V telefónoch Xperia sa objavuje priečinok Baidu. Nasledovali špekulácie o sledovaní telefónov Číňanmi.
Na internetových fórach spájajúcich používateľov nových Sony Xperia Z3 a Z3 Compact sa pred tromi týždňami začali šíriť informácie o predinštalovanom spyware, ktorý zbiera dáta a následne ich tajne odosiela serverom umiestneným v Číne.
Infikovanie zariadenia mal naznačovať priečinok Baidu v kmeňovom adresári telefónu, ktorý je prepojený so službou MyXperia a pravidelne komunikuje so servermi v Číne.
Táto informácia ale od začiatku stála na hlinených nohách. Prítomnosť zložky síce potvrdili tisíce používateľov, konkrétnu aktivitu sa ale dokázať nepodarilo. A nehlásila ju ani žiadna zo spoločností zaoberajúcich sa bezpečnosťou smartfónov, ktoré podobné správy s obľubou medializujú.
Základ pre Číňanov, ktorý nešpehuje
Po vyše troch týždňoch sa na oficiálnej stránke podpory objavil príspevok odmietajúci akékoľvek špehovanie.
Za priečinkom Baidu aj komunikáciou telefónov v Číne podľa Sony stojí technické riešenie, ktoré okrem klasického Google Cloud Messagingu využíva aj Baidu Push Notification – údajne, aby v Sony dokázali obslúžiť aj zákazníkov v Číne. Obe sú automaticky inicializované po aktivovaní služby MyXperia. Predstavitelia Sony tiež potvrdili, že v ďalších verziách softvéru by podpora pre služby Baidu mala byť odstránená zo zariadení predaných mimo Čínu.
Rýchlo sa šíriaci požiar
Správa o špehovaní telefónov Xperia Číňanmi sa začala šíriť potom, ako používateľ s prezývkou Elbird na rôzne fóra Sony Mobile umiestnil správu, že prostredníctvom tohto spyware dokáže čínska vláda zistiť takmer všetky informácie o smartfóne a jeho používateľovi – prečítať správy či e-maily, zistiť aktuálnu polohu a dokonca aj zaznamenať fotografiu prostredníctvom integrovaných kamier.
Prítomnosť priečinka Baidu sme zaznamenali aj my na smartfónoch Xperia Z3 Compact a Xperia Z1 s najnovším Androidom 4.4.4. Podľa našich skúseností ju je možné klasickým spôsobom vymazať. Zahraničné médiá a blogy uvádzajú, že priečinok sa sám obnoví po zostavení pripojenia na internet.
Tento fakt nemôžeme potvrdiť, na našej Z3 Compact zostal vymazaný aj po pripojení a opakovanom reštarte. Avšak opätovne sa objavil po tvrdom resete a obnovení továrenských nastavení telefónu.