23.8.2012 00:00 | MobilMania

Vysvedčenie pre operátorov: Rozdali ste 23 tisíc známok

Čitatelia MobilMania.sk počas leta opäť známkovali operátorov. Ako to celé dopadlo? Vyhodnotenie veľkej čitateľskej ankety

Počas júla a začiatku augusta ste sa na portáli MobilMania.sk aj tento rok mohli zapojiť do ankety Vysvedčenie pre operátorov. Trio najväčších i niekoľko „brandovaných“ operátorov ste hodnotili z desiatich predmetov. Známky sa rozdávali ako v škole – najlepším hodnotením boli jednotky, najhorším pätorky. Redakcia MobilMania.sk výsledky sčítala, vyrátala priemery a  pripravila pre operátorov vysvedčenia.

Najviac dvojok, najmenej pätiek

fotogaléria

Do ankety sa zapojilo 1 168 čitateľov, ktorí operátorom udelili 23 180 známok. Najviac hodnotení získala Telefónica, ktorej dali účastníci ankety 8 200 známok. Orange dostal 7 440 známok a Telekom 6 970 známok. Značkových operátorov hodnotilo 207 hlasujúcich, ktorí im pridelili spolu 570 známok. Hlasujúci rozdali najviac dvojok (6 847) a najmenej pätiek (2 540).

Dvoch alebo troch operátorov súčasne využíva takmer 25 percent hlasujúcich. Až 165 hodnotiacich uviedlo, že používa služby troch hlavných operátorov. Dvoch operátorov súčasne využíva 125 hlasujúcich. To potvrdzuje, že naši čitatelia sú skutoční fanúšikovia mobilnej komunikácie a  služby dostupné na našom trhu veľmi aktívne využívajú.

Vysvedčenie pre Orange Slovensko

Orangeu ste spolu udelili 7440 známok. Z vašich známok uzatvárame takéto vysvedčenie:

  • Celkový priemer: 2,86 (prospel)
  • Najlepšia známka: 2,15 za stabilitu a funkčnosť sietí
  • Najhoršia známka: 3,39 za prehľadnosť ponuky a cenníka
fotogaléria

Hlasujúci aj tento rok najpozitívnejšie vnímajú stabilitu a funkčnosť sietí Orangeu a najnegatívnejšie prehľadnosť ponuky a cenníka operátora. I keď sa obe známky medziročne mierne zhoršili, zopakovala sa situácia z minulého roka - aj vlani mali tieto isté predmety najlepší a najhorší priemer.

fotogaléria

Orange: Medziročné porovnanie výsledkov ankety

Vysvedčenie pre Slovak Telekom

Telekomu ste udelili udelili spolu 6 970 známok, na základe ktorých mu uzatvárame takéto vysvedčenie:

  • Celkový priemer: 2,69 (prospel)
  • Najlepšia známka: 2,20 za stabilitu a funkčnosť sietí
  • Najhoršia známka: 3,02 za volania do zahraničia
fotogaléria

Najlepší a najhorší predmet má aj Telekom rovnaký s minulým rokom. Najpozitívnejšie hodnotenie získal za stabilitu a funkčnosť sietí, najnegatívnejšie za ponuku volaní do zahraničia. Priemery známok sa oproti vlaňajšku v oboch predmetoch mierne zhoršili, no celkovo sa situácia nezmenila.

fotogaléria

Telekom: Medziročné porovnanie výsledkov ankety

Vysvedčenie pre Telefónica Slovakia (O2)

Z 8200 známok, ktoré ste dali O2,  uzatvárame takéto vysvedčenie:

  • Celkový priemer: 2,31 (prospel)
  • Najlepšia známka: 1,75 za prehľadnosť ponuky a cenníka
  • Najhoršia známka: 3,06 za ponuku akciových telefónov a zariadení
fotogaléria

Do tretice aj u O2 najlepšie a najhoršie hodnotený predmet zhoduje s vlaňajškom. Celkovo najpozitívnejšie hodnotenie v ankete získala aj tento rok Telefónica za prehľadnosť ponuky a cenníka (priemer 1,75). Najhoršie hodnotenie udelili účastníci ankety aj tento rok za ponuku akciových telefónov a zariadení.

fotogaléria

O2: Medziročné porovnanie výsledkov ankety

Lídrom brandovaných služieb je FunFón

Do hodnotenia značkových operátorov sme zaradili tento rok iba trojicu služieb, ktoré sú aktívne na trhu. Naymobile ako samostatný operátor skončil a Mphone pozastavil predaj svojich služieb, preto sa nehodnotili.

Operátorom Funfón, Tesco mobile a Swan Mobile ste udelili spolu 570 známok. Keďže neprevádzkujú vlastné siete, hodnotenia získavali len za kvalitu ponuky v jednej sumárnej známke. Tá spája názor hlasujúcich na sadzbu za minútu hovoru, cenu SMS a MMS správ, ponuku špeciálnych benefitov, dátové služby a vnímanie marketingových aktivít. Celkový priemer vašich známok je najpozitívnejší pre FunFón. Dosiahol priemer 2,36, za čo mu dávame dvojku.

fotogaléria

Značkové služby: Výsledné aritmetické priemery – medziročné porovnanie (ľavý stĺpec r. 2011, pravý stĺpec r. 2012)

Na druhom mieste sa umiestnil Tesco mobile s priemerom 2,73 a celkovo uzatvorenou trojkou. Najhoršiu výslednú známku, štvorku, sme museli z udelených známok uzavrieť službe Swan Mobile, ktorej celkový priemer bol 3,75.

fotogaléria
fotogaléria
fotogaléria

Víťazom je O2

Najlepšie vysvedčenie má aj tentoraz Telefónica. Na vysvedčení sme jej uzatvorili sedem dvojok a tri trojky. Orange aj Telekom majú iba po jednej dvojke, všetky ich ostatné na vysvedčeniach sú trojky.

Telefónica je najlepšia aj pri porovnaní priemerov za jednotlivé predmety. Až v siedmich predmetoch má v porovnaní s konkurentmi najlepší výsledok. Najvýraznejší je rozdiel pri prehľadnosti ponuky a cenníka, kde Orange získal najhorší priemer v celej ankete (3,39). Telefónica je s priemerom 1,75 takmer o polovicu lepšia. V ostávajúcich troch predmetoch zasa ťahá Telefónica za najkratší koniec.

V ponuke zariadení a vnímaní dátových služieb víťazí Telekom. Orange získal pri jednotlivých predmetoch malé víťazstvo iba raz – pri hodnotení stability a funkčnosti sietí.

fotogaléria

Mierne zhoršenie

Celkové priemery sa v porovnaní s minulým rokom zhoršili. Iba v štyroch prípadoch si operátori v porovnaní s vlaňajškom zlepšili výsledný priemer v niektorom z predmetov, známky všetkých ostatných predmetov sa zhoršili, stúpli.

fotogaléria

Výsledné aritmetické priemery – medziročné porovnanie (ľavý stĺpec r. 2011, pravý stĺpec r. 2012)

Pre nás v redakcii je prekvapujúce najmä to, že tohtoročné výsledky v mnohom kopírujú minuloročné. U všetkých troch hlavných operátorov sa najlepšie a najhoršie hodnotený predmet opakuje. To môže byť pre operátorov ešte výraznejším signálom, že v danej oblasti treba zabrať.

Prečo sú výsledky mierne horšie ako vlani? Odpovedať na túto otázku nie je jednoduché ani pre nás. Myslíme si totiž, že sa operátori v niektorých veciach počas roka skôr zlepšili ako zhoršili. Ponúkli flatové paušály, pripravili bohatšie balíky správ, rozvíjali svoje dátové ponuky, do ostrej prevádzky uviedli obnovené zákaznícke portály a aplikácie, mali zaujímavé roamingové novinky. Rozhodne by sme vedeli okrem kritizovania aj veľa vecí pochváliť.  

Pri hodnotení Telekomu mohlo zavážiť aj to, že novú ponuku predstavil práve počas dňa, kedy sa hlasovanie v  ankete končilo. Hodnotiť ju mohlo len 81 hlasujúcich. O2 aj Orange uviedli svoje nové programy skôr, vďaka čomu ich mohli hodnotiť všetci hlasujúci.

Okrem vašich subjektívnych dôvodov a skúseností s operátormi hľadáme príčinu aj v nižšom počte zapojených hlasujúcich a prísnejšom hodnotení. Vlani sa do ankety zapojilo 1 677 hlasujúcich.

Aj tento raz sú výsledky ankety hlavne slobodným vyjadrením názorov našich čitateľov a poskytujú zaujímavý pohľad na operátorov na Slovensku. Všetkým čitateľom, ktorí sa zapojili do ankety, ďakujeme!

TIP: Detaily o hlasujúcich a podieloch udelených známok nájdete na tejto stránke .