nájdete priamo v on-line rozhraní platobného systému. Takúto možnosť nedávno spustil Orange v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou. Podobnú službu ponúka aj Telekom pre klientov Tatra banky.

Okrem zadania platby cez internet môžu zákazníci Orangeu z dovolenky faktúru jednoducho zaplatiť aj vďaka službe Teleplatba, ktorá umožňuje vykonať úhradu platobnou kartou cez mobilný telefón.

V prípade zlyhania všetkých možností môže podať pomocnú ruku príbuzný či dobrý kamarát, ktorý faktúru zo Slovenska uhradí. Aj tu môže byť nápomocná elektronická faktúra. Postačí jej presmerovanie do e-mailovej schránky známeho. Ak ju máte chránenú heslom, nezabudnite mu ho prezradiť alebo radšej dočasne zmeniť