Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Čo sa vlastne stalo s Note 7? Pozrite si, ako sa situácia vyvíjala

Veľký súhrn: Najprv chcel problémy Samsung riešiť zvolávacou akciou, neskôr pristúpil k úplnému ukončeniu predaja.

Uplynulý týždeň priniesol dlho očakávané rozuzlenie prípadu Galaxy Note 7. Samsung sa s verejnosťou podelil o výsledky vyšetrovania prípadu, ktorý navždy ostane zapísaný v mobilnej histórii.

A hoci sa tu a tam novinka ohľadom prípadu určite ešte objaví, všetko podstatné je konečne známe. Juhokórejský výrobca vie, prečo k situácii došlo, aké boli ekonomické dopady a má plán, ako ďalším problémom predíde.

Problémy s Note 7: Všetky informácie na jednom mieste
Problémy s Note 7: Všetky informácie na jednom mieste

Čo sa vlastne stalo? Ako sa k problému postavil Samsung? Uvidíme ešte Note 7 v predaji? Všetko dôležité v prehľadnej podobe.

Obzrime sa preto chronologicky za tým, čo sa stalo, ako sa Samsung s ťažkou situáciou popasoval a na čo vyšetrovaním prišiel:

Nástup vo veľkom štýle

Samsung Galaxy Note 7 mal byť juhokórejským esom v rukáve v boji proti chystaným iPhonom 7. Zariadenie zavítalo na americký trh ešte 19. augusta. Už 2. septembra mala nasledovať Európa a 16. septembra sa mali dočkať aj Slováci. K tomu už ale nedošlo. Niekoľko kusov však predsalen k zákazníkom na Slovensku doputovalo v rámci predpredaja.

Zo začiatku sa zdalo, že Note 7 bude mať na ružiach ustlané. Smartfón nabitý technológiami si vyslúžil chválu od množstva recenzentov. V predstihu sa dostal aj do redakcie MobilMania.sk, pričom naše skúsenosti boli rovnako nanajvýš pozitívne. Prepracovanému stylusu sme dokonca venovali samostatný článok. Note 7 si od nás odniesol veľmi vysoké hodnotenie a keby ho nepostihli tieto problémy, s najväčšou pravdepodobnosťou by na konci roka dostal titul „najlepší mobil roka 2016“.

Batéria bola jedným z hlavných lákadiel tabletofónu. Nakoniec sa stala jeho katom (Foto: Ján Trangel) Batéria bola jedným z hlavných lákadiel tabletofónu. Nakoniec sa stala jeho katom (Foto: Ján Trangel)

Odvážny krok

Už počas prvých dvoch týždňov na trhu sa však začali objavovať hlásenia o prípadoch, kedy došlo k samovznieteniu zariadenia. Neboli ale známe detaily a spočiatku sa tieto hlásenia pripisovali najmä neoriginálnemu príslušenstvu.

Na internetových fórach sa síce šírili rôzne šuškandy, ale v auguste sa ešte nezdalo, že by Samsung mohol mať väčší problém. Počet hlásení rôznej úrovne dôveryhodnosti a kusých informácií však postupne narastal.

K potvrdeniu špekulácií došlo 2. septembra, kedy výrobca oficiálne pozastavil predaj Note 7. Samsung síce neuviedol presný dôvod tohto vážneho kroku, priznal však, že registruje 35 prípadov  problému s batériou zariadení a bude ich vymieňať kus za kus. To bol skutočne odvážny krok, lebo žiadny výrobca mobilov ešte nikdy v histórii nepristúpil k zvolávacej akcii takýchto rozmerov.

O pár dní sme už poznali prvé finančné kalkulácie. Podľa analytikov z agentúry Bloomberg mal Samsung stáť výmenný program takmer 900 miliónov eur.

Podľa prvých informácií malo byť na vine neoriginálne príslušenstvo. Ako sa však ukázalo neskôr, nebol to jediný faktor (zdroj: Fudzilla) Podľa prvých informácií malo byť na vine neoriginálne príslušenstvo. Ako sa však ukázalo neskôr, nebol to jediný faktor (zdroj: Fudzilla)

Otázku, kam celá kauza povedie a ako ju Samsung bude riešiť, si už vtedy kládol kolega Ján Trangel vo svojom komentári k téme.

Zahájili výmenný program

Počas nasledujúcich dvoch týždňov boli medializované ďalšie prípady samovznietenia. Medzičasom sa do situácie vložili aj americké úrady. Ten spotrebiteľský (CPSC) odporučil nepoužívať Note 7, letecký (FAA) takéto konanie pre zmenu zakázal na palube lietadiel.

To spôsobilo nevídaný chaos. Personál leteckých spoločností sa v technike neveľmi vyzná a v panike cestujúcim oznamoval, že s telefónmi „Samsung“, alebo „Galaxy“ nemôžu vstupovať na palubu, pri check-inoch bývali informačné letáky s veľkým, preškrtnutým telefónom. V jednom momente sa zdalo, že by letecké spoločnosti najradšej vylúčili všetky telefóny tej značky. Aj nám sa pri cestovaní stalo, že sme museli vysvetľovať nedôverčivej letuške, že S7 Edge skutočne nie je ten čo vybuchuje.

Slová sa pritvrdzovali

Rétoriku napokon zmenil aj samotný Samsung. Hoci najprv hovoril o zanedbateľnom percente chybných kusov, neskôr všetkých majiteľov Note 7 vyzval, aby ich vypli a nepoužívali. Prostredníctvom CPSC neskôr priznal, že v USA zaznamenal oveľa viac hlásených komplikácií – až 92.

Výmenný program sa týkal aj Slovenska, hoci  predaj poriadne neodštartoval (zdroj: redakcia) Výmenný program sa týkal aj Slovenska, hoci predaj poriadne neodštartoval (zdroj: redakcia)

Samsung 19. septembra na Slovensku oficiálne spustil výmenný program. Napriek tomu, že oficiálne uvedenie zariadenia bolo odložené, sa dal totiž Note 7 zakúpiť v predpredaji u vybraných partnerov. Takýchto zákazníkov nebolo veľa, ale mnohým Samsung skutočne telefóny vymenil kus za kus.

Dva dni na to prišla softvérová aktualizácia, ktorá preventívne znižovala možnosť maximálneho nabitia len na 60 % kapacity batérie.

Koncom septembra sa už otvorene hovorilo o obnovení predaja Note 7. Malo k nemu dôjsť 28. októbra, no nedošlo.

Definitívny koniec

Zatiaľ čo si internet z patálií výrobcu uťahoval prostredníctvom modifikácie pre GTA V, objavovali sa ďalšie prípady samovznietenia. Boli o to vážnejšie, keďže malo ísť o už vymenené zariadenia, ktoré výrobca opakovane označil za úplne bezpečné.

Juhokórejská spoločnosť na opakované komplikácie v polovici októbra reagovala pozastavením výroby a predaja telefónu. Krátko na to Samsung vyriekol definitívny ortieľ – úplné stiahnutie zariadenia z trhu.

Aerolinky dokonca pristúpili k úplnému zákazu Note 7 na palube lietadiel. Kvôli hrozbe vysokých postihov začal výrobca vymieňať zariadenia priamo na letiskách.

Prezident mobilnej divízie spoločnosti Samsung Dong-jin Koh sa medzičasom pred juhokórejskými médiami osobne ospravedlnil. To ale ešte nebol definitívny koniec celého príbehu.

Dong-jin Koh sa ospravedlňuje v prítomnosti juhokórejských médií (zdroj: Korea Herald) Dong-jin Koh sa ospravedlňuje v prítomnosti juhokórejských médií (zdroj: Korea Herald)

Hľadanie pravdy

Nasledovali tri mesiace čakania a ďalších špekulácií. Niektorí ľudia vrátane amerického prezidenta sa na nezdare naďalej dobre zabávali. Miestami to už zachádzalo do krajností. Dôležitejšie ale bolo, že Samsungu sa podarilo dostať situáciu pod kontrolu a hlásenia nových prípadov ustali.

Samsung počas tohto obdobia pristúpil k viacerým opatreniam. Softvérovo obmedzil nabíjanie revidovanej distribúcie smartfónov. Najprv na 60 %, následne dokonca iba na 30 %.

V zahraničí bol ešte tvrdší. Na Novom Zélande, v Austrálii či Kanade telefón odstavil od mobilných sietí. V USA dokonca úplne zakázal nabíjanie telefónu – po jeho najbližšom vybití sa tak stal nepoužiteľným.

Spoločnosť dovedna stiahla z trhu 96 % z asi troch miliónov dodaných zariadení. Niektoré si ešte pôvodní majitelia nechali a odložili si ich s vidinou zisku v budúcnosti – z Note 7 jednoznačne stane jeden z najznámejších telefónov histórie a zároveň veľmi vzácny zberateľský kúsok.

Po stopách príčiny

Samsung teda vo výsledku problémy s Note 7 dostal pod kontrolu. Otázkou už ostával iba neznámy pôvod problémov. Hoci Samsung od začiatku vinil batériu zariadenia, druhá vlna zvolávacej akcie podnietila diskusie o komplexnejšej príčine.

Batéria v tele Note 7 podľa štúdie spoločnosti Instrumental nemohla dýchať (zdroj: Instrumental) Batéria v tele Note 7 podľa štúdie spoločnosti Instrumental nemohla dýchať (zdroj: Instrumental)

Začiatkom decembra sa priklonila nezávislá štúdia spoločnosti Instrumental k chybe v návrhu. V zariadení vraj nebolo dostatok voľného miesta okolo akumulátora, ktoré malo slúžiť ako rezerva pre jeho prirodzenú rozťažnosť v súvislosti so zmenou teplôt.

Oficiálneho stanoviska Samsungu, ktoré hádanku definitívne rozuzlilo, sme sa dočkali až 23. januára. Výrobca vysvetlil, že v akumulátoroch z oboch distribúcií dochádzalo ku skratom. Závada sa v nich nachádzala od výroby. Detailom sme sa venovali v samostatnom článku.

Prezident mobilnej divízie Koh Dong-jin pri mimoriadnej tlačovej konferencii (zdroj: Samsung) Prezident mobilnej divízie Koh Dong-jin pri mimoriadnej tlačovej konferencii (zdroj: Samsung)

Výrobca rovnako oznámil opatrenia, ktorými chce opakovaniu podobnej kauzy predísť. Zavádza systém 8-bodovej kontroly, chce klásť väčší dôraz na kvalitu použitých algoritmov a pomôcť tiež má špeciálna poradná skupina pre batérie zložená s odborníkov z tejto oblasti.

Vyhliadky do budúcnosti

Hoci Samsung krátko pred Vianocami zoškrtal prémie zamestnancom mobilnej divízie a odborníci očakávali miliardy v ušlom obrate, finančné výsledky spoločnosti neboli vôbec zlé. Zisk za celý minulý rok totiž zaznamenal medziročný nárast o 19 %. Dobre si totiž viedli ďalšie divízie konglomerátu.

Celá kauza bude mať každopádne dopad na ďalšie pripravované produkty. Prvým z nich je chystaná vlajková loď Galaxy S8. Nebude totiž tradične predstavená na MWC v Barcelone. Odhaduje sa, že sa novinky dočkáme v apríli.

Samsung vysvetlil príčinu zlyhania Note 7. Chýb bolo viac
Samsung vysvetlil príčinu zlyhania Note 7. Chýb bolo viac

Problémy nastali u oboch dodávateľov akumulátorov. Spoločnosť podniká opatrenia do budúcnosti.

Konečne však vieme viac aj o budúcom osude samotnej modelovej línie Note. Prezident mobilnej divízie sa totiž nechal počuť, že ju Samsung nepochová. Pravdepodobne v druhej polovici roka sa tak môžeme tešiť na nový tabletofón, ktorý bude môcť pracovať s dotykovým perom.

Živé.sk a MobilMania.sk e-mailom Zaregistrujte si svoju e-mailovú adresu na denný odber aktuálnych článkov.
Nesprávny formát e-mail adresy
Váš e-mail bol úspešne zaregistrovaný.
Pre dokončenie prosím kliknite na odkaz v e-maili, ktorý ste obdržali na Vami zadanú e-mailovú adresu.
ŽIVÉ.SK A MOBILMÁNIA.SK MAILOM Potvrdením tohto políčka súhlasíte so zasielaním informačných e-mailov spoločnosti Azet.sk, a.s., v súlade s platnou slovenskou legislatívou. Veľkosť jednotlivých správ neprekročí 80 kB. Pokiaľ bude správa vo formáte HTML, budú grafické prvky uložené na našom serveri a nebudú zahrnuté do tela e-mailu.   Prihlásiť sa na odber newsletteru
Nájdete nás aj na:
© Ringier Axel Springer Slovakia, a.s. Autorské práva sú vyhradené a vykonáva ich
prevádzkovateľ portálu. Spravodajská licencia vyhradená.