7.3.2013 06:00 | MobilMania

Orangeu sa nepáči cenová vojna, chce investovať

Šéf Orangeu neverí, že by štvrtý operátor ustál vstup na Slovensko. Sústrediť sa chce na investície do dátovych sietí. Doplnené

Zákazníci Orangeu by mohli mať už tento rok prístup k zdieľanému internetu na viacerých zariadeniach v rámci jedného dátového balíka. Oproti evekomu, ktorý podobnú možnosť už zrušil , má ísť o technicky odlišné riešenie. Na stretnutí s novinármi to uviedol generálny riaditeľ Orange Slovensko Pavol Lančarič.

Zároveň prezradil, že jeden zákazník prenesie mesačne cez smartfón priemerne 250 až 300 MB dát. Do tejto štatistiky sa pritom počítajú aj klienti bez dátového balíka. Orange sa chváli, že predal minulý rok 30-tisíc tabletov a že vďaka jeho aplikácii Orange Go zaznamenal nárast používania internetu v mobile o 290 percent.

Lančarič sa zatiaľ nechcel konkrétne vyjadriť k tendru na 4G licencie, keďže Telekomunikačný úrad SR zatiaľ nevyhlásil podmienky. Reálne je podľa neho zdieľanie sietí, o ktorom Orange v súčasnosti len debatuje s Telekomom a O2. Naopak, nevie si predstaviť vstup štvrtého operátora na trh, pretože by nedokázal splatiť potrebné investície.

„Ak by som bol štvrtý operátor, vybral by som si inú krajinu než Slovensko,“ uviedol Lančarič. Podľa neho nie je štvrtý operátor reálny v situácii, keď sa tretí hráč na trhu O2 ešte len finančne stabilizuje. Na spustenie LTE siete so všetkými nákladmi treba pri zabehnutom operátorovi podľa jeho odhadu sumu cez sto miliónov eur.

Pád cien sa musí zastaviť

Zákazníci platia v ostatných rokoch za stále viac služieb stále menej peňazí, myslí si Lančarič. Dokazuje to priemerný mesačný výnos na zákazníka, takzvané ARPU, ktoré je na Slovensku približne na úrovni Nemecka (16 vs. 15 eur). Lančarič tvrdí, že cenová vojna nemôže trvať donekonečna, pretože tým v dlhodobom horizonte trpí kvalita služieb kvôli znižujúcim sa alebo žiadnym investíciám.

Operátor očakáva, že pokles výnosov Orangeu aj konkurenčného Telekomu bude pokračovať aj v roku 2013, pričom O2 bude mierne rásť. Taktiež je zmierený s poklesom ziskov z hlasových a naopak posilňovaním dátových služieb. Fakt, že pri prenosoch čísla stratil v súčte najviac zákazníkov z celej operátorskej trojice, sa snažil zľahčiť tým, že mal zo všetkých operátorov najviac komerčných operácií.

Tento rok tiež označil za posledný, kedy zohrá významnejšiu úlohu regulácia. V roku 2014 by sa mal tento vplyv oslabiť. „Dôvod je jednoduchý, nebude čo regulovať," povedal riaditeľ Orangeu.

Najväčší slovenský operátor chce do dátovej siete aj preto naďalej investovať a to vrátane DSL služieb, ktoré už rýchlostne prestávajú stíhať. Mobilná sieť, 3G či 4G, túto technológiu ale vraj v najbližších rokoch plne nenahradí, tvrdí Lančarič. Optickú sieť Orangeu využíva 56,5 tisíca zákazníkov, DSL služby potom 21-tisíc a televíziu približne 5 tisíc jeho klientov. Doplnené o 11:15: Pri televízii ide o počet zákazníkov služieb TV Extra/SatTV Extra, ktorí pribudli od jesene. Nezahŕňajú zákazníkov s FiberTV, ktorých je približne 30 tisíc.

Šéf Orangeu spomenul aj ďalšie investície, napríklad výmenu takmer dvoch tisícok základňových staníc BTS na 2G sieti , projekt Orange Techpark či virtuálnu ústredňu pre firmy, na ktorú sa chce zameriať v najbližších týždňoch.

Na Skype budeme reagovať

V súvislosti s VoIP službami musíme podniknúť nejaké kroky, tvrdil Lančarič. Nepôjde ale o žiadne kvalitatívne obmedzovanie protokolov. Aké iné efektívne riešenie chce Orange použiť, nechcel jeho šéf spresniť. Podľa neho, ak by operátori proti VoIP službám typu Skype nijak nezakročili, o pár rokov by všetci skrachovali. Doplnené o 11:35: „Tak, ako celý telekomunikačný sektor, ich považujeme za konkurentov a chceme preto priniesť novinky, ktorými poskytneme zákazníkom ďalšie dôvody, prečo by mali využívať práve naše služby," spresnil hovorca Orangeu Peter Tóth.

Zákazníkov by mohla potešiť zmena cenníka, ktorý chce operátor zjednodušiť. Lančarič si ale nemyslí, že je v súčasnosti zložitý. Orange vydáva aktualizácie cenníka formou dodatkov a príloh, ktoré umiestni na koniec staršieho cenníka. Podľa generálneho riaditeľa je to daň za komplexnosť a rozsah poskytovaných služieb.

NEPREHLIADNITE: Vyhrajte tablety, notebook či navigácie

Zaujala tiež štatistika, podľa ktorej využíva e-shop Orangeu len približne päť percent zákazníkov. Väčšina z nich si síce informácie o paušáloch či telefónoch hľadá na internete, no následne navštívi kamenný obchod.

„Oni si to dokonca vytlačia z e-shopu tesne pred dokončením objednávky a donesú do predajne," čudoval sa Lančarič. Doplnené o 11:35: Nemyslí si pri tom, že by išlo o chybu e-shopu či neprehľadnosť ponuky, ale o zaujímavý fenomén celého slovenského trhu. V západnej Európe sa vraj miera nákupu cez e-shop šplhá aj nad 20 percent.