23.8.2012 00:00 | MobilMania

Faktúry operátorov: Plaťte ich šikovne

Faktúry od operátorov nemusíte platiť v hotovosti. Elegantnejšie ich uhradíte online alebo automaticky. Predstavíme si mnohé dobré zlepšováky.

Prechádzka so šekom na poštu už dávno vyšla z módy a operátori na situáciu pružne zareagovali. Ponúkajú širokú paletu ďalších možností, ako zaplatiť faktúru za telekomunikačné služby. Vďaka inkasnej platbe môžu úhrady prebiehať automatizovane. Na škodu rozhodne nemusí byť ani aktivácia faktúry v elektronickej podobe.

Istota s inkasom

Pamätať si dátum splatnosti faktúry môže byť pre niektorých ľudí tvrdý oriešok. Operátori vystavujú faktúry niekoľko dní po skončení fakturačného obdobia a ďalšiu dobu trvá, kým sa dostanú priamo k zákazníkom. Splatnosť majú pritom nastavenú približne na 14 dní od dátumu vystavenia.

fotogaléria

Veľkou pomocou preto môže byť napríklad inkasná platba. Ide o bezhotovostný prevod peňazí, ktorý sa používa hlavne v prípade pravidelne sa opakujúcich platieb. Zákazník sa nemusí o nič starať, pričom z účtu vždy odíde potrebná čiastka. Operátori tento spôsob navyše sami odporúčajú, keďže nezlyhá ani v prípade, ak odcestujete na dovolenku či pracovnú cestu a faktúru by ste nemohli zaplatiť.

Aktiváciu inkasnej platby môžete vykonať prostredníctvom rozhrania internet bankingu. Odpadá tak nutnosť návštevy pobočky bankovej inštitúcie. O zriadení inkasa je následne potrebné informovať aj operátora.

Ak ste klientom Telekomu a zároveň aj Slovenskej sporiteľne, VÚB, Tatra banky alebo ČSOB, postačí, ak navštívite predajné miesto operátora. Zákazníkom Orangeu s účtami v Slovenskej sporiteľni, UniCredit Bank či Tatra banke naopak postačí návšteva banky. V prípade O2 je možné inkaso aktivovať napríklad online v internetbankingu a následne aj v zákazníckej zóne operátora.

Operátor nemusí mať voľné ruky

Menej dôverčiví ľudia si inkaso neaktivujú zo strachu, že by kvôli prípadnej chybe operátora nespravodlivo prišli o svoje peniaze. Aj proti takýmto rizikám sa môžete aspoň čiastočne brániť vďaka inkasnému limitu.

fotogaléria

Nastavenie inkasnej platby v internetbankingu

Vo všeobecnosti ho odporúčame nastaviť vo výške dvojnásobku priemerne platenej sumy. Mala by vám tak zostať dostatočná rezerva a zároveň máte istotu, že vás prípadná chyba operátora neoberie o závratnú čiastku. V prípade prekročenia inkasného limitu musíte faktúru zaplatiť iným spôsobom.

Pozor si dajte najmä na nesprávne vystavenú faktúru na vysokú sumu. Najskôr ju totiž musíte zaplatiť a až následne reklamovať. Reklamačná doba je totiž kratšia, ako doba splatnosti. Operátor následne preplatok pri opodstatnenej reklamácii vráti.

Ak by ste faktúru nezaplatili, môže vám služby obmedziť alebo úplne pozastaviť. Pri veľmi vysokých čiastkach odporúčame požiadať o odklad platenia a faktúru čím skôr reklamovať. Po obmedzení alebo pozastavení služieb tiež môžete reklamovať aj vyrubené penále.

Doplnené o 10:30: Špecifická situácia nastáva, ak reklamovaná suma presiahne trojnásobok priemeru platieb za posledných šesť mesiacov. Operátor vtedy musí ponúknuť odklad zaplatenia prevyšujúcej čiastky alebo aspoň jej rozloženie do minimálne do troch mesačných splátok.

Avízo v internetbankingu

Slovenská sporiteľňa nedávno spustila službu e-Dokumenty. Tá umožňuje zasielanie elektronických dokumentov priamo do internetbankingu, v ktorom nájdete aj formulár pre žiadosť o aktiváciu služby. Prijatú faktúru môžete zaplatiť okamžite v on-line rozhraní, resp. odpoveďou na notifikačnú SMS správu.

fotogaléria

Prehľad faktúr v službe e-Dokumenty

Podobnú službu zaviedol pred dvomi rokmi aj Telekom. Od roku 2010 poskytuje v spolupráci s Tatra bankou avízo o faktúrach do internet bankingu za mobilnú aj pevnú sieť. Obe služby poskytujú komfortné platenie za faktúry a znižujú riziko vyplnenia chybných údajov prakticky na nulu. Nevýhodou je však obmedzenie len pre klientov dvojice bánk.

On-line u operátorov

Znížiť riziko omylu môžete aj platbou prostredníctvom webu operátorov. Do zákazníckej zóny implementovali Orange a Telekom okrem prehľadu vystavených faktúr aj možnosť ich priamej platby. Podporované sú pritom rôzne platobné brány bánk. O2 zatiaľ podobnú funkcionalitu neponúka.

fotogaléria
fotogaléria

Platby za faktúry u operátorov

Zákazníci Orangeu môžu faktúru jednoducho zaplatiť aj vďaka službe Teleplatba. Prostredníctvom nej je možné uhradiť faktúry platobnou kartou prostredníctvom mobilného telefónu. Dostupná je tiež služba Teleinkaso pre pravidelné platby.

Pomôže aj elektronická faktúra

Elektronická faktúra šetrí operátorom náklady, ktoré by im vznikli v súvislosti s papierovými verziami. Operátori ich aj z tohto dôvodu sami odporúčajú, v niektorých prípadoch – napríklad pri DSL internete od Telekomu - býva aktivácia elektronickej faktúry dokonca aj zmluvnou podmienkou.

Takýto typ faktúry je zasielaný do e-mailovej schránky klienta ako plnohodnotný daňový doklad. Jej aktivácia je bezplatná. Oproti papierovej faktúre príde skôr a zároveň sa lepšie skladuje. Pomôcť môže napríklad aj pri manuálnej platbe. Z elektronickej faktúry si totiž môžete kopírovať údaje priamo do platobného príkazu v internetbankingu. Pohodlnejšie sú však samozrejme automatické platby inkasom či platobnými bránami.

Hotovostne len núdzovo

Nielen operátori dnes vo všeobecnosti preferujú bezhotovostné platby. Hotovostná platba totiž znamená zvýšené náklady aj pre zákazníka. Za platbu poukážkou si stiahne poplatok pošta, v predajniach ju zase spoplatňujú operátori Telekom a Orange sumou 84 centov, O2 jedným eurom. Tento spôsob preto využívajte len výnimočne pri núdzových situáciách.

V dnešnej internetovej dobe našťastie existuje množstvo moderných prostriedkov, ktoré dokážu zákazníkom uľahčiť alebo plne zautomatizovať úhrady za faktúry a zlepšiť tak užívateľský komfort. Ďalšie hybridné služby pritom môžu prísť už čoskoro. Príkladom môže byť systém by square od slovenských vývojárov, ktorý implementuje platobné údaje do QR kódu vytlačeného priamo na faktúre.